Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Hvordan er forventningene til rapporten? Tror dere inntektene er priset inn eller kommer vi til å bli overrasket med større overskudd enn forventet?

1 Like

Jeg tror nok overskuddet blir litt bedre enn forvente, de tok jo ikke med fulle solgte spill i q1.

1 Like

Jeg har en følelse av at en del skal selge seg ut og at vi går i rødt på gode kvartalstall.
Det er såpass mange medlemmer på dette forumet nå at kjente investorer + tekinvestorerer + x = 1 gjør at det svært få som drar dette nevneverdig oppover.

Og nå kommer det masse folk som sier jeg har solgt :stuck_out_tongue: Jeg har sittet rolig med mine aksjer i halvannet år pga de samme menneskene som sier jeg har solgt :smiley:

7 Likes

Fin, da kjøper jeg mer.

1 Like

Her er jeg ganske sikker på at du tar feil.

Funcom har for en gangs skyld ikke steget på hype eller forventninger i forkant av rapport/nyheter. Se på volumet - det er null interesse!

Etter en vellykket launch har aksjen konsolidert på høyere (men fortsatt billige, relativt sett) nivåer basert på fundamentale forhold.

“Markedet” (hvis handel, omsetning og persepsjon av Funcom i stor grad defineres av hustraderen vår på topp 20) har aldeles ikke skjønt hva slags kvartalstall Funcom presenterer i morgen. Vi snakker om et resultat for Q2 mellom ~8,5 - 13 MUSD.

Kursen har jo gått sidelengs siden Q1 - hvilke svingninger skal det da trades på? Kursen vil heller klatre fremover - drevet av “X” (nye og større investorer, Söta Bror og Ola Dunk) i regnestykket ditt. Til dels kraftig også hvis det kommer en analyse eller to.

Minner om:

Kurs = P/E ved utgangen av 2018 - gitt 100 MNOK i overskudd:

20 = 15,1
30 = 22,6
40 = 30,2

Ikke en gang spor av forventninger eller hype her inne eller andre stede. Det er påfallende :wink:

11 Likes

Jeg håper at jeg tar feil og at vi alle kan runke sammen til ATH og tidenes meme fra deg. Men jeg har lest altfor mye Donald og levd livet, så har en nogenlunde god oversikt over hva uflaks og sleipe mennesker dreier seg om :stuck_out_tongue:

2 Likes

Til tross for begge deler, inkludert shortaktører, har fortsatt kursen konsolidert på ~20 kroner :wink: Er begrenset med spillerom for den slags i all den tid Funcom fortsetter å levere svart på hvitt.

Skal man se ditto kynisk på caset, kan man jo argumentere for at det fremover vil være mye mer lukrativt for kapitalsterke spekulanter å hype opp caset til overpris. Og her er det veldig mye oppside å leke seg med.

1 Like

Virker ikke som folk har hastverk med å komme seg inn i dag. Hvordan skal vi tolke det ift morgendagen?

1 Like

Rapporten kommer vel ut i 19/20 tiden? så har fortsatt morgendagen på seg. Men kan fort bli trangt inn døren på onsdag.

1 Like

De fleste har is i magen og vil ha billigst mulig.

1 Like

Problemet med spillindustrien er at det er en kreativ bransje. Man pumper ikke olje opp av jorda, man lager spill og håper at det blir penger av det. En P/E på 40 krever at det er mange som tror på vekst over tid, noe som igjen krever en trackrecord og ikke en One hit wonder.

3 Likes

Ingen sier Funcom skal ha 40 i P/E. Dessuten leste du tallene feil, kurs 40 gir en P/E på 30.

Poenget er at det blir færre og færre grunner til at Funcom fortsatt skal prises som skrot sammenlignet med, for eksempel, flere svenske spillselskaper. Ingen gjeld, god ledelse, diversifisert og dokumenterbart profitabel strategi, og ytterligere 4 spill (minst) som slippes innen utgangen av 2019. Er en grunn til at ~2300 svensker allerede har kjøpt aksjer.

Jeg har ingen tro på at Funcom går inn i 2019 med en P/E på under 20. For øvrig er en fordel med spillindustrien at du kan være liten og lettbeint, men samtidig tjene gode kroner. Heller det enn å sitte på rustne rigger.

3 Likes

Jeg tenker at dersom Funcom klarer å vise til et par vellykkede spill til med solid overskudd til iløpet av en relativt kort tidsperiode, så vil høyere P/E vedier være mer aktuelt.

Ja, og den tidsperioden er vi midt inne i nå. MYZ ser jo ganske så lovende ut, og resultatet for 2018 blir åkke som 100+ MNOK. Folk skal få det bra travelt når et eller flere av husene innfører analysedekning. Risk-reward synker jo etter hvert som stadig mer av turn-around reisen tilbakelegges.

1 Like

MYZ ser veldig bra ut, men er usikker på hvor mange som kjøper det likevell. Har sett litt på youtube-kommentarer, og ikke alle er begeistret. De har så mye å velge imellom.

Jeg vil mene at Funcom allerede har en ganske bra og jevn “trackrecord” men på et lavere nivå.

Altså, det er jo en tilnærmet unikt stor majoritet av positive tilbakemeldinger. De få som er misfornøyd er de som trodde det var et FPS-aktig spill. Samtlige andre er begeistret, fordi det tvert i mot er veldig lite å velge mellom når det kommer til turn-based strategispill :slight_smile:

5 Likes

Jeg ser jo at det er positive kommentarer også, men så er det jo ganske få som ser videoene i det hele tatt, og de som ser er vel de som er spesielt interresert. Da er det ikke så rart at man får positive kommentarer. Jeg blir mer overasket over de negative. Men det har vel noe med at de har brukt såpass abstrakt merkedsføring, slik at ingen vet hva det er før de ser gameplay videoene.

4,5 millioner visninger blant de 10 mest sette for MYZ :man_shrugging:

På den offisielle Playstation-kanalen er det 98,2 prosent tommel opp.

8 Likes

Ja , da må vi vektlegge YouTube kommentarene. De som kommenterer der sitter med fasit.

At fagfolk som lever av og for spill skryter MYZ opp i skyene er sikkert mest fordi de ikke er klar over at utvalget er stort og at de er på fornavn med folka rundt MYZ og således kun er ute etter å smigre til seg en gratis kopi. (Heri underforstått at ingen andre utviklere vil la seg smigre med god omtale).

Diverse førsteprisen på forskjellige messer faller selvsagt i samme smigre-kategori.