Spill lansering er ekstremt avhengig av god timing, se på fortnite. Det var jo en relansering visstnok. Treffer MYZ godt her?
Skal ikke uttale meg om hvor bra 4. desember sånn generelt er men ser vel ut som de har truffet bra med tanke på å ikke risikere å komme i skyggen av en annen stor lansering. Det er jo viktig. Du kan jo kikke på denne siden og de før og etter så ser du hvilke spill som har releas rundt da:
https://store.steampowered.com/search/?os=win&filter=comingsoon&page=42
Takk. Måtte være jagged alliance evt med de utsetter sikkert for å ikke lansere samtidig.
Q2 er jo fram til og med juni så blir vel litt drøyt å konkludere med at de ikke hadde full bemanning i august ?
Presentasjonen var i august. Naturlig med oppdatert informasjon på denne typen informasjon mener jeg.
Mener funcom det samme ?
Håper jo det I samme presentasjon hadde de også med informasjon om GamesCom som var i august.
Et par tanker som nok ikke er til å smile av iallefall:
Cashburn på 43 millioner kroner for Q2, dvs antakelse om investeringer i 2019 mellom 130-200 millioner, hvor myz investering vris mot coop shooter/conan singleplayer og open world multiplayer- men med rekrutteringen som selskapet er ute etter nå, så blir det fort 50 millioner i kvartalet. Dette er dog investeringer for flere spill; conan exiles, myz, rock pocket, petroglyph, og coop shooter.
Noen spør om risiko? Japan dekker store deler av opex for Q3, og pets dekker litt for Q4. Men dersom Myz av en merkelig grunn ikke skulle hitte, så blir cashet ikke så komfortabelt dersom man ikke klarer å stimulere gode nok conan exiles updates. Ikke vær så naiv å si til deg selv at alt går bra uansett hva. Jeg er en av de som sitter LONG, men jeg er veldig usikker på om coop shooter engang kommer i 2019, og at kvartalene i 2019 blir et venteår for selskapstallene. Ettersom det første “store” spillet som jeg tror kommer er coop’en, som er en Premium Business Model , så forankrer jeg “troen” i at spillutvikling alltid tar lengre tid enn man selv ønsker. Bare se på Conan Exiles, som ble utsatt 3 mnd, eller MYZ som man antok kom høst, men ble vinter, desember. Jeg er usikker på om Funcom hitter noe særlig godt før 2020 for å virkelig slå igjennom med et stort spill som får selskapet opp enda et nytt nivå- for det er det man ønsker. Hvis produksjonen tar den tiden jeg beskriver, vil det i 2019 kun inneholde ett mindre eksternt spill i H1 og ett mindre eksternt i H2 pluss conan exiles updates. Conan exiles har fortsatt mer å gå på, men i mindre grad enn 2018. Men så i 2020 vil man få Premium coop multiplayer, nytt conan singleplayer og open world multiplayer game som alle kan komme ila 12 mnd, fordi de alle er enten i pre-production eller er akkurat i full-production. En ting er hva et selskap guider med et annet er reell produksjonstid. Ingen vet hvor lang tid noe tar, det kommer helt an på hvordan man former spillet, og kvaliteten man ønsker.
Da kan man også stille seg spørsmålet om hvor mye beta, spesielt rene fall i multippeleffekt i sektoren eller globalt markedsfall- Hvor villig er du til å sitte stille i ett år for å vente? Håp om flere publishing deals? Makrobildet, spesielt rentene kommer mye høyere opp i 2019(spesielt USA), kan nedgangskonjukturen starte da? Hvor villig er du til å sitte i aksjen da, når investorene substituerer mot bank, obligasjoner og enkeltpersoner som har håp om at de skal bli shortlegender? Jeg legger opp til en debatt, hvorfor skal du ikke selge deg ut ved MYZ?
Jeg kan love deg at hvis MYZ blir en storsuksess, og kursen er 15kr så mener jeg at Funcom er feilpriset og blir sittende, og hvis MYZ flopper og aksjekursen er 25kr så selger jeg.
Jeg vil anbefale alle å ha kursmål for seg selv. Hva forventer du at en aksje skal gå til og hva er tidshorisonten? For hvis du sitter og håper at Funcom skal bli verdt 30kr aksjen i 2020, og det plutselig står i 30kr i desember 2018 - så bør du jo selge og ta gevinsten! Men hvis kursmålet ditt er 40kr, så er det bare ett steg på veien…
Hvordan kan du i det hele tatt vurdere om det er lurt eller smart å selge seg ut ved MYZ lansering hvis du ikke vet kursen og hvordan markedet mottar spillet eller har noe kursmål som du mener er fornuftig?
Jeg antar at du spør fordi du lurer på å selge deg ut før MYZ lansering, og slippe å være med på nok en nedtur. I så fall vil jeg heller stille spørsmålet motsatt … hvilket kursnivå er du fornøyd med, og hvorfor skal du ikke sitte inntil det kursnivået nås, og selge når det nås - helt uavhengig av MYZ ?
