Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Fikk inntrykk fra Q2 presentasjonen at conan singleplayer ville være et mindre spill og ikke krevde like mye utviklingstid? Dette tror jeg har med at de i veldig stor grad kan benytte seg av assets fra CE og at mange av beslutningene derfra er tatt med conan singleplayer spillet i bakhodet. Dette er sånn omtrent alle AAA-utviklere gjør det og det reduserer utviklingstid og kostnad drastisk i kombinasjon med at det kreves langt mindre optimalisering og bugfixing.

3 Likes

Den infoen kom fram under investorpresentasjonen og gjaldt beslutningen de måtte ta da. Situasjonen er nok anderledes idag, men det er scriptet, animert og voicet innhold som er dyrt.

Samtidig, de må jo kunne gjenbruke mye. Jeg ser for meg at kampsystemet blir brukt og endel statiske assets. Mye av motoren kan også gjenbrukes.

Kanskje 10 - 15MUSD budsjett? Det kommer jo helt an på hvordan de slipper spillet. Hvis de slipper det i mindre, episodiske biter, så blir nok budsjettet for første del mindre.

3 Likes

Tror jeg må se q2 presentasjonen på nytt. Jeg har sett for meg laangt mindre enn 10musd. Synes det han sa om at “dette ikke er et conan exiles 2” var interessant. Å slippe det i mindre episodiske biter / lage en serie av det tror jeg heller ikke er dumt.

EDIT:
“Mid sized game”.
Resten var om open world spillet, men det de sier etterpå er en av hovedgrunnene til at jeg ikke tror CE var en engangsgreie.

14:15-18:10
6 Likes

Du har helt rett, gull at du gadd å sjekke presentasjonen og linke den relevante seksjonen. Snakker vi her om et 2-5 MUSD prosjekt i stedet mao? Og i så fall, så blir det kanskje 2019-lansering på det? De har jo tenkt å bruke 1-2 år på prosjektene sine, så rart hvis de skal bruke noe særlig mer enn ett år på et medium stort (for Funcom å være) prosjekt?

… Kanskje 2019 ikke blir et hvileår i det hele tatt? :stuck_out_tongue:

Funcom pratet om dette i Q2-presentasjonen. En av grunnene til at kvaliteten i CE ikke var god nok var at de “hoppet” over preproduksjonsstadiet og gikk rett i full produksjon. Dette gjorde av det tekniske grunnlaget ble mindre bra enn det kunne ha vært. Fra ca 16-17 min uti videoen. :slight_smile:

5 Likes

Jeg tenker det, men tror også hver krone vil strekke en god del lengre enn ved CE.

2 Likes

Med hensyn til Funcom evige dårlige rykte.
Kan vi ikke i allfall enes om at CE var et være eller ikke være for Funcom og at de var under betydelig press ved - og når - de skulle lansere. I tillegg til at de gikk i early access mode da.

Alt dette har Rui og andre forklart godt og også at strategien er endret, hvilket også kan underbygges økonomisk. Man har bedre tid på seg nå. Nye spill skal ikke lanseres før kvaliteten på produktet er langt høyere.

Åpenbart er MYZ først ut av nye slipp. Også får vi se hvordan det går fremover.

På meg virker det som info om spill i pipeline allerede er en smule forsinket, kanskje nettopp på grunn av dette at kvaliteten skal på plass?

Jeg tror ROBUR har rett. Funcom skal reprises.

11 Likes

Det tror jeg og, men jeg tror at folk er litt for optimistiske hvis de tror det skjer etter MYZ release. Jeg tenker at kursen går noe opp, og så litt ned (over dagens nivå men ikke skyhøyt), og at selskapet må bevise litt mer før det virkelig får effekt.

To publishing suksesser, samt hype rundt kommende egenproduserte spill kan kanskje gjøre susen.

1 Like

Det er klart mange gjør det.

Gjorde det.
Desverre var jeg dum nok første
gang til å tro Funcom ville gå opp på positive nyheter. Og jaggu trodde jeg det også andre gang. Kjøper for fort igjen. :exploding_head::clown_face:

2 Likes

Slapp av, kursen vil stige fremover mot MYZ launch, den gjør “alltid” det, i tillegg vil vår gode venn @Cirmes hjelpe kursen oppover når han er klar med ledig kapital…

1 Like

Det kommer vel an på hvordan lanseringen går? Nå er det ikke store forventninger bakt inn i kursen så det er stor oppside å hente ut ved en god lansering.

4 Likes

Ulempen er at Funcom-aksjonærer er fullstendig immune mot gode nyheter og ekstremt lette å manipulere.

Det kan komme en melding om at MYZ har solgt 5 millioner eksemplarer på en uke, og så går kursen ned 10 %.

2 Likes

Det er det man kaller en gavepakke. Det skjer av og til. :slight_smile:

2 Likes

Akkurat den tviler jeg på. Men sell on news er mye brukt i funcom ja.

Gavepakker er dessverre regelen og ikke unntaket i Funcom.

Ikke rundt launch, men mellom launchene, så er det gjerne gavepakker man kan få billig. :slight_smile:

1 Like

Er noen billige til salgs rundt 17.20 nå!

1 Like

Ligger tett der nå. Litt tullete med 3 desimaler synes nå jeg da. :slight_smile:
TetteSalgsordre

Sjeldent fyldig ordrebilde da.

Bare å logge av. Kursen skal være 17.

2 Likes

Vet ikke om denne ble postet…

MYZ er med på listen :slight_smile:

10 Likes