Indexfond konkurrerer om kundene de også. Litt bedre avkastning enn index eller direkte konkurrenter er et stort konkurransefortrinn. Låne ut aksjer til short er jo en måte å oppnå dette på helt uten at det krever aktiv forvaltning. Jeg kjenner ikke praksisen for dette men ser i hvertfall ikke bort ifra at det benyttes.æ
Bare ett spørsmål @Irathi virker det logisk att han dumpet alle aksjene sine i ett stort smell? Bagger er langt i fra dum. Han vet hva som skal til for å komme både inn og ut, på en fornuftig måte for å ta vare på kapitalen sin.
Det kan være en reaksjon tilbake etter han følte seg rompekjørt sist?
Er det hevdet det da? Er ikke slik jeg har forstått det som er skrevet.
Synes vi bare skal la han holde på i fred jeg da.
Tror ikke Bagger har solgt seg ut. Mulig han har dumpet en del for å på virke kursen ned slik at han kan kjøpe de tilbake til lavere kurs, men at han ikke skal være med på det som nå kommer, tviler jeg på.
@Pablo, nei - det er ikke «easy as that».
Vi hadde jo en lengre diskusjon om KLP her inne, og anså det som usannsynlig at de skulle selge seg ut (på den måten).
Fordi:
- De dukket opp på topp 20 / økte (eller fikk tilbake utlånte aksjer?) beholdningen lenge etter det ble klart at Funcom skulle ut av OSEBX. De var ikke inne på topp 20 når feks. Vikatrader og troll her inne mente Robur skulle selge seg ut fordi Funcom skulle ut av OSEBX
- I forlengelsen av punkt 1 gir beskrivelsen av fondet inntrykk av at de ikke nødvendigvis følger OSEBX slavisk, samt
- Det er en…lite optimal måte å selge seg ut på, og de fleste fond gjør det på andre vis
Så det var ikke nødvendigvis å forvente. Men kjekt å vite at det skal finne sted på forhånd, så kan man sitte klar.
Edit: Åpenbart var det KLP som gikk helt ut i sluttauksjonen. Volumet stemmer på en prikk, og man så nøyaktig det samme i QEC og WWIF.
De kjøpte seg inn på den måten når funcom ble tatt inn i indeks da, så helt overraskende burde det ikke ha vært.
Mulig jeg husker feil, men jeg mener å huske at vi så liten- til ingen merkbar effekt av å bli tatt inn på indeksen. Egentlig kan jeg ikke huske å ha sett KLP på listene en eneste gang.
Edit: Bladde meg tilbake - husket feil på begge deler. KLP-fondet har vært synlig på listene før, med ulike volum. Noe som styrker / bekrefter teorien om at de har lånt ut aksjene (og fikk de tilbake rett før exit). Noe som i sin tur betyr at det har foregått shorting under 0,5 % grensen… Den eller de som leverte tilbake aksjene visste mao. også hva som var i vente.
Det gikk 1,5m aksjer (før spleis) i sluttauksjonen 30. november 2017 og de var inne på den første listen som ble tatt ut i desember 2017 + 3 dager og frem til februar.
Det er såvidt kommentert i funcom småprat 2017 og aksjonærliste tråden om man blar seg tilbake
Du har rett i begge deler, takk
Det kan jo hende at det var vår gode venn @Cirmes som var den som lånte noen av aksjene av KLP og fikk beskjed om å levere disse tilbake. Er ihvertfall tydelig at ASP satt med førstehånds kjennskap til nedsalget…
Usikker på om det er så enkelt som det hevdes her. Hvis indexfond ala KLP kjøper alt volum i “nye” aksjer første dag inn i indeks og dumper alt volum siste dag i indeksen blir det jo veldig lett å tjene penger på for alle andre.
Høres i såfall ut som en elendig strategi, men hvem vet kanskje det er sånn de tenker.
Risikoen er jo da veldig stor for å få en dårlig pris ved salg grunnet volumet i flere av aksjene i indeksen, og vil være en dårlig forvaltning
Med 0,1% forvaltningsavgift betaler du ikke for at de skal tenke, kanskje heller tvert om
Man har betalt dem for å tenke 2 sekunder og ikke kjøpe/selge seg inn på dagen når en aksje går inn/ut av indeks. Det hadde jo vært null problem å lage en algoritme som gjorde at de gikk inn/ut over 4 uker, 2 uker før og 2 uker etter aksjen går inn i indeksen. For Funcom, med 400k aksjer, så hadde det blitt 20k aksjer om dagen, ikke nok til å flytte kursen en millimeter.
Godt mulig, men de har nok sine grunner. 400k funcom aksjer utgjør ca 0,05% av fondet så det, kanskje kombinert med litt latskap, gjør nok at de har fokus andre steder.
Poenget mitt er vel heller at fondet burde vel ha mer eller mindre faste regler som de bare programmerer rett inn i en robot? Så rart at de ikke skulle ha noe slikt her?
Hvis de f.eks skulle brukt 1 måned på å posisjonere seg for alle aksjer som skal inn og ut av indeks i tillegg til de som får endret vekting ville de jo hatt “feil” vekting 2 av 12 måneder i året. Over tid hadde avkastningen sett annerledes ut enn osebx. Jeg bare spekulerer her, men indeksfond måles jo bare på hvor nært indeks - forvaltningskostnader de klarer å ligge.
Det kan godt hende at det ikke lønner seg for fondene å avvente og at det er like greit for dem å selge/kjøpe alt på samme dag. Jeg vil nesten anta at de har gjort en vurdering angående det og valgt den veien de mener er best over tid.
Men fondet skal ikke forvaltes. Det er hele poenget. Man skal kun følge indeksen slavisk.
Mulig, men har du da tenkt om dersom alle indeksfond gjør det med den fremgangsmåten vil man nærmest kunne bare høste penger flere ganger i året?
Må jo være gull for alle andre aktører?
Med den strategien blir det jo gitt at første dag blir kjøpspresset enormt og siste dag salgspresset enormt.
Og ergo påvirkes også utviklingen i indeksen de selv skal speile
Må bare legge til at jeg ikke vet godt nok hvordan dette foregår, men merker at det blir jeg nødt til å finne helt sikkert ut av med teoriene her inne