#Metoo#
Tipper vi åpner “godt i blått”, men ender dagen i minus… Rett og slett fordi, Funcom
Tenker det samme! Allikavel så hvisker naviditeten min til meg at kanskje markedet DENNE gangen forstår at dette ikke lengre er ett gambling-case men mer ett invisterings-case
Vet ikke om det faktisk ER snittet, men folk har vel snakket om rundt 40 ca. Vet ikke om det bare er meg. Men når det har vært snakket om at Funcom var underpriset så har det vel vært nevnt at PE burde oppi der.
Tror dere holder på med litt ønsketenkning her. Equity er opp nesten 30 mill USD så langt i år (det er nesten 250 mill NOK). Det meste av dette er grunnet overskudd fra spillsalg. At noe av disse verdiene er reinvestert i spill må dere ikke la dere forvirre av.
250 mill NOK akkumulerte verdier på 1/2 år er MYE.
Altså, får en EPS på over 0.9 dette kvartalet. Kurs 20? Neppe. Tipper over 30 før jul, og fortsetter Funcom å levere som dette er 40 long gone iløpet av 24 mnd. Passer forøvrigt fint med cup & handle’n i TA tråden. Og ja, er biased siden jeg eier alt for mye Funcom allerede.
I morgen er det nok en helt annen setting, hvor korte penger nok skal byttes.
En annen tvist er at cash beholdningen og fravær av gjeld gjør Funcom svært attraktiv for oppkjøp av de som ønsker å bedre boka si. Just sayin’.
Så, med dette kvartalet antar jeg at det begynner å komme lengre større penger inn i Funcom. Trodde kanskje forrige q var triggeret, men var nok litt naiv. Poenget mitt er at dette tror jeg ikke de institusjonelle kan ignorere lengre.
Et bud på 5 milliarder hadde vært noe
De kjørte en emisjon på 56,3m aksjer til 2,60 stk. https://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20171218.OBI.20171218S34
Et lån på 3 MUSD ble konvertert til aksjer. https://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20180314.OBI.20180314S95
Jeg snakker om bunnlinjen. Og ja jeg tror de fleste forventet den høyere.
For min del så regnet jeg på EBT og det tror jeg de fleste andre her gjorde også, så der har du 1,5 MUSD også hadde jeg ikke regnet med finansutgifter på 1,1 MUSD. Operating expenses ble 2 MUSD høyere enn jeg hadde forventet. Revenue lå omtrent der jeg tenkte meg, kanskje litt lavere.
Nå synes jeg ikke det resultatet jeg forventet var priset inn i det hele tatt, så utfra kursen så er resultatet ok. Veien videre for Funcom ser i hvert fall bra ut, både med tanke på kommende titler og inntektene i Q3. De to siste kvartalene i 2018 tror jeg vil bli veldig bra.
Det har bare med hvor i “Assets” pengene ligger, har ingenting med EBIT/EBITDA/Earnings å gjøre.
I Q3 vil trade receivables gå ned og cash gå opp tilsvarende.
Ok, har selv samme oppfatning, 30-40 i snitt…
Legger ved denne, oppdatert i januar:
http://pages.stern.nyu.edu/~adamodar/New_Home_Page/datafile/pedata.html
Ah, takk for den
Veldig sterke tall i dag, og en spennende pipeline fremover.
For de som snakker om at bunnlinjen var lavere enn ventet. Slik jeg ser det hadde EBITDA vært godt over MUSD 10 og EBIT over MUSD 9 om vi justerer for den nylige endringen i måten opsjoner for ansatte blir kostnadsført. Sett ut fra note 4 og cash flow statment i rapporten så har de bokført MUSD 2,691 ekstra i non-cash cost relatert til share paymens i kvartalet. Dette gjelder både opsjoner tildelt i kvartalet, og tidligere periodiserte opsjonsutdelinger, se under.
4 Operating expenses
Personnel cost, external development cost, marketing, office rent and games operating cost are main elements of the operating expenses. 2Q18 had higher operating expenses than previous quarters driven by marketing for Conan Exiles full launch, higher royalties due to higher sales, outsourcing fees related to finalization for Conan Exiles and option cost. The option cost is a non-cash cost, calculated based on option pricing principles. The changes to the option program approved on the 1 June 2018 annual general meeting included elimination of the vesting period. This means all cost associated with options issued in the quarter will be booked immediately, rather than spread out over the previous 3-year vesting period. In addition, cost from options issued in previous years, but initially periodized to the following years is added to this quarter’s expenses. Furthermore, the cost before periodization of new shares this year was higher than previous years due to an increase in the number of employees and the recent increase in the share price. In line with the company’s capitalization policy part of the option cost are capitalized on relevant projects as other personnel cost.
Nydelig, syntes det fortsatt er litt kryptisk; har noen tia til å forklare ytterligere?
Operating expenses var høye og forklaringen ligger i posten til wolf. Funcom har blitt nødt til å frontloade kostnaden til ansattopsjonene i Q2 i stedet for å spre kosten over flere år. Reelle kostnader, men engangs. Hvis du f.eks. sammenligner med 2017Q1 skal de bort.