Aktørene som pumper og dumper aksjen i disse dager kommer (dessverre) til å fullføre sirkelen i neste pump, som kommer ila de neste 5 børsdagene. Det som kommer til å skje er at småsparerne selger aksjene sine på nivåer rundt 18-19 kr i frykt for en ny nedtur, rett før raketten virkelig tar av.
Når småsparerne ser at nedturen uteblir, MYZ blir en suksess og aksjen fyker i været blir de selv en del av hypen de har ventet så inderlig lenge på, og de kommer til å ta oss opp til 25-30 kr allerede i desember.
Det blir både gøy og litt trist å se det utspille seg
Noen av oss småsparere kaster alt av penger vi får tak i på Funcom om dagene og lever heller på nuddler og knekkebrø
Jeg snakker daglig med flere som ikke sier så mye her som gjør akkurat det samme; og jeg er temmelig sikker på at de oppegående småsparere som ikke spiller lotto på børs også er i lignende faser. Jeg tror Funcom snart blir et eksempel på hvordan penger flytter seg fra de utålmodige til de tålmodige, måtte de være småsparere eller ikke.
Denne sauene her går nå i hvert fall sin egen vei Og når jeg kommer ut av skogen har jeg tenkt å være god og feit
Hadde alle gjort som meg hadde Fun vært alt annet enn Fun!
Jeg har som @morti solgt og kjøpt i Funcom en gang av hver tror jeg. Måtte realisere noe pga en liten restskatt. Det var ikke mye jeg rørte i Funcom.
Jeg har vel hatt tilnærmet samme antall aksjer siden tidlig 2017. Har ikke tenkt å endre på det.
Hadde ingen kjøpt og solgt, hadde vi ikke hatt tradere, ja da hadde papiret vært jævlig kjedelig for å si det ekstremt mildt!
Slapp av dere langsiktige, dere som har løs mage: det går over, hvis ikke, kom dere ut av papiret og demp alle tråder som omhandler Funcom, gjerne også andre gamingaksjer.
Nytter ikke å sitte i Funcom med løs mage…
De bør i hvert fall ikke begynne med slikt før de er ferdig med å vokse. Jeg har tolket Funcom slik at de ønsker å gå til å kanskje kunne ha to team i oslo og ett i usa, samt være publisher for 2 til 4 andre samtidig. Hvis dette lykkes så vil Funcom gi ut omtrent ett spill i kvartalet, enten selv eller som publisher, om ett par år.
Så er det fint om selskapet har penger til drift i en lengre periode slik at de tåler å gå på en smell eller tre uten at det betyr nesten konkursbo igjen,
Det er også mulig hvis selskapet lykkes med å vokse at de vil legge en ny strategi for enda en ny vekstfase, og i så fall er det enormt viktig med stor kontantbeholdning så de kan prøve og eventuelt feile uten at det risikerer alt.
Til slutt så har man jo utbytte og tilbakekjøp av egne aksjer. Personlig er jeg tilhenger av utbytte av disse, fordi tilbakekjøp av egne aksjer i praksis gir mer av gevinsten til de som sitter på opsjoner kontra de som eier aksjer. Men dette mener jeg er dumt å begynne med før selskapet anser seg som ferdig med vekstfasen, og har sikret seg for en ganske lang fase framover.
Robur gikk inn med over 88 mill som utgjør ca halvparten av pengene Funcom hadde på bok ved q3. Årsaken til at Robur gikk inn via emisjon og ikke kjøpte aksjer var viktigheten av at Funcom skulle ha økonomi til å kunne gjennomføre prosjekter uten at økonomien setter begrensninger og tvinger frem dårlige løsninger.
Funcom har ingen jevn sterk kontantstrøm og er avhengig av rimelig suksess for ikke å begynne å tære på oppspart kapital. Tilbakekjøp av aksjer mener jeg hadde blitt helt feil i den fasen Funcom nå er i. Hvis strategien blir den suksessen vi håper på kan det sikkert bli rom for slikt om noen år men nå er det investering i spill og få opp hyppigheten av releaser som skal være fokus.
Jeg tror ikke det går ann å sette etttall på hvor mye penger Funcom trenger på bok. Men det som er viktig er att det er nok med penger til att de kan konsentrere seg om det viktige nemmelig å ta gode beslutninger anngående nye prosjekter. Både egenproduserte spill og der de velger å gå inn i andre gode prosjekter med penger. Det er viktig på sikt att Funcom har noen forholdsvis ferske spill i backloggen sin, som gir intekter ved pulssalg og lignende. Samtidig som de brygger på nye prosjekter. Da vil de ha råd til å “misse” litt på ett spill også uten att de har kniven på strupen med en gang.
Er ikke så aktiv på tek som jeg burde om dagen, fordi min mor er alvorlig syk. Men jeg prøver å følge med så godt jeg kan.
Blir to spennde uker vi går inn i .
Det går an å tjene penger med å være langsiktig i funcom også da. Sittet helt stille siden emisjonen på 0.55 ville ha gitt stor avkastning. Men enda bedre hvis man hadde truffet toppen og solgt da, noe de færreste gjør.
Det at man skjønner en aksje og hvordan den oppfører seg som noen av traderne her gjør, gjør at man får en edge ift resten av markedet. Og kan tjene gode penger på disse svingningene. Historisk sett har det vært feil å selge nå og historien har en tendens til å gjenta seg. Dette vet mange. Hvorfor er det ingen short nå i funcom før release f.eks. ? Tilfeldig? Nei, neppe. Disse shorterne kan sin funcom-historie. De vet hvor fort den kan gå. De venter nok heller til litt etter release når salgstoppen har vært for MYZ.
Så når det gjelder ASP er jeg ikke sikker på hvor mye oppmerksomhet vi bør gi han her. Skulle pressen faktisk begynne å skrive om dette, kan overskriftene fort bli anti-funcom igjen med store krigstyper. Det er ikke sikkert det hadde gitt noe boost i kursen overhodet, kanskje mer andre veien.
Personlig sitter jeg helt stille og har gjort det lenge og gleder meg til MYZ. Snartfår vi svaret på om spillet vil selge så bra som en del av oss tror.
Lykke til tradere og langsiktige og alle andre som faller utenfor denne enkle klassifiseringen.
Helt enig. La mannen holde på, ting vil løse seg uansett med tiden. At han får for mye oppmerksomhet her inne er det ingen tvil om. Topp 20 vil uansett ikke la dette være et permanent problem heller for all fremtid tenker jeg.
Kunne bare tenke meg:
"Avis X har i lengre periode fulgt med handelen i aksje Y og vi kan i dag avsløre at Person A står for Z prosent av handelen. Aksjen Y har hatt en eventyrlig utvikling på oslo børs i denne perioden.
Avis X har også funnet ut av Person A har hatt jevnlige møter med ledelsen i selskap Y. " Etc etc Dette kunne fort blitt en skikkelig nedtur…
Jeg er faktisk litt en i det @Alex sier her. Aksjen har faktisk ekstremt lav omsetning. Vi vet ikke om det er ASP eller andre som dumper for å presse kurs eller fordi de vil ut. Poenget er om noen litt større vil ut så er det ikke kjøpere til å ta imot aksjene. Man må liksom se på det fundamentale, har man tro på at funcom fortsetter trenden så bør man vurdere long og evt øke. Har man ikke tro så er man i feil aksje. Et selskap som leverer blir uansett oppdaget før eller siden og funcom er i en steam hvor de tydelig leverer. Så er det jo greit å ikke sitte med gearing over pipa sånn at man ryker på stopploss.