Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Okey, så det du sier er at 2,6Musd =

In June 2018, Funcom issued 597 141 new shares in relation to exercise of employee options? - Punkt 14 i rapporten.

Ikke kjempegiret på det harehullet her nå, men (597*19,8)/dollarkursen =1,4Musd. dette er fortsatt langt unna så jeg må missforstå her :smiley:

image

Interessant å se miksen fra konsoll vs pc i denne perioden.

Drageseth sa direkte at ps4/xbox tar 30% av inntekt. Disse er allerede trukket fra på inntekten.
Konsoll = 8 243 000 USD / 0.70 =" totalinntekt" 11 775 714 USD.
11 775 714/ 49,99USD (antakelse gjennomsnittspris)= 235.161 eksemplarer på konsoll i perioden april-juni.

Bilde nr 1 viser en diff fra april-juni sett mot januar - jun, så da kan man anta at 5,45% av disse var forhåndsbestilte eksemplarer.

Dette viser også hvor massivt det er at Funcom også publiserer på konsoll, og ikke kun PC.

5 Likes

image

“cost from options issued in previous years, but initially periodized to the following years is added to this quarter’s expenses”

3 Likes

@Wolf Nå svarte du på det jeg lurte på i Juni! :+1:

5 Likes

I dag har vi altså lætt at mindre enn 1/100 leser kvartalsrapportar nøye. @Wolf = <1/100

7 Likes

Er i transit på vei til jobb.
Ble det noen plass nevnt noe om salgstall? Har vi passert 2 millioner?
Og hva med dekning av Funcom av megler?

Kan ikke skjønne annet enn at både dagens resultat og fremtidig prospekt bør innfri forventninger fra markedet og at vi skal se en viss kursstigning både på kort og litt lengre sikt!

På tide vi i allfall passerer “hype” - kursen fra Feb 17’ nå!

2 Likes

Bra observert @Wolf. Synes egentlig at det er svakt av Drageset å ikke ha med noe om dette i presentasjonen da det jo er såpass betydelig beløp.

Er jo egentlig en todelt dette. Det ene er jo at man rydder i backloggen og tar historiske kostander som er spredd frem i tid over 3 år. Dette er jeg enig i at er en engangskostnad.
Det andre er share payment kostandene som faktisk oppstod i Q2-18. Her vil vel jeg kalle det å gå over til å ta kostandene når de oppstår i stedet for spre de ut over 3 år.
Denne endringen ble vedtatt av generalforsamlingen. Jeg tror (helt uten bevis) det er Swedbank Robur som er initiativtager til denne endringen. Man får en smell nå i Q2 men resultatet i de kommende kvartalene slipper å bli dratt litt ned av historiske kostander.
Jeg ser på Share based payment som en del av lønnsmodellen i Funcom og det er jo noe de har planer om å slutte med det så jeg er ikke helt med på å kalle hele beløpet for en engangskostnad. Engangskostand forbinder jeg med litt ekstraordinære kostander som ikke kommer med jevne mellomrom.

Ikke helt. 2017Q1 hadde også en post med share based payments. Skal man sammenligne de to kvartalene basert på gammelt regnskapsprinsipp så kan man ta bort 11/12 deler av beløpet. Men 1/12 ville jo vært ført også med samme regnskapsprisnipp som for 2017Q1. Så 224T$ må i tilfelle med.

Når det gjelder regnskapet så økte endringen i regnskapsprinsipp utgiftene med MUSD 2,467 og dermed reduserte resultatene nedenfor med tilsvarende (i hvertfall de før skatt).
På den positive siden så økte egenkapitalen med tilsvarende. Så ene grafen i presentasjonen ble litt penere av dette også :slight_smile:
Alt dette er jo da endringer man får nå i stedet for gradvis over de 3 neste årene.

Som nevnt i starten så mener jeg utslagene av dette er såpass store at jeg synes det er svakt av Drageset å ikke nevne dette i presentasjonen (opplys gjerne om det faktisk ble nevnt uten at jeg fikk det med meg).

2 Likes

Skjønte ikke helt den konklusjonen. Er ikke denne differansen bare salg på Xbox i Q1 da?

Bunnlinjen som i EAT er bare økning i cash. For meg er det minst like bra at Funcom øker cash med 25 mill NOK og kjøper nye spill til 40 mill NOK som at de bare hadde sittet helt stille og hatt en bunnlinje på 65 mill NOK (altså 65 mill cash). Når man trekker fra økning i egenkapital grunnet finansing activities i år så ser du at Funcom har økt sine verdier med 80 mill NOK grunnet drift. Dette er en sannhet selv om de ikke lagrer alt i cash. 80 mill NOK på 1/2 år er MYE. Om dette med 100 mill NOK er magisk, ja så kan jeg love at Funcom krysser det i løpet av året.

3 Likes

Dette er vel slik jeg ser det direkte feil. Man må ikke blande EAT med endring i cash. Mange parametre som gjør at det ikke stemmer. Avskrivinger og ballanseførte kostander feks.

1 Like

Vi er mao i praksis enige. :wink:

1 Like

He he ja. Er enig i veldig mye av det du skriver jeg :slight_smile:

Hvordan gjorde du den utregningen? :slight_smile:

1 Like

Jeg trakk fra de to finansing activities du nevnte. Egenkapital har økt med 80 mill NOK når man trekker fra det som kommer fra aksjeutstedelse.

1 Like

Det kan stemme ganske bra, 6 MUSD av dette er puttet i Intangible assets**, eller 50 MNOK, så de har økt cash med 30 MNOK. Hvis jeg har husket på all innhentelse av kapital da.

** Intangible assets for Funcom er spill, hovedsakelig Conan Exiles, men mye er også puttet i MYZ og de fire andre titlene de har i produksjon.

1 Like

Jepp de 50 mill NOK på intangible er spill i produksjon. Ennå ikke ferdig. Funcom kunne vel godt ikke startet nye spill og hatt mer cash, men det er ikke vekst. Nå har de 6 nye spill på gang samtidig som de øker cashbeholdning. Dette er gull

4 Likes

Det stemmer ikke, Conan Exiles er definitivt ikke nedskrivet enda. Jeg vil gå så langt som å si at Intangible assets ved rapportdato først og fremst var Conan Exiles :slight_smile:

2 Likes

Ser man på endringer i egenkapital i 1. halvår så beskrives den slik i Q2-rapporten:

Post Sum
Total comprehensive income for the period 3055
Equity issues 22588
Share-based payments 3016
Totalt 28 659
1 Like

Hade dessvärre inte möjlighet att följa med på presentationen live igår kväll. Men måste säga att jag sitter med en väldigt positiv känsla efter att ha gått informationen igenom nu på morgonen :grinning:

1 Like

https://www.avanza.se/placera/telegram/2018/08/29/funcom-okade-intakter-och-forbattrat-rorelseresultat.html

Selv svenskene våkner litt.

4 Likes