Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Blir som med CE - kursen vil bulle etter launch hvis salget er bra. Når salget avtar derimot, vil trolig kursen falle tilbake - men mindre enn før - frem mot neste spillslipp Q2 2019.

Er en rekke x-faktorer som kan bistå også med at kursen etablerer seg høyere: nye fond, analysedekning, nye storaksjonærer.

Hadde noen nappet ut de ~2 millionene aksjene i free-float, hadde kursen vært etablert godt over 20, og kurstegningen ville opphørt. Les: det ville ikke vært noen pump-dump bevegelse å henge seg med på, og det ville vært for dyrt å gjøre det samme med aksjer som ikke er i flyt.

Ganske rart å tenke på.

Yes. Det har vært skrevet i snart 2 år… det blir nok tema neste høst også.

Vi har storaksjonærer i papiret som lett kunne knuffa Aspen ut av sandkassa, men de løfter heller ikke en finger. Hvorfor det tro?

Aksjen er opp over 60 % i år og tilbakefall etter spillslipp er 1/3 av tidligere.

Hvem?

Er vel kun Jebsen (?) som er stor nok - og han gidder jo ikke deale med denslags.

Jeg kjenner topp 20/100-listene godt, og det er ingen jeg har sett der som handler på børs med den tilnærmingen og kapitalen som Atle har.

Det er ikke noe vits å sminke ståa…

Bedre som Hakon var inne på, at alle får greie på hva som skjer.

Våre nye svenske venner har vel muskler nok til å ta en million eller to til?

Nettopp. Den faller nok ikke tilbake til 10kr, og er MYZ en suksess som det begynner å se ut som, så faller den sannsynligvis ikke til 15kr heller. Men at den faller, for så å få en kortvarig opptur til årsrapporten, falle igjen før Q2 spill, og så avhengig av resultater gjentar historien seg er vel det mest sannsynlige scenarioet.

Men greia er jo at andre folk er ikke idioter heller. Og kanskje spesielt ikke de som styrer større pengesummer.

Hvis noen med større penger vil inn, så kan de bare avvente dump og begynne å kjøpe da. Eller hvis de er redde for at MYZ skal gå så bra at dumpen skjer fra høyt nivå så kan de begynne å kjøpe nå.

Vi som ønsker at noen større skal inn har faktisk egeninteresse av at kursen dumpes ned nå og etter lansering. Vi ønsker jo at det skal være attraktivt for større aktører å posisjonere seg hvis de velger å gå inn pga det finansielle og vil være langsiktige.

Jeg ønsker meg flere større aktører som får billig inngang, enten nå eller før årsrapporten, da blir det mye morsommere å være funcomaksjonær på sikt når årsresultatet legges ut og det er færre aksjer i omløp. Men det forutsetter jo at det faktisk er noen større aktører som vil inn, og det vet vi jo ingenting om. Men jeg lever i håpet da.

Denne leken hvor man ønsker å flytte kursen opp og ned uten spesiell grunn med 50% mellom lanseringer fungerer jo fordi det ikke er noen aktører som kan kjøpe opp dumpene på ett attraktivt nivå. Men jo flere kvartaler på rad Funcom leverer gode resultater, jo høyere blir sannsynligheten for at noen seriøse aktører vil regne seg fram til at kurs X er attraktiv, og kjøpe alt som er mer enn 10% - 20% under det.

1 Like

Vi har (dessverre) ingen i aksjen per i dag som har evne til å ta fra Atle tradingaksjene hans.

Det er sågar ikke lenge siden han skrev/insinuerte sterkt her på TI at han aktet å kjøre aksjen mellom ~16-19 med free-floaten inntil Funcom-ledelsen gjorde noe med eiersammensetningen (bare sjekk ut historikken til Cirmes - samme post hvor han også snakket om at han visstnok skulle til Sverige for å snakke med analytikere).

Og når det ble påpekt at han kanskje kunne roe seg litt, så ble det blankt avslått.

Robur tror jeg ikke vi kan håpe på skal handle over børs i denne sammenheng. Men du verden det ville vært morsomt.

Altså, sitter du stille tjener du nada i Funcom

Selger du ved triggers tjener man bra.

60% opp på et år? Hvorfor valgte du et år? Det blir like selektivt som TA.

Jeg kan og velge meg en tidshorisont og komme frem til at man er i minus…
Det var liksom ikke poenget.

Poenget er at sitter du rolig om MYZ sørger for 25 (eller 20 for den saks skyld), så er det trolig stor sjanse for at man irriterer seg nok en gang når dumpene kommer…

3 Likes

Det var Robur og Jebsen jeg mente kunne stanset dette. Om de ville.

De og vil vel foretrekke at denne er på 30 der vi mener den bør være, fremfor å subbe nede på 17…

Var ikke min intensjon å hente frem et tidspunkt som ga en konklusjon jeg ønsket meg. Det jeg mente er at aksjen er i en overordnet, positiv trend - understøttet av fundamental utvikling - enig?

