Bra observert @Wolf. Synes egentlig at det er svakt av Drageset å ikke ha med noe om dette i presentasjonen da det jo er såpass betydelig beløp.
Er jo egentlig en todelt dette. Det ene er jo at man rydder i backloggen og tar historiske kostander som er spredd frem i tid over 3 år. Dette er jeg enig i at er en engangskostnad.
Det andre er share payment kostandene som faktisk oppstod i Q2-18. Her vil vel jeg kalle det å gå over til å ta kostandene når de oppstår i stedet for spre de ut over 3 år.
Denne endringen ble vedtatt av generalforsamlingen. Jeg tror (helt uten bevis) det er Swedbank Robur som er initiativtager til denne endringen. Man får en smell nå i Q2 men resultatet i de kommende kvartalene slipper å bli dratt litt ned av historiske kostander.
Jeg ser på Share based payment som en del av lønnsmodellen i Funcom og det er jo noe de har planer om å slutte med det så jeg er ikke helt med på å kalle hele beløpet for en engangskostnad. Engangskostand forbinder jeg med litt ekstraordinære kostander som ikke kommer med jevne mellomrom.
Ikke helt. 2017Q1 hadde også en post med share based payments. Skal man sammenligne de to kvartalene basert på gammelt regnskapsprinsipp så kan man ta bort 11/12 deler av beløpet. Men 1/12 ville jo vært ført også med samme regnskapsprisnipp som for 2017Q1. Så 224T$ må i tilfelle med.
Når det gjelder regnskapet så økte endringen i regnskapsprinsipp utgiftene med MUSD 2,467 og dermed reduserte resultatene nedenfor med tilsvarende (i hvertfall de før skatt).
På den positive siden så økte egenkapitalen med tilsvarende. Så ene grafen i presentasjonen ble litt penere av dette også
Alt dette er jo da endringer man får nå i stedet for gradvis over de 3 neste årene.
Som nevnt i starten så mener jeg utslagene av dette er såpass store at jeg synes det er svakt av Drageset å ikke nevne dette i presentasjonen (opplys gjerne om det faktisk ble nevnt uten at jeg fikk det med meg).