Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Nei, det er helt i tråd med hvordan et indeksfond opererer. De trader ikke eller driver med aktiv forvaltning. De følger indeks slavisk. Når en aksje går ut av porteføljen til OBX så selges alt ved avslutning den dagen aksjen skal ut.

Hvor var det annonsert at KLP skulle selge seg ut?

Annonsert for de som vet hvordan denne typen fond oppfører seg tydeligvis :slight_smile:

Finner ikke meldingen, men det ble behørig annonsert at Funcom skulle ut av hovedindeksen 1. desember.

Ingen fond som annoneserer sånt

Det behøver de jo ikke. De følger indeksen. Simple as.

Hva har det med KLP å gjøre, som kom inn på top 20 de siste dagene?

Kan ju önska att det var tillfället, men det var flera dagar klp ägde Funcom utan att de ingick i indexen. Han kan omöjligt ha vetat när de skulle sälja om han inte fick info. Så jag köper inte argumentet riktigt.

Godt poeng. Det kan f.eks. tenkes at de nylig har fått inn en hel haug nye penger til forvaltning, og vektet seg opp i alle selskapene i indeksen?

I og med at de ikke driver med aktiv forvaltning så vet jeg ikke helt hva annet det kan skyldes.

Hvorfor så sikker på at KLP har solgt? Antar de har litt flere kriterier for sine aksjekjøp enn at aksjen skal være inne på hovedindeksen. Virker jo også litt vel spekulativt for et indeksfond å drive å trade med verdiene sine i en aksje som Funcom.

Ehm.

Et indeksfond skal følge indeksen. Det betyr at alle aksjer som er i indeksen er med i fondet, i henhold til Oslo Børs sin vekting.

Hadde de prøvd å trade eller velge aksjer så hadde det ikke vært et indeksfond.

Nei det er nettopp det, jeg skjønner ikke helt hvorfor de først kjøpte seg opp for deretter å selge seg ut. Men det er mulig du har rett og at det er en slags automatikk i det.

Vi lurer på om de hadde aksjene til utlån som de fikk tilbake for å så måtte selge

4 Likes

Synes det virker litt snodig det også, det er jo i så fall en veldig aktiv forvaltning av aksjene.

Det står i fondsprospektet at de driver med det. Er vell ganske standard

1 Like

Å låne ut aksjer er vel ikke spesielt aktivt?

2 Likes

Hvorfor mener du det er aktiv forvaltning. De kan jo bare ha en regel om at en viss andel av aksjene de har i hvert selskap skal lånes ut til short. Høres jo ut som en grei måte å slå indeksen på egentlig når man kan få litt ekstra inntekt på aksjene man uansett må sitte med. :slight_smile:

Jeg siterer det han skriver. jeg vet han også leser forumet, det vet vi alle. Så får folk gjøre opp sin egen mening på om de stoler på det han skriver.

Men han sier han solgte alt - og det kan jo stemme med dumpingen vi så?

1 Like

Men man skal ikke slå indeksen. Man skal bare skygge den. Hverken mer eller mindre.

Antar at inntektene de får fra utlån til short ikke går inn som verdi i det aktuelle fondet. Er vel inntekt rett inn på bunnlinja i stedet.