Det kule er at etterhvert som tiden går flyttes fokus fra det ene spillet til det neste. Og det kommer aldri til å gå tomt! Så selv om jeg og andre snakker om mulig kurstopp rett etter MYZ lansering så flyttes fokus raskt til neste spill igjen. Tror ikke det blir snakk om en dyp dal etter MYZ i hvertfall. Spillet har jo allerede fått priser! Tror mange Funcom spill vil vinne priser i fremtiden
Det som er morsomt er at Funcom på Q2-presentasjonen sa at de snart ville komme med info om de to eksterne spillene de har tenkt å finansiere i 2020. Jeg er spent på hva slags avtaler de klarer å få der. Tipper vi hører noe innen utgangen av 2018, så har Funcom 7 prosjekter på gang (MYZ vil da være lansert)
Ser forresten at jeg har boomet, coop shooteren begynte de vel på i Q2, så H1 2018 i grafikken?
Din baiser! Lag en ny som vi kan introdusere for alle våre nye medlemmer i ny og ne
Det er jo nettopp det du nevner her som i mindre grad får komme fram og få stå litt alene i diskusjonene.
Det er alltid en eller annen utgiftspost, et eller annet historisk feiltramp eller lignende som blir brukt til å banke potensialet flatt igjen.
Fremtiden ser i virkeligheten lys ut, nesten uansett hvordan det går med hvert enkelt spill (med unntak av full flopp for samtlige da) og man skal ikke ha bra suksess med mer enn 1 spill før pengebeholdningen er en helt annen.
Man trenger ikke finne opp selve hjulet på nytt, det holder med original historie og kombinasjon av funksjoner.
Hvor er Funcom om man drar til med et spill som selger 10 mill spill til ca 250 NOK?
Psykologien (og dermed diskusjonene) er tydelig preget av den historiske måten aksjen har blitt (mis)handlet på. Det finnes nesten ingen som ikke har tapt penger på Funcom, og noen jobber overtid for å beholde jerngrepet på papiret inntil markedsmekanismene blir for sterke. Noe vi senest har sett etter alle innsidekjøpene - det arbeides aktivt for å holde kursen lav. Dette har jo sågar blitt vedgått her inne.
Du tenker på hva som skjer hvis Funcom gjør som Starbreeze og blir publisher til et spill tilsvarende Dead by Daylight? Punkt en er vel å ikke starte i VR-brille-bransjen.
Det skjer før eller senere :). Gjelder å være inne når markedet får teften av suksess…
Det kommer nok aldri til å skje.
(Men jeg tar ikke sjansen på å gamble på at det ikke skjer😀)
Om ikke annet så har de en fyldig pipeline for øyeblikket og også økonomi god nok til at man kan la kreativitet og kvalitet stå i fokus.
Jag hade gärna sett kassan arbeta i ett förvärv för att öka IPn + framtida projekt i portföljen.
Jeg må si jeg liker Funcom sin framgangsmåte, organisk vekst ved å sakte men sikkert oppbemanne, samtidig som de bruker pengene på å finansiere spill hos eksterne studioer. Mindre risiko, større fleksibilitet.
Den coop shooteren har jo vært i utvikling MYE lengre enn siden H22018. Den kommer jo til neste år!
edit @Christian
Kommenterte det selv, men veldig mye lenger var vel å dra på. De meldt oppstart på Q1-rapporten at oppstart var i Q2 2018, så 2018H1, ikke H2 som jeg skrev.
Vet vi noe som helst hvor mye av inntektene ved salg av MYZ gir til Funcom? Må vel være noe form for “cut” eller incetivmodell? Bare lurer på hva slags moment lanseringen vil gi av utslag på aksjekursen.
Normalt er 50% av inntektene, sansynligvis får de en større porsjon av de initielle inntektektene. ellers får de jo også 50% av IP royalties.
Ok, det bør jo kunne prises inn før lansering som vanlig spent på hva vi snakker av kostnader og hvor mange salg vi snakker om som ROI. tanker om det?
Ca 2MUSD toppen tror jeg funcom har brukt. Så selges det 150k er de i pluss
Spørsmål. Er ikke all kost på Myz tatt og alle salg vil bli inntekter ?
Eller er jeg på bærtur?
- Marketing?
I Q1 skrev de:
New major project was greenlit and entered pre-production phase in March 2018
Full production scheduled to start in late Q2 or Q3 2018 depending on staffing speed
I Q2 skrev de:
Production started during 1Q and the team is almost fully staffed
Litt forskjellig ordbruk men kan vel konkludere med at pre-production strartet i mars og i august så hadde de fortsatt ikke full bemanning på prosjektet. De hadde sikkert kommet godt igang men “full production” ser det ut som ble Q3 da.
Uansett i det blå om dette blir 2019 eller 2020 da