Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Funcom har som selskap startet en ny strategi. De skal både lage spill, raskere enn før, og være publisher. Dette har så langt resultert i at de har gitt ut ett spill de har laget selv, Conan Exiles, med stor suksess. De har enda ikke gitt ut noe spill som publisher, selv om det ser lovende ut med tanke på kvalitet.

Min gjetning er at vi får en analyse når årsrapporten for 2018 er klar, med salgstall / inntekter fra MYZ. Men å tro at vi får det før er litt optimistisk.

Det burde absolutt la seg gjøre om man ser på utgiftsførsel versus aktivering i balansen på utvikling.
Dog det er nok ikke 100 % sporbart men kan gi en pekepinn på investeringene. Man må også huske
at det ofte aktiveres en del timer fra arbeidsstokken.

2 Likes

Å bryte det ned på hvert prosjekt tror jeg blir vanskelig. Har vel også vært litt varierende om de har kostnadsført eller ballanseført investeringer i spill. Men å se litt nærmere på hva man kan få ut av kvartalsrapportene hadde definitivt vært et interessant eksperiment :slight_smile:

Når det gjelder analyser så har det vel før vært nevnt at selskapene ønsker litt mer stabilitet i resultatene også. Har jo vært veldig varierende enda. Her er siste 8 kvartaler:
Kvartalsresultater

For å bryte ned på prosjektnivå burde det være en del hjelp i å se på Funcom Oslo sine årsrapporter også. Selv om det da blir bare for 2017 og bakover enda.

At det har vært varierende hittil er jo ikke så overraskende, mer eller mindre hele den grafen der er tegnet av CE-salget. Måten de skal få mer stabilitet er ved å publisere flere spill, og med 6 i pipen i stedet for 1 (+swl), så burde ting se endel bedre ut for 2019 - 2020. Det tar jo litt tid å få stabiliteten.

2 Likes

Ingen sperrer idag?
Tenk om den skal stabilisere seg på 18 tallet :slightly_smiling_face:

1 Like

Gikk over 60k på 18,00 :man_shrugging:

3 Likes

Nei selvsagt ikke overraskende, var bare en synliggjøring av at resultatet har svingt og at det derfor kan ta litt tid før analysene kommer (siden det har vært påpekt fra Pareto i det minste at de ønsket å se mer stabile resultater før de tok opp dekning av Funcom).

1 Like

Har dette vært påpekt? Kan ikke huske det - hverken fra Karl Oscar eller andre.

Altså, jeg vet at det trengs noen kvartaler på rad - men nå har Funcom levert hvert kvartal siden Q1 2017… Nå er vi Q3 2018.

De dekker jo flere spillselskaper i Sverige. Og bransjens natur er jo at inntektene er høyst varierende kvartal til kvartal.

2 Likes

Jeg er en av dem som har hatt ganske mye dialog med Pareto både i Norge og i Sverige rundt analysedekning og jeg har ALDRI hørt dem påpeke dette. Har du noen kilder til den påstanden?

1 Like

I shall

Jeg spurte Karl O. etter CE launch engang på aksjeside på Facebook, hvorpå han svarte at det ville være enklere /mer hensiktsmessig å gjøre en vurdering etter flere kvartal med omsetning og inntjening av noe betydning

3 Likes

Må innrømme jeg ikke husket helt hvor jeg hadde det med mer stabile resultater i fra men ser ut som @Paddy80 kom meg til unnsetning med å finne det ut. (@Evilfreud svar til deg også det)

Men mer stabile resultater og noen kvartaler på rad er jo veldig det samme så du hadde jo tydeligvis sett noe om det du også :wink:

Når Q4-17 og Q1-18 ble negative så har de jo ikke levert hele veien da. Akkurat nå har de jo levert ett kvartal på rad med positivt resultat. Så får vi krysse fingre for at det blir en mer varig greie nå :slight_smile:

1 Like

Dreamfall chapters nærmer seg top25 på GTS så da havner det vel noen kroner i kassen til Funcom også.

8 Likes

Hva sa jeg? Flere dager med oppgang! Lett… :slight_smile:

4 Likes

Er det tilbud eller en kampanje?

75% rabatt.

2 Likes

Hvis Dreamfall Chapters klarer å nå #33 på Steam GTS når de kjører 75% rabatt, hvor høyt vil Conan Exiles klare å komme når de kjører 65% rabatt for første gang? :stuck_out_tongue:

10 Likes

Er swl med i de 6?