Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Er jo ikke rart folk går lei og prøver aksjer i stigende trend i stedenfor.
Børsen er ATH samtidig som Fun er ned ca 30% fra toppen i mai.

2 Likes

På samme måte som noen kan være skyld i kursnedgangen som vi ser nå, er jo de samme personene skyld i at kursen kjøres opp og går på typiske Funcom-rallyer de gangene den går 20-30% på kort tid.

Virker som om mange potensielle Funcom-kjøpere har midler bundet opp i PCIB grunnet emisjonen, tror vi vil se høyere omsetning så snart den emisjonen er ute av verden. Også stoler jeg på at de som setter i gang rallyene og får Funcom opp på vinnerlistene velger et strategisk lurt tidspunkt og kjøre kursen opp på slik at kursoppgangen blir så stor og varig som mulig.

Ja, og det er noe forbannet dritt det også. Så fremt du ikke er en kortsiktig spekulant er slike pump-dump rallyer en kilde til problemet: lav omsetning og langsiktig kapital skyr den type volatilitet.

Bare se de to neste postene nedenfor.

Sånn som vi har sett etter Q2-rapporten, eller etter innsidekjøpet? :man_facepalming:

Selg ved spillanseringen og kvartalstall .
Kjøp i ørkenvandring .
Sum maks inntjening :slightly_smiling_face:

2 Likes

Frodoen; det er jo helt rett det du skriver. Ikke alltid like lett å følge men…:wink:

Mitt inntrykk er at investorene venter lenger og lenger med å posisjonere seg i spill-aksjer enn før. Tidligere lastet flere opp i lang tid før spill-lanseringer, men nå venter flere og flere til meget nærme trigger som lansering og beta f.eks. Da mister man kanskje deler av oppgangen, men det bekymrer neppe en typisk spill-trader.

1 Like

Det kunne sikkert vært gode anledninger til å kjøre opp kursen, men avsløringene i Q2-rapporten var kanskje ikke så overraskende for mange. Tipper posisjonering før MYZ kan være et godt tidspunkt og kjøre opp kursen på. Er vel mange faktorer som spiller inn, og det at innsidekjøpet og Q2-rapporten kom så lenge før neste typiske “rally-periode” gjør vel at det ikke ble sett på som riktig tidspunkt å kjøre opp kursen på.

Er helt enig i at det er synd at det skal være sånn med Funcom, men er vel også dette som gjør at Funcom er en aksje hvor det er mulig å tjene(og tape) store penger på kort tid. Som gjør det litt mer spennende enn f.eks. Equinor eller Aker.

1 Like

Er det noen som har noen konkrete indikatorer på at MYZ vil selge i bøtter og spann utover at det ser kult ut, og at de har vunnet noen priser?

De utsatte lanseringen av MYZ fordi de så at markedet tok spillet godt nok i mot til at det ville lønne seg å investere mer i polish. Ellers hadde vi sett lansering i høst.

4 Likes

Det er sagt at MYZ skal kunne klare opp imot de samme tallene som X-Com 2 klarte, som er rundt 2 millioner eksemplarer, hvis det blir en suksess:

Hvor mye Funcom/BL trenger for å gå “break even” er mere usikkert, men tror at salg over 500 000 på alle plattformer ( PC, XBox og PS4) er nok for å gå i pluss, og at det lages DLC’er og en oppfølger med multiplayer,

Det er nok kun spekuleringer her fra forumet.

500.000 regnes nok i kategorien: “knallsuksess”, break-even ligger nok kanskje på halvparten. :slight_smile:

3 Likes

Jeg har lagt merke til at de prater engelsk i spillet. Lurer på om de må oversette det for å selge i f.eks Japan og Russland. Mulig de må spre det utover over tid etterhvert som de får inn nye språk…

What? Prater de Engelsk?

Ja, de slenger noen kommentarer når de skyter på hverandre. Mulig de bare lar det være babbel i Japan?

Funcom hjelper til med localization, så jeg vil anta spillet får de samme språkene som Conan Exiles lanserte med.

1 Like

Funcom aksjen er den jeg har pr nå med dårligst utvikling kursmessig siste halvår (0%) :laughing:

Samtidig er det den aksjen med soleklart mest realisert gevinst, så kan liksom ikke klage heller!

4 Likes

Hvor bra feeling tror du Funcom har i forhold til salgsvolum? Har de måter å teste dette på?

De har nok neppe noen objektiv måte å teste interesse vs salgsvolum, det er nok høyst subjektivt. Jeg har i hvert fall tillit til at Funcom nå har nok erfaring med polish vs salg til at når lanserer i nov/des, så gjør de et smart valg.

Du kan se på xbox mot ps4-releasen av Conan Exiles. Det er to helt forskjellige dyr, mye fordi det tekniske rundt PS4-releasen var veldig mye bedre. Conan Exiles har 4 stjerner på PS4 og 2,9 på Xbox…

2 Likes

Man ska vara extremt nöjd om MYZ kan sälja 100-150k exemplar i år. VÄLDIGT nöjd.

1 Like

På tvers av Xbox, PS4 og Steam?

Jeg har troa på (veldig) mer, men alltid kjekt med moderate forventninger.