Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Förstår inte folks diskussioner här. Det handlar väl inte om vilken placering i genren spelet kommer ha. Det handlar inte om att vinna Survival genren, för de kommer vi inte göra. Det handlar om att Funcom ska ha mer intäkter än kostnader och intäkter som bär upp värderingen. Efter Q2 om denna kursen står sig har vi definitivt minst 100 % uppsida

15 Likes

Nei the forest har vært nede på side 2 en god stund!

1 Like

Har du prøvd å bruke google translate ? :stuck_out_tongue: :grin:

1 Like

Håller med. Det är ett klassiskt nybörjarmisstag - vi har ju investerat i Funcom och inte i bolagen bakom Rust, Ark och The Forest.

Funcom har aldrig haft lika bra momentum som nu!

Jag förstår norska men jag förstår inte varför Conan Exiles måste mäta sig med de större Survival titlarna. De är istället viktigare att titta på Funcom som bolag. Vad har de för kostnader. Hur mycket säljer spelet osv osv.

3 Likes

Sorry til @antzzo og @Rapier. Posten min om google translate var faktisk en spøk og hadde nesten regnet med dere tok den :wink:

Når det gjelder diskusjonen dere klager på så oppstod den fordi @hakon mente CE var på god vei inn på top3 listen over de survivalspillene som har solgt mest . ( noe jeg er uenig i )

Hvis du leser flere poster fra meg så vil du jo se at vi er helt enige :slight_smile:

7 Likes

1 Like

Jeg bruker reviews av spill på Steam (kjøpt på steam) konsekvent, du kan fint lage din liste med reviews fra alle kilder og se om du får ett vesentlig annerledes resultat. Du kan inkludere reviews på alle plattformer hvis du har lyst til å gjøre en god jobb for å verifisere at jeg har rett.

Nå kjenner jeg ikke dine estimater.

Mente ikke annet enn at review/salg-metoden gjerne tar innover seg salgene av Steam-keys på 3. partssider. Man må anta samme ratio, i all den tid reviews skrives på Steam.

Gitt at reviews nærmer seg 23.000, og jeg bruker ~40 - 60 salg per review for CE, så anslår jeg antall solgte et sted mellom 920.000 - 1.350.000.

SteamSpy ligger på 856.000, dvs. 37 salg per review. Det er med all sannsynlighet for lavt.

Hur fungera detta med periodisering i funxom? Kommer allt på book i q2?

Funcom periodiserer inntektene fra CE over 30-60 dager :slight_smile:

2 Likes

For å estimere salg direkte til PC bruker jeg steam reviews * 62. Det passer ikke for antall solgte første 7 dager (da må du bruke ca 70), men det passer for antall solgte etter 28 dager, og jeg tror ikke det passer så galt for antall solgte ved 1 million (922k solgt til PC), eller senere. For conan exiles vel å merke. Så vidt jeg kunne finne ut varierte dette tallet en god del for andre spill så du må bruke andre tall for forskjellige spill (som oftest fra 48 til 90 ut fra hva jeg så).

Men poenget mitt var bare en ting, og det var at å snakke om at Funcom skal være på vei inn på topp 3, eller topp 5 solgte, innen survival genren, er ekstremt/veldig optimistisk og det er ingenting som tyder på det så vidt jeg kan se.

Conan Exiles gjør det veldig bra i mine øyne, men å tro at de innen ett år eller to skal ha solgt 6-8 millioner + virker ikke sannsynlig. Og jeg tror man må opp i den typen tall for å være blant de mest solgte innen genren.

2 Likes

Det er jeg i all hovedsak enig i. Topp 5 kan være mulig hvis Funcom de neste par årene treffer planken på «alt»: Utvidelser, DLCs, bugfiksing, events, og så videre.

Uansett så bør man heller glede seg over at CE ser ut til å bli den pengekua vi håpet på.

5 Likes

Tenk til neste sommer. Da har vi CE,MYZ,X antall DLC, spill fra PG å kanskje flere ting å følge med på GTS. Gleder meg som en unge…

4 Likes

Finns fler som tröttnat på Oslo börs :slight_smile:

Nå vil disse bort fordi de har drevet semiscam og fordi det ikke er flere å lure i Norge :wink:

2 Likes

Lurer på hva som skal til for å løfte kursen nå. Nå lanserte de DLCen på fredag og den har solgt veldig bra. CE har også vært godt opp på listene så det er solgt en del der også.

Hva er forventningene her som gjør at aksjen fortsatt er rød?? At CE og DLCen skulle holdt første og andre plass gjennom hele sommersalget??

1 Like

Det er nok en del som meg som hadde håpet å vite lanseringsdato for MYZ. Når det kommer så vil nok aksjekursen stige.

1 Like

19-21 rangen til august. Salp av og spis is :slight_smile:

1 Like

Forventningene er nok ikke så høye, men det intrykket jeg har fått er at mange trodde CE skulle opp på førstesida igjen og at DLC skulle holde en høyere plassering mye lenger en et halvt døgn.

Vet ikke om det er noe som påvirker kursen noe særlig da…