Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Stoploss gir deg muligheten til å komme inn på et lavere punkt, eller rett og slett avvente. Om du kjenner aksjen vet du den kan gå lavt, så hvorfor bli sittende? Var nok mange som kjøpte over 4 i feb 2017 som ble anbefalt og sitte, for den skal opp igjen.

3 Likes

…eller mulighet for å bli stoppet ut på verst tenkelig tidspunkt i en midlertidig bølgedal.

Argumentasjonen din blir jo litt anekdotisk. Men stoploss er selvfølgelig lurt om en aksje starter en generell negativ trend.

1 Like

stop loss passer ikke alle. for meg hadde det vært ekstremt ødeleggende for min langsiktige avkastning pga hvordan jeg er skrudd sammen som person og investor. jeg sliter voldsomt med å “løpe etter.” Psykologisk for egen del er det mye lettere å kjøpe på røde dager, og heller snitte ned. Da får jeg eksponering. Treffer aldri bunnen perfekt, men får et godt gjennomsnitt som gir meg god avkastning over tid (jeg er mer fundamentalt orientert, og gjerne litt kontrær i stilen). Men å følge en aksje fra utsiden, vente på at den snur, og f.eks. kaste meg på en dag aksjen er opp 4-5% (uansett om jeg tror oppsiden er kjempestor), det klarer jeg ikke. Da ender det med at jeg misser oppturen, fordi jeg (irrasjonelt, ja!) absolutt ikke skal akseptere enn inngang som er noen øre høyere enn bunnen. Tror ikke jeg er den eneste som er sånn. For f.eks. investorer som er raskere på labben, og mer teknisk orientert, og er flinkere til å både gå ut og gå inn - så er jeg enig i at det finnes mer optimale måter å agere på enn min strategi. Men poenget blir rett og slett at det er mange veier til Rom, og man må investere utfra egen personlighet, for å maksimere avkastning. Dette er ikke bare kompetansebasert, men rett og slett delvis styrt av hvem man er.

14 Likes

Det viktigste er å ha en strategi for å håndtere risiko, det kan være individuelt, for noen handler det om å sette stop loss, for andre diversifisere og ha en bred portefølje, og for noen kanskje de har en trygg og bra jobb og bare investerer lekepenger. Men viktig å ha et aktivt forhold til å håndtere risiko knyttet til investeringer.

12 Likes

Det er fram med linjalen og folk tegner streker opp og ned. Problemet er at hvis vi backtracker i TA-tråden så treffer folk like godt som hvis de skulle kasta terningen. Det er ikke bedre enn 50/50.

Men jo fler som tror på en “analyse”, jo større er sjansen for en selvoppfyllende profeti.

4 Likes

Hvis du ser på snittet av TA-en, så ja. Riktig TA gjør at tapene er små og gevinstene store.

1 Like

Da ble det visst ett kjøp til på 18.34, 23000 urealisert i minus og 48.000 realisert gevinst, småpenger for mange men nok for meg :slightly_smiling_face::metal:

3 Likes

Resten av ordren min fra i går på 18,32 gikk igjennom i dag. Hadde jeg bare hatt ferie litt oftere, så hadde jeg klart å være mer kynisk og ventet med tilbakekjøpet lengre enn til 19-tallet. Planen var jo å gå inn i juli/august, når ingenting skjedde :stuck_out_tongue:

5 Likes

Congrats! Tror det blir bra uansett! Jeg tømte meg på 19.45 og angrer nå på at jeg ikke hadde mer tålmodighet :crazy_face:. Burde jo anvende det jeg har lært om denne aksjen litt mer effektivt liksom…

Bestemor settes uansett ikke i spill før 15-16ish om fisalgo bringer oss dit😂

1 Like

Jeg kjørte på rundt 20,30, men solgte noe igjen, de pengene jeg brukte her. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Var det som var planen her også. Så de pengene jeg putta inn på 19.45stige 10-12% og tenkte…nå bør jeg jo ta de ut og vente på neste dipp i roligtida…men så gikk jeg i feriemodus og vipps var vi på 19 igjen :hear_no_evil:. Er ikke så veldig bekymret på 1,5mnds sikt dog. Godt du får det litt bedre til!

1 Like

Litt bedre, ikke bra, men er ikke spesielt beskymret hvis jeg ser 2-12 mnd framover. :slight_smile:

2 Likes

Ny måte å estimere spillertall på:

https://www.gamasutra.com/blogs/TylerGlaiel/20180629/321095/Using_achievement_stats_to_estimate_sales_onsteam.php

5 Likes

UPDATE (7/4): Looks like valve is rounding numbers on the API now so this method no longer works. :cry:

Godt innlegg! :slight_smile:


En ting til… Mange har denne evinnelige frykten for å stå igjen på Funcomperrongen… De ser tydeligvis for seg at man står ute på spor 9 og lurer på om man skal ta steget inn i vogna, men det er helt feil bilde mener jeg.

Traderen står inne i avgangshallen på Oslo S og ser på tavla han…og hvis Funcomtoget går så tar han et av de andre togene :slight_smile:

2 Likes

Som Mark Minervini sier:
I’m not interested in being the first one to the party, but I do want to make sure there’s a party going on.

7 Likes

Nope, traderen tar taxi til hønefoss og går av på Finse og lar de som sitter være med ned til Bergen. :sunglasses:

4 Likes

Hehe… ja, du illustrerer vel det poenget som @Nocturne hadde, men mitt poeng er at for de fleste tradere så er det snevert å bare tenke Funcom :slight_smile:

2 Likes

Hei i solen folkens :sunglasses:

Jeg er mindre opptatt av utviklingen nå om dagene. Fokuset er skiftet over på mer interessante ting, som solkrem, pils, hagearbeid, familieliv, jobb-prosjekter, reker osv. :slight_smile: ,MEN man kan jo ikke unngå å sjekke kursen et par ganger dagen, samt svippe innom her for å lodde stemningen. At shorterene fører dansen om dagene, tviler ingen på. Fascinerende hvor effektivt det nok en gang er. MEN jeg klarer ikke å bli veldig frustrert over denne midlertidige utviklingen. Spillet er innlysende. Det gir dog fantastiske kjøpsmuligheter. Jeg (og sikkert mange andre) er 99,89% sikker på at det ikke er et spørsmål OM vi skal opp igjen, men NÅR! Tatt det i betrakting, så handler det nå for meg om å akkumulere flest mulig aksjer. Og det har jeg definitivt gjort :wink: Sist i dag på 18,42,- . Å treffe bunn er tilnærmet umulig.

Ift. Stopp Loss. Jeg legger ikke skjul på at jeg ikke bruker SL i dette papiret. Man kan jo spørre seg hva som hadde skjedd hvis feks. jeg hadde satt en SL på 500K aksjer på 18,50,- ?? Den tilfredstillelsen kommer shorterene eller andre, aldri til å få fra meg.

Samtidig må jeg rette en stor takk til shorterene og de som forer de, som gir meg Mfl. muligheten til å handle FC aksjer på disse nivåene når vi bla. vet MYE om hvor sprengt kontoen til Funcom er i disse dager :money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face: . Uten dere så hadde jeg ikke hatt i nærheten av det antall aksjer jeg sitter på nå.

Skål og God sommer! :beers:

19 Likes

Idag måtte jeg bruke litt krutt. 18,2 ble for billig selv for meg.
Husket at jeg ifjor sommer kjøpte mere aksjer på 2,2 kr og angret ikke på det.
Det er 2 mnd til solen igjen atter skal skinne over Funcom menigheten :grinning:

8 Likes