Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Jo da, både resultat og margin er avgjørende. Marginene til Funcom er bra, så det trekker selvfølgelig opp. Og P/E verdien er jo en kjent verdimåler. Penger på bok spiller inn, faste utgifter, tidligere vekst, stabilitet, risiko osv. Men det er rart med det, ofte ballanserer utgiftene seg i forhold til omsetningen. Det har sikkert noe med at man investerer når man har overskudd, og reduserer utgifter når man har underskudd å gjøre.

Men det hjelper lite med marginer om man ikke selger nok til å overgå utgiftene.

Hvordan kan man ha høye marginer dersom kostnader er høyere enn salget?

Tenker du bare på bruttomarginen da?

3 Likes

Funcom fikk et resultat på ca 5 MUSD etter skatt i fjor, og det ser jo bedre ut i år. Hovedinntektskilden til Funcom i fjor var CE og det solgte vel rundt 850k i fjor, og har vel kanskje solgt det samme hittil i år. 6 mnd igjen med mersalg på tre plattformer? Synes det ser bra ut. :slight_smile:

7 Likes

Margin pr solgte enhet, dvs skalerbarheten blir bedre da. Eks, en bilforhandler har margin i form av prisdifferansen mellom innkjøp av bil og salgspris. Funcom har kun utgifter til Steam/Sony/Microsoft for selve distribusjonen. Og evt utgifter ved produksjon av dvd. Faste utgifter og markedsføringsutgifter er noe annet, selv om det på en måte blir noe av det samme.

Noen som vet hvor nærme lansering av Conan Exiles EA google tallene begynte å blåse opp?

Dagen før, når de begynte å streame, før det var det faktisk rimelig lite. :slight_smile:

Høyeste dagen var launch-dagen, 31. januar 2017. :slight_smile:

2 Likes

Press Release - Conan Exiles is now the best-selling game in Funcom history, new DLC launch in August

In today’s press release Funcom shared that Conan Exiles, the recently launched
open world survival game, is now the best-selling game in the company’s history.
Conan Exiles has surpassed Funcom’s previous record-holder, the 2008 massively
multiplayer game Age of Conan: Hyborian Adventures, which sold 1.4 million units
by the time it went free-to-play three years after its initial release.

In addition, information about the second DLC (Downloadable Content) for Conan
Exiles, “Jewel of the West”, which will launch in August 2018, was revealed
together with a new “Accolades Trailer” for the game. The game will also be
released in Japan by Funcom’s partner Spike Chunsoft, for PlayStation 4 in
retail and digital stores, on 23 August.

To read the full press release, please visit the “News Section” of the Funcom
website: http://pr.funcom.com/latest_news

Badhoevedorp, The Netherlands, 5 July 2018
Funcom N.V.

Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=455131

Nyheten er levert av OBI.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20180705.OBI.20180705S24

13 Likes

Bra, har egentlig gangke stor tro på Mutant Year Zero, ser mye bedre ut enn Phoenix Point som er laget av X-Com utviklerene.

Men var litt bekymret for Google-tallene.

1 Like

Google-tallene er dessverre nesten helt ubrukelige inntil lanseringsdagen, så man kan ikke benytte de til å anslå hvor vellykket spillet vil gjøre det.

Jeg bruker google trends til å skaffe meg et enkelt overblikk over hvordan salget går vs tidligere perioder. Det fungerer overraskende bra. Har sjekket for CE, og antall reviews og tall Funcom oppgir har faktisk korrelert overraskende bra.

2 Likes

Noen forslag til hvorfor Funcom melder at Conan Exiles i dag(?) er selskapets mest solgte, også henviser de til 1.4mill av Age Of Conan? Sier de implisitt at vi nå er på 1.4m solgte?

3 Likes

Jeg reagerte litt på det samme. Personlig hadde jeg estimert en god del høyere salg enn det.

Vi er nå uten tvil langt over 1,4mill solgte er det de melder + ny DLC :wink:

1 Like

De meldte jo 1,4m solgte for seks uker siden. Jeg synes meldingen ga lite mening…

6 Likes

Tipper de lanserer Mutant Year Zero november-tidlig desember for å få med seg jule-salget. Uansett, mesteparten av salget vil komme i Q4 2018- da det dropper relativt raskt etter lansering. 2018 må bli bra!

Det kan "umulig"være på 1.4 millioner solgte. Det var det de var på 23. mai. Skulle de fortsatt være der så har de solgt under 100k siste 6 ukene.

Min antagelse er at de per dags dato er på 1.6 - 1.7 millioner solgte, jeg syntes derfor det var en ekstremt rar pressemelding. Den inneholdt så vidt jeg kunne se ikke noe nytt, og til dels syntes jeg den faktisk er villedende med mindre de skulle ha solgt ekstremt mye dårligere enn alle estimater tilsier de siste ukene.

2 Likes

Jeg kan ikke se for meg at de lanserer i nov/des, det er jo da de tyngst markedsførte spillene blir sluppet. August og september ser ok ut såvidt jeg kan se, kanskje oktober også.

2 Likes

Forrige gang de meldte 1,4m solgte nevnte de at de ikke eksluderte refunds. Kan tenke meg at det er en viss forsinkelse på tallene om man skal ta høyde for refunds også. I Norge er det 30 dagers åpent kjøp på all netthandel f.eks?

Edit:

Også er det jo selvsagt mulig at mange har refundet mtp. på problemene på xbox og ps4.

De har jo ikke meldt 1,4m solgte nå:

Conan Exiles has surpassed Funcom’s previous record-holder, the 2008 massively
multiplayer game Age of Conan: Hyborian Adventures, which sold 1.4 million units
by the time it went free-to-play three years after its initial release.

3 Likes

Nei får nyte sommeren videre. Funcom er på track, ny DLC i pipen.

Da tipper jeg vi ser DLC nr 3 også ila året. Digger de lager mer innhold for “city builders”

Dette blir pengemaskin ;D

God sommer!

5 Likes

Enig, men forrige gang meldte de også “over” 1,4m millioner.

Det som får meg til å stusse er “Conan Exiles is now the best-selling game”.

1 Like