Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Skulle ønske jeg selv ble “fintet ut” oppe på 19 tallet😀

Eller 18 tallet for den saks skyld.

8 Likes

Jepp. Redd folk har tapt mer på å tro på skråsikre utsagn om oppgang enn det er tapt på å lytte til advarsler om nedgang…

4 Likes

Å GIIID…

Om en er interessert i Funcom på fundamentalt grunnlag så har all fornuft tilsagt kjøp eller hold siste uker/måneder. Kan ikke komme her å si at jammen jammen fordi kursen er ned så skulle vi hørt på baiserne? WTF liksom…

Hadde vært mye grining her om mange hadde solgt på 19 og aksjen hadde stått i 24 igjen noen uker senere. Ingenting hadde vært i veien for det!

Jeg er interessert nok i Funcoms fundamentale tilstand til at det har vært mitt største innehav i lang tid. Men jeg er ikke enig i at all fornuft…osv

Din skråsikkerhet tatt i betraktning synes jeg det er merkelig at du tar sånn på vei for noe så udramatisk som det jeg skrev. Du virker betydelig mer stressa på din investering enn jeg er.

Det er enkel logikk bak mitt syn. Hypen og dermed påvirkningen er størst på toppene og det er også da euforien er størst. Tap oppstår ved at man kjøper for høyt eller gjerne at man ikke realiserer. Fallene fra topp i Funcom er gjerne bratte, mens den totale trenden er ned. Jeg mener frykten for å komme seg inn er sterkt overdrevet. Den faren dreier seg dessuten mest om å miste gevinst, i min bok ikke tap.

1 Like

Synes det ser ut som trenden er opp siden slutten av 2015 med høyere og høyere bunner? Opptrender blir jo definert av bunnene. :slight_smile:

5 Likes

Mener du at det gir mening i denne diskusjonen å definere «den totale trenden» med startpunkt på bunnpunktet i 2015?? :wink: Zoom ut…

Jeg ser lite som tyder på at det er hensiktsmessig å være mer redd for å miste gevinst i rask oppgang enn å passe seg for store tap i brå nedganger.

1 Like

Ja pga fundamentale hendelser ny eier og ledelse.

Det anser jeg som argumenter for at oppgang i Funcom er mer sannsynlig, men det endrer ikke prinsippet om hva man burde passe seg mest for.

…never a big loss :blush:

1 Like

Selvsagt bør man passe seg for tap.

Men å påstå at Funcom er inne i en negativ trend etter at de nesten gikk konkurs, og fikk inn nye eiere, ny ledelse, og la ny strategi, i 2015/2016, er ganske misvisende.

Selskapet har gått gjennom en stor forandring, og er nå inne i en ny trend. Den trenger selvsagt ikke vare evig, men det gir faktisk ganske god mening å begynne trendskiftet i 2015-2016, og se på utviklingen fra den gang som ett resultat av alle endringene som ble gjort.

8 Likes

Den totale trenden er ned? Kan du tegne den for meg? Jeg zoomer ut så langt det går og kan ikke se den.

Rui tok over som sjef i mai 2015, så ja, jeg synes det er relevant. :wink:

Både oppgang og nedgang er jo jæææævelig bratte i Funcom, men hvis du ser på grafen, så har jo nedgangene blitt mindre bratte og mindre i prosent. Det kommer jo av at Funcom faktisk har begynt å tjene penger på spillene sine. 2018 er allerede bedre enn totalen for 2017. :slight_smile:

Selvfølgelig er det lurt å time både inngang og utgang, men siden den større trenden i Funcom er opp og de har en veldig pen pipeline framover med tre titler planlagt for 2019 mot to i 2018, så tror jeg ikke det er like viktig å hoppe av i svingen i 2018 som det har vært tidligere. :slight_smile:

2 Likes

Den totale trenden er ned folkens. Jeg zoomet ut og fant det nå.

10 Likes

Merkelig diskusjon. Den totale trenden er ned hvis man velger overse alt som har med selskapet å gjøre, og trekker linjer fra en tid selskapet hverken tjente penger eller hadde en særlig fremtid å skryte av. Selvsagt fungerer det ikke slik.

Man må ta utgangspunkt i når selskapet endret seg noe helt annet enn det alltid har vært og ta ting ut i fra det.
Gud vet hvor mange penger som går tapt i aksjer fordi man tror historikk er noe veldig lurt å se på og glemmer å gjøre research på hva som har skjedd med selskapet i mellomtiden.

Vil si at høsten 16 begynte endringene for alvor og man så konturene av et nytt selskap.
Aksjen er i en lang stigende trend fra de første tegnene om et nytt selskap kom til det kursen er i dag. Det vel egentlig liten vits å diskutere.

Så kan man selvsagt sammenligne med helt annet selskap som ikke lengre eksisterer, nemlig konkurs-funcom og ta det som utgangspunkt.
Men særlig lurt er det neppe.

6 Likes

Den totale nedtrenden er like åpenbar som det er åpenbart at vi er i en opptrend siden 2015. Vi trenger ikke diskutere det og det er ingen grunn til å gi inntrykk av at jeg bestrider den opptrenden?? Les gjerne hva jeg skriver og ikke legg mer i det enn det. Jeg benyttet flere momenter for å begrunne min påstand om at skråsikkerhet på oppgang gir større fare for tap enn det motsatte. Dere henger dere så opp i det ene momentet at jeg nevnte en nedtrend som er et faktum, og fremstiller det som om jeg dømmer Funcom nord og ned!? …når jeg på toppen av det hele også sa at det er min største investering??

Poenget er at når folk uttrykker skråsikkerhet om at all fornuft tilsier kjøp, så fortjener dette forumet noen motargumenter, men hvis man gjør om diskusjonen til om det er mer eller mindre sannsynlig at Funcom skal opp eller ned i nærmeste fremtid så kommer ikke jeg til å mene ned.

Ta forøvrig gjerne en titt på dialogen her den 22.05.18. Tror egentlig at alle som er drevne i Funcom vet sabla godt at taperne i denne aksjen er amatørene som lures inn høyt oppe og ikke takler fallet etterpå.

Så vis oss den da? Eller er det den jeg limte inn bilde av over her? :wink:

1 Like

Er du seriøst fremdeles opptatt av den etter mitt forrige innlegg?

Er jo den du postet og som jeg postet som en spøk for et par dager siden eller noe…

Du blander inn TA… da forsvinner gjerne sunn fornuft, jeg snakket om FA

:wink:

Ja, ditt forrige innlegg ga ingen indikasjoner på at det du hevder er fakta. Du kaller nedtrenden et faktum, da får du vise fram den nedtrenden da. Men som sagt, du får lov til å dele bildet mitt hvis du vil det.

Les edit i forrige.

Jeg gir meg. Funcom er helt konge og kommer alltid til å gå opp! :clap::ok_hand::+1:

2 Likes

Jeg tror Funcom kommer til å gå både opp og ned, og at det blir en humpete vei som alltid.

Det fine med fakta er at de stemmer uansett om man tror på de eller ikke. En annen greie er den typen fakta som plutselig går i oppløsning så fort man begynner å grave litt. Sånt kaller jeg “fantasi”.

:mage::fairy::elf::unicorn:

1 Like