Alt tyder på at selv om du kjøpte på year-high 24,5 så vil du tjene penger hvis du sitter på rævva en stund.

Så jeg er helt uenig i at du ikke tjener penger ved å sitte på henda i Funcom.

Mitt eksempel var å kjøpe på topp i 2017, og selge 10 prosent av beholdningen i 2018 med pen gevinst.

Etter dette har jeg økt kraftig i all den tid caset og finansene bare blir bedre og bedre. De store prosentene kommer kanskje ikke allerede til jul, men hva så om man må vente til mid-2019 eller 2020 for at reprisingen er et faktum.

2 Likes

De er nok “litt” mer langsiktige enn de fleste her inne og er ikke så opptatt av hva kursen er i dag eller neste uke.

4 Likes

Your points are true and valid.

Vi har bare forskjellige mål og horisonter.

Men vi er vel uansett enige om tommel ned på Aspen :slight_smile:

2 Likes

Hva tenker du om denne strategien?

Sitte i ro med en større posisjon, vekte opp/ned med en del av beholdningen

Dette er det Cirmes gjør, riktignok med litt flere aksjer en hvermansen. Jeg kan garantere deg at flere her inne gjør det samme, inkl meg selv. Hva er egentlig problemet med denne strategien?

Jeg er lei av å scrolle gjennom en hel haug med kommentarer hver eneste dag om dette temaet. Hva er poenget? Folk trader, og folk skriver ting på internett som ikke er sant, sånn er det bare. Selv om det blir skrevet 100 flere tråder per dag her inne om hvor leit det er at kursen går opp og ned, at noen sier en ting og gjør noe annet, så kommer situasjonen til å vedvare.

Faktum er at Funcom er en traderfavoritt

Alle aksjer er forskjellige, men dette er tingenes tilstand i Funcom. Det er helt klart at du har mye kunnskap om mønsteret disse gutta bruker til å handle i aksjen, så hva med å bruke det til din fordel?

5 Likes

Men altså, det er INGENTING galt med den strategien eller trading. Hvor vanskelig er det å ha flere tanker i hodet samtidig? Demp trådene da vel.

De negative konsekvensene av en-manns-showet er diskutert mer enn godt nok ovenfor: illikviditet og at markedsmekanismene ikke har fått tatt tak i aksjen til selskapet mange av oss er over middels interessert i.

Folk blir forbanna med god grunn, når noen er så til de grader skjødesløs i måten man handler en smallcap på. Det er ikke normalt.

Utover det er det lenge siden jeg kom til den konklusjonen at man ikke skriver om egne handler på dette forumet. Det har blitt for stort. Folk er veldig glad i å utbasunere når de kjøpte og solgte - med mer eller mindre åpenbare hensikter.

Som nesten alle andre har jeg blitt nødt til å utnytte mønsteret, med omhu, hvis du undret.

3 Likes

Let me guess.

Det blir rally og balleshort?

:+1:

Synes det er interessant at den manglende kursoppgangen blir debattert såpass hardt nå. Samme greia var det for tsw og ce før release. Oppgangen kom den og tror det gjentar seg denne gangen også. Og skulle ikke forundre meg om det kom en short en stund etter release også. Sånn er funcom aksjen på godt og vondt. Så gjelder det å tjene penger på dette opplegget. Man trenger alle typer investorer for at funcom aksje sirkuset skal komme i gang igjen. Mest av alt trenger vi nytt blod inn i aksjen og jeg tror det kommer. Lykke til.

8 Likes

La nå @Cirmes få være i fred stakkar, han får alltid skylda når kursen går nedover. Selv om han er delaktig har nok også “innside” salgene til Funcom ansatte nesten like stor innvirkning…

Nå begynner det å nærme seg MYZ release, er det noen som har lest den “nye” analysen til Bagger/@gordon ?

Jeg fant den meget underholdende, den overgår jo til og med forventningene til @h3nk1

Med kursmål på 36 og Bull kursmål på over 90, så blir det morsomt fremover hvis dette slår til…

Ja, blir nok morsomt om MYZ selger 900k i desember :roll_eyes:

2 Likes


Frostpunk har vel solgt rundt 900k hittil i år, og hadde vel solgt 900k første måned hvis det var på konsoll i tillegg til PC. Så da vet vi hvor google trenden skal være. MYZ har hittil ca 50% av google trenden til Frostpunk måneden før launch. :slight_smile:

6 Likes

Det enda som kommer hända när man läser diverse “guider” och agerar på andra kortsiktiga aktiespekulanter istället för att lyssna till sig själv, är att man kommer sälja bort sig till långsiktiga när bolagets värde justeras uppåt.

Jag har sett det hända så många gånger förr. Efter den senaste rapporten borde Funcom vara lockande för professionella investerare.

Fortsatt trevlig helg.

2 Likes