Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Tenk om Atle holder kursen nede med vilje for at FUN skal bli mer attraktiv for større investorer.:wink:

Han sier jo selv at han skal snakke med flere store, FUN er på rundreise. Bedre å kjøpe seg inn på 18 enn 22.

Hvem betaler for at de skal komme seg inn? Jo alle de som selger nå… :wink: Må da klare å sitte inne stille i noen uker og måneder om man ikke klarer å trade seg til profitt

4 Likes

3 Likes

Blir ikke overrasket om funcom blir involvert i dette på et eller annet vis.

Jeg er faktisk uenig. jeg trodde lenge at de kom til å gjøre noe. Men draugen er ikke sååå langt unna ( jeg tror 2019). Og det vil virke rart å få en publisher inn på et spill så sent.

Det har de jo vært åpne om også at det er. hvis du leser beskrivelsen av spillet.

Blander dere Rock Pocket og Red Thread her nå?

Hæ?

Visst pokker :sweat_smile:

Nja ikke nødvendigvis. Funcom har vært med bare sist halvdelen av MYZ også.
Og man kan jo se nytten av å ha inn en publiser til å dekke de siste utviklingsoppgaver og ta seg av markedsføring. Evt bare markedsføring også. Men cutten til publisher blir jo selvsagt lavere.

Det er en barndomsdrøm til Bearded-teamet å lage Mutant, så det har nok vært tema siden de startet utviklingen

2 Likes

Når det gjelder MYZ var det Ca 17.5 måneder fra annonsering om publishing med bearded ladies til lansering. Det inkluderer etter min mening en 3 måneders utsettelse mellom Q2 og Q3 2017 hvor spillet ble endret fra “kun til PC, konsoll vurderes etter lansering” til “kommer til PC, PS4, og Xbox one.”

Rock Pocket Games spillet blir omtrent 14.5 måneder fra annonsering til lansering. Petroglyph spillet vet vi ikke lansering på (får vi vite noe til uka, eller rundt 15. desember?) men det kan virke som det vil gå 12 - 14 måneder fra avtale ble inngått til lansering.

Kan jo godt hende Funcom vil få flere avtaler som publisher med kortere tid fra avtale til lansering, men jeg antar at strategien deres i hovedsak er å være med en god del av veien, og ikke “bare” være siste ledd når produktet i praksis er ferdig. Da får de en større prosent av ansvaret, og gevinsten, og det kan vel virke som det er det de ønsker?

1 Like

Da hørtes dette rart ut. Kilde?

"For my Swedish friends [on the team], this had been their childhood dream: To take Mutant and turn it into a video game.”

1 Like

Greia er at da måtte avtalen om Funcom som publisher ha kommet veldig mye tidligere enn pressemeldingen, for det er ikke som om man bare kan “shoehorn” inn et spill i en helt annen IP bare på noen måneder uten at det blir masse krøll og ekstrajobb. Det er ikke bare å trykke på “reskin”-knappen. Alt må jo passe; grafikk, bakgrunnshistorie, beskrivelser, miljøer…ALT.

Derfor har nok Funcom også vært veldig tidlig inne i prosessen. Som nok er det de ønsker også om man ser på Petroglyph og Rock pocket

Man har dette intervjuet med CEO Haraldur Thormundsson også:
https://www.dlh.net/en/gaming-news/58823/interview-with-the-bearded-ladies-developers-of-mutant-year-zero.html

“The Bearded Ladies were founded in 2008/09 and we ran the studio for about three years, then we wanted to go and do different things. Soon thereafter we started wanting to get the band back together and in 2016 we opened the Malmö office and started working full-time on MYZ. The team is a mix of old Bearded team members and senior IO interactive devs, as well as Ulf Andersson from 10 Chambers.”

Som oftest vil man nok gå ut med det kjapt. Enklest for alle parter.

Hvorfor er det enklest for alle parter?

Fordi man slipper hemmelighold.

Men henmelighold har de uanset. Så du sidt Q presentasjon?

Stod jo topsecret over alt.

1 Like