Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

GTS#85 and DLC #115. Er der andre gode fakta siden “pets”?

1 Like

Hva tror folket om q3 rapporten. Noen som har noen estimater?

Du kan jo høre med @Christian eller Bagger/@gordon

1 Like

Salget er vel over

Denna postades på avanza forumet

Inte så professionell men ligger väl någon tanke bakom iaf

9 Likes

@Christian Ser gjerne en kommentar fra deg på noe av tallene i “analysen” over her.

«Annan risk är att bolaget handlas på den Norska börsen, mycket skumheter verka pågå och de kör med anonym handel. Det verka vara ett uppskattat av allehanda botar och stortraders. Det är lätt att ryckas med på pump och dump körningar, den slipade tradern finns det nog även pengar att hämta här på dags rörelse.»

Riktig. Vi hadde nok sett en helt annen utvikling i kursen hadde Funcom blitt handlet andre steder enn OSE. Hva er egentlig grunnen til at ose tillater anonym handel? Makan til kjeltringer

2 Likes

Det handler jo om volum og ikke noe annet. Det samme gjelder for TA i en aksje som Funcom, det er så lett å manipulere både opp og ned om man har litt midler, slik at å bruke TA i Funcom tror jeg virker mot sin hensikt. Vi må få opp volumet i aksjen, og det er vanskelig da du har investorer som utnytter enhver svakhet i både papiret og de som handler til å tjene seg selv, spiller ingen rolle om alle dævver bare jeg blir feit mentalitet.

1 Like

Kort sagt, så har han vinklet alt så positivt som mulig. Endel er subjektivt, endel blir bare veldig misvisende.

Eksempel på noe som blir veldig misvisende:

En annan viktig aspekt i bolaget är kassan som är väldigt stark, i utgången av Q3 låg den på 18 MUSD men därtill skall 7.5 MUSD läggas på som enligt rapporten kommer in i Q3. “The cash inflow during 2Q18 was USD 1 718 thousand. Significant revenue from the full launch of Conan Exiles had not been received at the end of the quarter, as indicated by the trade receivable of USD 7 530 thousand.”

Vilket gör att vi idag egentligen sitter på en kassa på ca 26 MUSD och med våra estimat då kunna öka med ytligare 8 till årets slut.

Her har han tatt med trade receivables, men har ikke tatt med at “Other short term liabilities” har økt fra 1 984 TUSD til 5 795 TUSD fra Q1 til Q2, eller med ca 3,8 MUSD. Short term liabilities er nok i dette tilfellet utgående IP-royalty osv som nok blir redusert ganske kraftig i Q3, og som påvirker cash på ca samme måte som Trade Receivables, bare motsatt vei. :slight_smile:

Trade Receivables var også ikke 0 i Q1, men 986 TUSD, og jeg forventer at det vil være noe høyere i Q3 (de har solgt vesentlig bedre). Dette påvirker også “cash”, så reelt sett, så er de på 21-22 MUSD. Fortsatt ekstremt bra, men et godt stykke unna det han skal ha det til. :slight_smile:

9 Likes

Da er vel kursmålet hans på bear på 24 og base på 29 også på max optimisme ?

Jeg tenker det kursmålet ikke ser lengre enn nesetippen :slight_smile:

Funcom har jo en relativt dyp pipeline med fem-seks spill i forskjellig grad av produksjon/konseptfase og sånn som det ser ut med cash nå, så forventer jeg egentlig at Funcom kanskje kjører enda hardere på. Det kommer litt an på hvordan MYZ gjør det tenker jeg.

Resultatet i en fase hvor du går fra å finansiere to prosjekter (hvor kun CE kan sies å være en suksess) til å finansiere seks prosjekter vil nødvendigvis bli lidende kortsiktig. For en gangs skyld, så er det faktisk interessant å se på EBITDA.

Kort sagt, så vil jeg tro at hvis man regner på P/E framover, så vil man gå glipp av en kjempemulighet. Det blir først og fremst interessant når antall lanserte prosjekter er i nærheten av antall prosjekter i produksjon over en tilsvarende periode.

Det er en grunn til at CFO-en kjøpte aksjer til 17,74 kr over børs og hvorfor endel andre insidere kjøpte aksjer til 20 kr fra Jebsen. De vet veldig godt hva planen er og hvilket potensiale den har. Funcom kan nødvendigvis ikke guide den slags potensiale, da ender de med Økokrim på nakken igjen. I stedet, så kjøper de det de kan av aksjer i tillegg til opsjonene sine for å indikere hvor de mener risk/reward står nå. :wink:

Jeg tenker 2019 kan bli et lite “mellomår” for Funcom, det kommer an på om de slipper to eller tre titler, mens 2020 tror jeg blir rimelig knall, med tre eller fire titler, hvorav ett er et Conan-basert singleplayerspill* som markedet har skreket etter siden AoC ble sluppet i 2008. Funcom kunne ikke lage det tilbake i 2016 fordi de ikke hadde de finansielle musklene til å håndtere kostnadene ved et slikt prosjekt, men det har de nå, sammen med en stor skare fornøyde CE-spillere fordelt på tre plattformer.

