Detta är mina egna tankar och skall INTE ses som köpråd. Ibland får man ta och zooma ut när kursen går ner och gå tillbaka varför man köpt, resonera och utvärdera om man ska ligga kvar, sälja eller öka. Jag tycker det har hänt otroligt mycket i bolaget på knappt ett år. Som jag ser det finns det FYRA ben i Funcom idag. Dessa är:
-
Intern produktion: Conan Exiles är en succé för Funcom. Över 1.4 miljoner sålda and counting är det inte många som klarar av. Slutar resan här? Vi får se! Söktrenden är fortfarande mycket högre än vid EA och framöver kommer reor, DLC och major/minor content updates.
Vikten av att ha egna IPn är såklart otroligt viktigt. Funcom har en ny strategi och vill utveckla spel med en maxtid på två år. Nu har man startat ett nytt intressant projekt i North Carolina där den nya HR killen Paxton Galvanek har gjort ett hästjobb och redan anställt minst 5 duktiga utvecklare, varav Narrative Directorn från AAA studion Deep Silver Volition. Conan är ett otroligt starkt IP atm och det är inte konstigt att Amazon satsar 100 miljoner dollar för 10 avsnitt på en ny Conan tv-serie och där ska Funcom vara smarta och släppa ett spel i samband med launch av serien. Detta leder till nästa ben: -
Heroic Signatures: Att ha detta Joint Venture ihop med Cabinet Group är fantastiskt. Vi ser nu hur äntligen intresset för de flesta av Fredrik Malmbergs IPn ökar. Heroic Signatures innebär att man kan utlicensera IPn till externa parter och välja dem selektivt vilka som ska få använda IPn. Detta är inget som kommer ge enorma pengar idag men tänk sen om några år när fler väljer att göra spel på dessa IPn.
-
Publishing verksamhet: Här har vi en enorm katalysator för tillväxten framöver. Väldigt bra att Funcom satsar på en sådan här verksamhet. Nu är kassan stor vilket gör att man kan vara aggressiva och hitta flera projekt. Mutant Year Zero släpps i H2 18, Petroglyph i H1 19 och sedan ska ett till annonseras i år. Jag hoppas att denna takten ökar framöver.
-
Förvärv: Nu har Funcom en krigskassa. Med 16 musd i kassan, ökad equity, kommande starka kvartal och valmöjligheten att emittera 7.5 miljoner nya aktier ser framtiden ljus ut. Förvärv är ett måste imo för ökad tillväxt. Varför inte börja med Bearded Ladies? De har en utvecklad motor/kod. Visar sig MYZ vara en succé kan man applicera denna motorn/kod på andra IPn i katalogen, exempelvis Mutant Chronicles, Solomon kane, Conan osv. Se bara på PDX som förvärvade Battletech studion.
Vad hade Funcom för möjligheter av detta för 18 månader sedan? Mycket har hänt! Mycket kommer fortsätta hända. Jag utesluter inte uppdragsanalyser och oberoende analyser framöver. Lägg därtill institutioner som kommer fortsätta köpa och svenskar som kommer fortsätta köpa så ser detta ljust ut. Det är vad jag tror!