Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Joda enig, han traff jo perfekt på bunn. Tror faktisk ikke det er mulig å treffe bedre. Men da hjelper det ikke med spåmenn som spår hardnakkede nye fakta hver dag. ( nå skal det sies at det er noen her på forumet som er veldig gode på TA som jeg har sansen for. Men de trader jo også konsekvent etter TAen de selv spår med god effekt.

Kunne ikke vært mer uenig i de personlige “kursmålene” som blir slengt ut litt her og der.
Når markedet kliner til i Funcom, så er det ikke noe som heter kursmål, det heter momentum og trading.

Nedenfor er de krappeste kursbevegelsene som har vært- helt fra rett før conan exiles-launch senhøst 16’ frem til nå. Brukt long term charts så mulig små feil på high og lows

image

Hvorfor skriver jeg dette? Noe av det aller tøffeste for enkelte investorer som sitter å ser på en stor avkastning er å virkelig “let the profits run”. Folk her inne bruker såpass mye tid på en enkeltaksje, så da er det på sin plass at man tilrettelegger for superavkastning.

Prøv å tenk på følgende: Flere mener at Funcom som et vekstselskap er per dags dato underpriset. Med underpriset snakker jeg om market cap ift neddiskontert antakelse/forventning om cashflow, ev/ebitda osv.

Det har aldri i Funcoms historie eksistert en liknende mulighet, hvor både det fundamentale ligger til grunn, neste spill ser smashing ut som førstegangs publisher(Det er unikt), og pipen internt er mer enn fullpakket, gamingmarkedet er trendene og peaker, twitch/youtube og andre sosiale medier blomsterer for fullt, så man må ansatte en haug med folk. Når seriøse investorer ser caset fremover, spesielt utenlandske, da kommer vi til å se en eksplosjon som vi ikke har sett liknende. Spør du meg er det en superladet rakett, og startskuddet kan gå når som helst neste månedene 0-24 månedene. Spesielt kan det gå fra underprising til overprising på kortere tid, noe som gjør at vi snakker om “kursmål” som er nærmere 40-50 enn 20-25 som mange snakker om. Ironisk nok at jeg nevner kursmål, men poenget er at kursen kan gå til hvilket som helst nivå nå dersom momemtumet treffer. Market cap er da på 3-3,8 mrd. Det eneste jeg mener kan stanse eksplosjonen er forsiktighet mot generelt markedsfall på verdensbasis. Og da kan det fundamentale være så bra det bare vil, men kursene plunger…

13 Likes

Det er vel naturlig å komme med dette når man selv er fundamentalt anlagt, TA over en lengre periode etter store endringer fundamentalt vil vel i større grad representere den faktiske retningen, så får traderne konsentrere seg om å lure hverandre uten å dra inn de langsiktige. Men det er jo nettopp det som er en fordel for en trader, å få med seg en sau eller 3 og overbevise de om at det er lurt å prøve å være lur? :wink:

Diskuterer med baggern’ at dumpene vi ser er resultatet av noen som utnytter prisdifferansen på BULLX2 som er ekstremt illikvid for å manipulere en marketmaker i det vanlige funcom papiret som da dumper / kjøper i mengder for å justere.

tanker?

Jeg er dog langt ifra velkjent med derivater og bruken av marketmakers.
@Dweller @holmes @Christian

Mitt tekniske kursmål for Funcom er 47-57 fram mot sommer 2020, ja. Det har ingenting med mitt kursmål desember 2018.

Tidsperspektiv er viktig her. Det går an å ha flere tanker samtidig. Det går an å mene at man har en kortsiktig pullback som mest sannsynlig, samtidig som man er bull på kort sikt til desember, samtidig som man tror at selskapet ikke skal reprises i denne omgang men vi må vente ett år til halvannet på det.

Det går an å ha flere tanker samtidig.

Men det er også fullt mulig for alle dere som ikke tror på teknisk analyse å dempe trådene som omhandler det :slight_smile:

3 Likes

@Cirmes har god insikt så kanskje han vet?

Hvis du sammenligner dumpen som kom kl 11, med handelen i X2…

Det ser jo slikt ut?

image

image

3 Likes

Enig :slight_smile:

Men mener fortsatt at kortsiktig kursmål er utrolig usikkert i en aksje som funcom, selv med TA(i unike situasjoner som feks rundt lanch og q-tall). Plutselig sitter momentumet og man må omstille seg, og alle kursmål man har operert med blir misvisende.

En annen ting: se for deg funcom-aksjen uten at det eksisterte forum. Tror du ikke det er folk som samarbeider om kursbevegelser, påvirkning av hverandre til å dumpe/pumpe, late som man ikke gjør det, satse på lavere/høyere kursnivåer? Mange som prøver å lure hverandre, for til slutt handler det om å selge høyere enn naboen. Spesielt når meglerhus, større banker og volumet er inne i hveradagen så blir det et smallcap problem. At også forum kan fungere som et eget onde i en aksje som Funcom er jeg ikke i tvil om, i stedet for å la alle gjøre opp hver sin mening uten å skulle bli påvirket av hva andre sier eller gjør. Det er veldig med på å forme det mange “bjeffer” om her inne, merkelige kursbevegelser som man sjeldent ser i andre aksjer…

1 Like

Så lite omsetning som er i dette papiret så tror jeg ikke dette er årsaken.
Jeg selv sitter med 1200-2500 derivater som jeg trader med. Det er meget liten omsetning.

3 Likes

Som jeg har skrevet flere ganger her inne så bryr jeg meg overhodet ikke om folks motiver, kun deres argumenter. Selv har jeg kun et motiv med mine innlegg i TA-tråden og det er å lære mer gjennom diskusjon. Les mine innlegg i TA-tråden Funcom siste uka og vis meg hvor jeg er påståelig i noen retning eller hvor jeg ikke begrunner mine utsagn??

For en uke siden pekte jeg, og flere, på 18 og 19,5 som tekniske nivåer. I dag var de nivåene nøyaktig Low og high. Hva folk bruker det til er deres sak, men ikke kom å si at jeg har baktanker uten å begrunne det særdeles konkret…

det er ikke volumet i derivatet i seg selv som er problemet. Problemet market makeren som sørger for at derivatet har en kurs som er knyttet til aksjens kurs

1 Like

Tviler. Markedmaker løser gjerne slike problemstilinger med å øke en allerede stor spread ved høy volatilitet. Etter min erfaring i hvert fall er det da veldig vanskelig å få noe ut av det.

Derivatene til Avanza er vel mer interessante i denne diskusjonen, men tror hverken de norske eller svenske derivatene er (noe særlig) relevante for handelen i Funcom.

Skal ikke være bombastisk her, altså. Ser bare ikke helt at det er nok å hente for at den type nedsalg vi så i dag (og har sett før) skal være lønnsomt.

Noe som er mye mer interessant er at 25.okt da vi touchet under 15kr sørget dette for å knocke ut en minifuture med minst mulig margin. 2-3øre. Altså vi var ned satte minin i stopploss før vi spratt oppover igjen som en badeball trykket under vann.
Tilfeldig at den ble stoppet ut?

Den dippen skyldtes vel en på forumet her som fikk panikk.

2 Likes

Ja, store deler av den hvertfall. Men er vell lite trolig at han var absolutt den eneste som solgte

Litt manglende kunnskap om disse minifutures så mulig det er dumt spørsmål, men hvem er det som tjener på at denne ble knocket ut?

Ikke de som eier dem for å si det sånn.

Utsteder.

@Evilfreud akkurat så mye skjønte jeg også :slight_smile:

Men utstedere er slike som feks. Nordnet ikke sant?