Jeg mener at hvis målet ditt er å komme deg ut på 21 kr, og dette nås 2 uker før MYZ lansering , så er det ikke noe galt med å ta pengene og kose seg over gevinsten. Og deretter har ikke Funcom sin kursutvikling noen ting med deg å gjøre. Om den går til 30kr eller 15kr er uvesentlig.
Eller så mener jeg at du bommer litt når du nevner makroting, renter, shortere, obligasjoner, osv osv osv.
Dette har ikke noe med Funcom å gjøre, det har med om du ønsker å sitte i aksjemarkedet overhodet, eller gamingsektoren.
Jeg skal love deg at jeg ikke ønsker å være i aksjemarkedet i 2019 hvis demokratene vinner huset og senatet og starter riksrettssak mot Trump samtidig som han driver handelskrig mot Kina, og kanskje vi får noen katastrofer eller noen kriger på toppen. Men jeg selger meg ikke ut av Funcom spesifikt på bakgrunn av det, jeg vil selge meg ut av aksjemarkedet totalt. Helt uavhengig av hva Funcom driver med.
Generelt så er tanken med å sitte i Funcom at selskapet er i gang med en ny strategi med svært stor oppside, og ganske høy risiko. Hvis de lykkes så vil kursen gå langt oppover, og hvis de mislykkes så vil kursen gå i motsatt retning. Det vil helt sikkert føre til tradingmuligheter, men legg merke til hvor mye høyere bunnen i Funcom har vært nå siden mai enn det var 6 måneder før. Det er ca 50% opp. Vi vet ikke om bunnen i Funcom i 2019 er 25kroner (50% opp) eller 11 kroner (reversering til slutten av 2017), den kan fint være begge deler eller noe midt i mellom. Det er derfor dette er en aksje med mye risiko (selv om det er mindre risiko enn biotek).
Uansett trenger du ikke gjøre enten eller. Du kan selge 33% av aksjene 1 uke før MYZ lansering, 33% av aksjene en uke etter MYZ lansering, og sitte med resten. Hvorfor gjøre det så komplisert i dag når vi mangler data til å ta en fornuftig beslutning, og hvorfor prøve å finne ett svar som passer alle tenkelige utfall av MYZ lanseringen og kursutviklingen?
Ledelsen har selv uttalt att det skal komme ett større spill og 1-2 mindre spill fra både det Norske og USA kontoret hvert år. Husker jeg feil her? Viss ikke velger jeg å ha det som mal inntil ledelsen signaliserer noe annet. Avdelingen i Norge er vel noe på etterskudd grunnet CE og resussjene som er brukt der.
Sliter litt med å skjønne hva det er du definerer som cashburn på 43 mill. Kan du forklare hvor det tallet kommer fra?
Dette blir litt feil i mitt hode MYZ er et eksternt prosjekt mens de 3 prosjektene du nevner investeringen skal vris mot er interne prosjekter.
For det første er det vel ikke sikkert MYZ investeringen stopper ved launch. Kan jo være de har litt planer fremover med det prosjektet også.
Når det gjelder de interne prosjektene så er vel dette ressurser som har jobbet med SWL og CE pluss nyansatte. Så vært en vridning fra SWL til Coop shooter og en nedtrapping av CE til fordel for Conan Single Player og etter hvert nå open-world multiplayer er vel slik jeg ser det.
Dette høres vel feil ut. Det som står i presentasjonene er at de interne prosjektene skal ha 1-2 års utviklingstig (ned fra 3-7) og at det nå skal være 2 under utvikling til enhver tid (i stedet for 1). Nå er det mulig det blir 3 under utvikling snart men kan nok ikke forvente mer enn 1-2 internt utviklede spill i året totalt med det første.
Så du tror ikke at Funcom gjør Early Access på et av de nye spillene?
Det var et godt spørsmål. Har de kommentert noe rundt det? Går de for EA igjen. Det endte jo relativt bra for CE.
Samtidig kjenner jeg litt på at på dagens prising er ikke et eventuelt oppkjøp så far fetched heller. Jeg tror også at analytikerdekning er en realistisk ting å håpe på, hvilket kan føre til en re-rating. Det kan også komme flere institusjonelle eiere på banen; så det finnes risk på oppsiden også, selv i en roligere periode for selskapet release-messig.
Da var det vel 1 stort spill og 1-2 små spill tilsammen pr år som var ment.
Under utvikling ja. Ikke at de nødvendigvis gir ut det antallet. Jeg tror noen har gjort en liten feiltolking av hva som er uttalt der. Med 1-2 års utvikling blir jo antallet utgivelser lavere.
NEINNEINEIN! Driver å får godkjent gearingen her! den kan jo ikke løpe avgårde enda! jeg skal ha mer aksjer først! ;(
Jepp, det blir vel 1-2 releaser i året, ikke 2