Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Hei :slight_smile: min vurdering er at en inngang på disse nivåene bør gi et MEGET bra utgangspunkt for en pen pen avkastning hvis du ser 1-3 år frem. Et godt tips er å ikke henge seg for mye opp i krusningene på veien … Lykke til :slight_smile:

5 Likes

Du spør hva som er beste strategi, men du sier jo at målet er å sitte lenge.

Så da virker det som du allerede har strategien klar?

Normalt vil man jo ha en massiv pre launch hype, den har uteblitt. Samtidig har vi kurs noen kroner under 20, som er hvor det ble kjøpte masse aksjer av innsiderene.

1 Like

Målet er å sitte lenge, men ifm lansering burde jeg da feks trade noe av beholdningen litt før, eller litt etter lansering? Nå som den massive pre launchen har uteblitt så er kanskje det beste å bare holde?

Bestemm deg for en grense for maks tap ved foreksempel uforutsette negative nyheter og en grense for når du er fornøyd(gevinst). Lag deg mao noen regler og følg de. Ta alt du leser på forum av anbefalinger med bøtter med salt.

3 Likes

Jeg er rimelig sikker på at du har fått deg en god start! :slight_smile:

Hvis du skal redusere gjør det rundt lansering av et spill mens det er høyt på steam global top seller, hvis du skal øke, gjør det når det Funcom har få/ingen spill på steam GTS topp 100 og det er en stund til neste spill. Akkurat når man skal kjøpe/selge har endret seg fra spill-lansering til spill-lansering, så umulig å gi et godt svar. :slight_smile:

Husk på at prisingen av Funcom nå til en hvis grad har priset inn litt framtidig vekst. I år ble det lansert to titler (1 egen, 1 publishing), mens det i 2019 er planlagt tre titler. Samtidig, prisingen er såpass lav at det bare skal moderate suksesser til for at Funcom er billig. Spesielt hvis alle spillene går i break-even eller bedre.

Jeg tror også at den største spill-triggeren kommer i starten av 2020 med et Conan singleplayerspill. Funcom har vel solgt rundt fire millioner kopier tilsammen av AoC og CE, men dette er første gangen du kommer til å faktisk spille som Conan. Jeg tror dette vil bli veldig godt mottatt. Det er også mye lettere å lage et teknisk bra singleplayerspill, for hittil så har Funcom kun kommet med svært teknisk krevende multiplayerspill hvor også giganter som Bethesda får kjeft for kvaliteten.

Så, kortsiktig gode muligheter rundt MYZ, langsiktig gode muligheter med fem andre titler i produksjon og en i konseptfasen. :slight_smile:

5 Likes

Er dette bekreftet av Funcom?

Tatt fra hukommelsen, så ble litt usikker nå når du spør :slight_smile:

Helt med på denna tankegång. Conan i ett singleplayerspel har absolut ett stort nedslagsområde. Men det är helt beroende av kvalitet rakt igenom och jag hoppas Funcom hämtar inspiration från de bästa: Gof of Wars (senaste), Tomb Raider (nya triologin), RdR 2, Uncharted, Zelda: breath of the wild etc etc.
Finns många bra exempel på vad som definerar ett riktigt bra single player spel. Och med Conan har Funcom en vansinnigt bra utgångspunkt.

Ska bli så otroligt spännande att följa det här företaget i tiden som kommer! :crossed_swords: :muscle:

1 Like

Enig med deg men det som ødelegger aksjen er enkelt individer som rett og slett rasere kursen og vil fortsette med det så lenge det er noen millioner aksjer i fri flyt.

Edit. Utrolig at det er mulig å flytte kursen flere prosent på bare noen hundre aksjer. Helt idiotisk og null interesse fra kjøpere

Er jo bare å kjøpe noen hundre aksjer, så flytter du den andre veien :wink:

Hvis du sjekker ut Q3-presentasjonen fra ca 18 minutter så informerer de om at Funcom oslo utvikler Conan Single player hvor man skal spille som Conan.

9 Likes

Var ganske sikker på at det var noe muntlig, så fint å få det bekreftet @Krafer! Kvalitetsinfo som vanlig! :+1:

2 Likes

Helt unødvendig å bekrefte informasjon fra deg da men siden du selv var usikker :wink:

1 Like

Takker! Kan ikke huske å ha lest det noe offisielt sted, men om de har sagt det så er vel det til å stole på det regner jeg med :slightly_smiling_face:

Såklart. Men poenget er likevel at det har skjedd noe fundamentalt negativt. Tidligere var det race lenge i forkant av slipp. Nå er det nada. Jaja jeg vett at de ikke har begynt skikkelig med PR men uansett.

Jeg har tre råd:

1. Bruk stop-loss
  2. Bruk stop-loss
  3. Se ovennevnte råd

Øk stop-loss nivået etterhvert som kursen stiger.

Helt plutselig og ut av det blå kommer du til å oppleve at kursen stuper. Da vil stop-loss være din venn.

Når disse merkelige stupene kommer, vent en uke eller to med å kjøpe til du ser hva som er ny trend.

3 Likes

Det har jo ofte vært helt ekstremt optimistiske anslag på hva slags salg man skal forvente, og hvor enorme inntektene kommer til å være.

Nå har folk ett ganske edruelig forhold til salgsestimater, og det er til og med mulig å bli overrasket i positiv retning. Og så er man også publisher som i dette tilfellet omtrent halverer inntektene (de får nok høyere prosent av de neste to publishing spillene sine da antagelsen er at de har finansiert en større del av dem).

Du skulle bare visst hvor ofte @nofun har rettet på meg med småting rundt Kitron og Starbreeze, så hadde du dobbeltsjekket alt. Det er utrolig lett å huske litt feil. Det er vel halve grunnen til å poste på et forum, så får man rettet opp når man er på jordet eller har manglende info. Jeg fikk f.eks. vite her om dagen at det er riiimelig vanlig at publisheren tar en større prosent fram til de når break-even, mens jeg hele tiden har regnet med splitt fra første krone. Det påvirker regnestykket for hva en bra launch er ganske kraftig. :slight_smile:

Problemet her er nok delvis at det er en ukjent IP, da må du nesten ha spillet for å kunne skape noe hype. Å bruke penger på reklame nå blir mest sannsynlig altfor dyrt. Da er det bedre å kjøre på fra 1. desember og utover, når PC-versjonen er sluppet og de har noe å vise til. :slight_smile:

Hadde noen sagt for et par måneder siden at vi skulle ligge på disse nivåene under en uke før launch (noen har vel faktisk gjort det også) - så hadde de blitt latterliggjort på det groveste.

Det er utrolig trist hvordan denne aksjen har blitt ødelagt av en enkelt aktør. Når det er sagt så er det en helt utrolig mulighet for enhver investor å komme seg inn på dette nivået, hvis man klarer å tenke mer enn et par dager frem.

2 Likes

Ja det har jeg lest også