Hvilke kriterier legger du til grunn for vurdering av pris?
Det er mitt poeng også. Mye kunne sikkert vært gjort bedre, men ser ingen grunn til å svartmale - eventuelt male fanden på veggen - når spillet tross alt er en kjempe suksess.
Funcom 2.0 presentasjonen hinter vel om at Funcom håper å selge rundt 500k av CE.
Tenker det er greit å la det synke inn litt.
Det blir jo en vurdering som går utover multipler som P/E «as is». Funcom er et vekstselskap i turn-around, gjeldsfritt og med solid bank.
Nå er jeg på mobil så får ikke regnet på farten, men legger man - for eksempel - til grunn at Funcom klarer ~100 mnok i resultat for 2018 takket være godt MYZ salg, så vil P/E være på lavt 20-tall med kurs 30,-
Fant noe jeg postet tidligere i høst:
Kurs 20 = P/E 15,1
Kurs 30 = P/E 22,6
Kurs 40 = P/E 30,2
Merk at dette ikke tar høyde for siste utvanning ^
Uansett er det ikke avskrekkende.
Spelet är fortfarande 65 månader och nästan 2 år sedan EA launch med CCU på prime time top50 mest spelade. Det är antagligen uppåt 100-150K veckoaktiva spelare på PC, tycker det håller kvar aktivitet relativt högt utan något större content addition.
Samt att många kom tillbaka vid full launch på steam tycker jag pekar mot att spelarbasen kommer tillbaka när de finns något att göra. En expansion typ större content DLC 20-30 usd nästa skulle nog kunna bringa n rätt bra med cash. Tro CE kommer vara ‘bread n butter’ de närmsta 2 åren och hålla bolaget kassa neutralt ensamt
For meg blir dette litt mye synsing til å kunne konkludere med et entydig ja på det spørsmålet.
Å sammenligne andre selskapers nåværende P/E med Funcoms forhåpentligvise fremtidige P/E blir liksom ikke en helt fair sammenligning som kan brukes til å konkludere på det spørsmålet synes jeg.
Ser man på nåværende P/E (siste 4 kvartaler) er jo for eksempel Funcom ikke billig i forhold til en del andre i bransjen.
Jeg tror det riktige svaret på det spørsmålet er at pr. i dag så har fortsatt ikke Funcom bevist at det er billig priset men at det er potensiale for at det endrer seg
Sukk - jeg utdypet nyansene i påfølgende post:
Funcom er et vekstselskap i turn-around, gjeldsfritt og med solid bank
Gitt dette har multipler som P/E sterke begrensninger.
Som det meste jeg skriver her inne antar jeg at de fleste forstår hva som er ment entydig og/eller bærer preg av subjektivitet.
For å være heeeeelt presis i dette tilfellet:
Én av grunnene til at Funcom har god R/R er at dersom vi spekulerer litt i forward P/E basert på den fundamentale informasjonen vi sitter på, så kan vi anta at selskapet prises stadig billigere relativt til andre.
Naturligvis vil P/E bakover i tid fortelle en annen historie. Kjøper man Funcom i dag aksepterer man risikoen for at alt kan floppe fremover.
Til gjengjeld får du en doblingskandidat, og vel så det.
Mellom 2 og 3 dobling er det som har vært mulig tidligere. Ser ingen grunn til at det skal være annerledes nå.
Hva er kriteriet for suksess for MYZ? Jeg føler kanskje folk er litt vel optimistiske når det kommer til det, og alt over 200k solgte er nok en suksess for spillet, om det en gang. Men siden folk faktisk forventer et salg på 500k+ ser jeg vanskelig for meg en stor økning på kursen basert på MYZ alene.
Det er derimot ingen tvil om at Funcom er lavt verdsatt når man ser på alt de har i pipeline framover, og med Funcoms evne til å lage nye og originale ting, er jeg svært forventningsfull til blant annet coop shooteren som kommer.
Men slik som kursen blir herjet med av tradere har dette ca null betydning, det må nye større aktører inn i aksjen.
Jeg tror 250k solgte regnes som en sukess i FC sine øyne.
Regner man litt på tallene vil man se at de bør gå i pluss i det de har pasert rundt 150k solgte.
Kommer litt an på tidsperspektivet, men 200k første uken er mer enn godkjent. Dessverre forventer nok mange investorer høyere tall. Som selvfølgelig er fullt mulig, men likevel litt kjedelig at forventningene er så høye.
For å ta en sammenligning solgte Xcom 2 500k første uken på Steam, og 57K retail på konsoller.
Nå er det billigsalg på noen av aksjene mine! jeg selger ca 2500 til 16,60! jeg har ståltro på oppgang men mottokk akkurat 6 kubikk med brettspill som må fortolles idag!
www.equityboardgame.com
Ser ut som de ble solgt?
Ligger iallefall ikke noen på 16,6 nå.
Kult at spillene er komt! Har dere fått forhåndsolgt mange?
Har du noen kilde på det?
Ja, tydelig at de aksjene var billige vi har allerede solgt ca 60 spill, men skal være tilstede på noen julemarkeder rundt oslo i november og desember, og håper på endel salg der
Heh, blingset, så XCOM 2500k solgt, ikke Xcom 2: 500k solgte
Samme her
Fikk forståelsen av av du skulle flytte fokuset ditt bort fra Funcom og børs siden det var belastende for deg, og du hadde andre ting i livet som gav deg mening. Allikevel fortsetter du å fokusere på Funcom, og kludrer det bare mer til for hver jæ… gang.
Du kan jo samtidig vurdere å være mer stabil og vise at DU vet hva DU driver med i form av å begrunne ulike negative påstander.
Og dersom du nå har snudd og funnet ut at en av de viktige tingene i livet ditt er Funcom kan du jo lage innlegg som engasjerer fremfor å demotivere! (Negative innlegg som er saklige er bare sunt).
Funcom går så det suser på rød børs! Motsyklisk! UNZT! Osv…