*De har vel ikke sagt når spillet faktisk slippes, 2020 er mulig, men jeg ser ikke bort i fra 2021 heller. Poenget blir det samme. :slight_smile:

28 Likes

Funcom har ju lämnat sin Turnaround 2.0 bakom sig nu och nu är det en investeringsfas igen. Då kan man förvänta sig högre kostnader och sämre kassaflöde. Det är inte konstigt då man har 6 produkter i pipelinen och Funcom har ju sagt att man ska skaffa minst 2 nya förläggaravtal per år vilket innebär att i 2019 kommer vi få förhoppningsvis två nya förläggaravtal som ska släppas 2020.

Paxton Galvanek (HR för Funcom) förvärvar anställda som bara den nu till Funcom. Nyligen kom en riktigt duktig producer för Smite från Hi-Rez Studios in i Funcom (Drew Pariser).

Vad jag vill ha sagt är att det kommer troligtvis variera kraftigt mellan kvartalen framöver men man måste ju räkna på pipelinen och framtiden i det här bolaget. P/E blir därför svårt i detta bolaget fortfarande.

Funcom är det enda spelbolaget i Norden där insiderköpen haglar. Jag vet var mina pengar hamnar. @Halling @Christian

15 Likes

Send det innlegget til samtlige fond og rikinger i :santa:-landet.

Edit: Blir vanskelig å ta igjen @Christian:heart:-børsen, når han hauser så bra!

5 Likes

Bra info, det var ting jeg ikke visste om. Jeg tror Funcom vil være et rimelig attraktivt sted å jobbe framover. Rui har i hvert fall vært klar på at han ikke er interessert i å gå igjennom de samme boom-bust periodene igjen. Jeg tror derfor at Funcom kommer til å være forsiktige med å lage for store prosjekter. 1-2 år for de større prosjektene er det jeg ser for meg. Ikke 3-5 år som tidligere.

Det blir interessant å se hvordan publiseringsavtalene slår ut her. MYZ er først ut, men det kommer jo to til i 2019 som vil dra opp inntektene. Det er vel først og fremst nå i 2018 at det ser “stygt” ut. :slight_smile:

2 Likes

Spørsmålet for min del er om de klarer å heve kvaliteten. Evig eies kun ett dårlig rykte, og Funcom har ett velfortjent dårlig rykte når det kommer til kvalitetskontroll generelt og ved lansering spesielt.

Jeg håper at deres neste spill, både egenutviklet og som publisher, ikke lider av dette i like stor grad som de historisk har.

Det sagt, så tror jeg at vi ser en mer stabil kurs i mai/juni og utover… da vil jeg forvente at selskapet har lettet litt på sløret angående deres neste egenutviklede prosjekt, samt at de har fått lansert to spill som utgiver og vi vet mer om hvordan de lykkes med denne strategien. Jeg har troen på at de vil lykkes bra, men vi får jo ikke fasiten helt enda.

Jeg er også nysgjerrig på hvordan de stiller seg til DLC eller expansions til spill der de er publisher. Er slikt inkludert i avtalen, hvem tar beslutning om hvor lang tid det tar å få de ut, osv. Vil de avvente og se hvordan MYZ eksempelvis selger, eller er beslutningen om dette allerede tatt?

Håller med. MYZ blir väldigt viktigt för framtiden men är imo inte avgörande då det är så många projekt i pipen. Sedan får vi komma ihåg att produktionen i NC för premium shooter spelet har varit igång sen mars. Jag utesluter inte en release i H2 2019. Produktionen går i en rasande takt där och anställda blir fler och fler i en snabb takt. Jag tror de vill öka takten på det projektet rejält.

2 Likes

Så lenge spillene gir god valuta for pengene, så er den nåværende kvaliteten grei nok. Ideelt sett, så skulle de selvfølgelig hatt bedre kvalitet. Jeg liker veldig godt at de har tenkt å kjøre en beta for MYZ hvor de som har kjøpt deluxe-versjonen får tilgang. Da har de en måned på seg til å fikse de verste feilene, så når spillet slippes i desember, så er det bare mindre feil igjen. Smart måte å få kjørt en beta på uten å miste salg. :slight_smile:

4 Likes

Greit å notere seg, Funcom har slitt med kvalitet på Multiplayer spill. Solo spillene dems har hatt veldig god kvalitet.

2 Likes

Ja de er kjent for dette, men de er også kjent som en utvikler som itererer/bugfixer sin bugga release-kode til storhet etter hvert for de som blir med på reisen.
Og MYZ er et single-player spill som er mye enklere å kode og bugteste enn et multiplayer-spill, så det er nok neppe mye bugs rundt release i alle fall ikke i nærheten av hva det ville ha vært hvis det var multiplayer.

2 Likes

Dette er vel også avhengig av hva de får til med CE.

3 Likes