Diskusjon TriggereNy! Porteføljer

Funcom småprat 2018

funcom_ol
Investeringer: #<Tag:0x00007ff2907f82f0>

Joda. ASP har definitivt fått hjelp av makro-forholdene, det kan vi være enige om.

Han hadde ikke klart å sende ned kursen nesten 6 % hadde det ikke vært for at USA korrigerte i går.

Starbreeze er konkurs og ble raidet av økokrim i dag - og falt mindre enn Funcom.

Virker som det er mer skadefryd og håp om at Funcom skal faile istedenfor å omfavne og håpe at Funcom kan lykkes og være der oppe med de store gutta. Tror ikke finanspressen vet hvor stort det er å ligge over et AAA spill. :man_shrugging:

Nei det tror jeg ikke. Men hadde ASP og likesinnede aldri vært i aksjen så ville heller ikke kursen vært der den er i dag. Det utvikler seg til å bli med stoleken og snart gidder ikke de langsiktige mer, eller kanskje ikke kjøpe seg inn iallefall, da skal traderne konkurrere med hverandre om hvem som tegner det beste strekene, da blir det funny da :slightly_smiling_face:

Det er jo ingen tvil om at vedkommende kan leke med kursen hvis han vil. De som sier noe annet har ikke fulgt med godt nok, Det er fullt mulig å gjøre dette i en aksje som Funcom, som til tider har såpass lavt volum.

Men la han holde på, det varer ikke evig.

Gamereaktor 8/10

Pcgamer 81/100

Hepp, fersk i funcom-gamet og hivde meg inn i starten av uka. Trålet igjennom trådene her, mye bra lesning. Sett litt på reviews og salg av myz og kan ikke se annet enn at dette gir penger i kassa, tenkte derfor jeg skulle benytte anledningen til å fylle på litt på slutten av dagen, men den gang ei. Lå ute mengder i ordreboka til både 17,330 og en god del på 16,996, prøvde å snappe de, men ikke snakk om. Forsvant like fort som de kom,mener jeg var innenfor åpningstida. Rakk ikke å legge inn en ny ordre før børsen stengte for dagen. Tegn på at noen driver med juks og fanteri for å få ned kursen, eller var det bare flere som ville ut før dagen var omme?

Juks og fanteri stemmer bra det.

Mulig du prøvde å kjøpe under sluttauksjonen?

Alle som følger Funcom vet at aksjen er underpriset. Før eller siden snur det og da er det best å være ombord. Prisen presses ned ene og alene for å få tak i billige aksjer. Ikke selg en aksje før minimum 25 kr er mitt tips.

Dette er veldig sant! Men hva om hele markedet kommer inn i en resesjon? Da går jo Funcom ned med markedet.

Startet denne i myz-tråden, men endte i småprat…

MYZ trykker mye penger akkurat nå. Blir spennende å se mot helgen, ccu blir nok mellom 3900-4500 et sted i dag, men onsdager er den laveste dagen målt i antall samtidige spillere, så forvent å se en økning fom i morgen. Som påpekt av flere, bla. a @Jcp med et fint innlegg i dag, som vi også har diskutert og dratt frem tidligere, så kommer reviews til å tikke inn som lag-indikator.

Med denne suksessen som vi ser nå kan vi konkludere med at spillet fort kan komme på switch eller komme med DLC. Mulig begge. Da er det helt klart at man også må oppjustere estimatet man har laget for 2019, og hver dag MYZ klarer top 25, jo mer må man oppjustere estimatet. Bare vent til MYZ og CE kommer med nye DLC og updates. CE med 2,5 mill ++ brukere og en gj. brukermasse pdd på 5000, uten særlig aktivitet, så vet vi at selskapet ryker. Det er bare å holde på aksjene sine.

Det at Funcom har klart sin første publisher deal med storm er ikke å undervurdere. Er på vei til å gi en suksess nr 2 på rad, og det er mer eller mindre helt spesielt. Fortsetter å være bull, og fortsetter å være long. Klart det er irr med svak kurs ift hva man ser, men så lenge jeg vet at selskapet tjener de pengene til den marketcapen som er nå, har jeg ikke noe problem med å være long. All markedsteori tilsier at markedet kommer til enighet, bare at dette skjer over tid. Smør dere inn med tålmodighet.

Jeg har tradet både gode og dårlige trades i mange år, teknisk, momentumstrading, tape-reading, osv, men har ikke tid til dette lengre. Full forståelse for at man trader Fun, så be my guest. Jeg har måttet over tid akseptere at jeg ikke kan gjøre dette lengre, så jeg har blitt den mer normale typen. Men som få, gleder jeg meg til hver eneste lille lønning som kommer, for da kan jeg fortsette å øke med en liten andel. En trader skal også passe på Funcom om dagen. De store mønstrene som har gått igjen for selskapet brytes en etter en, og det kommer av at selskapet går fra spekulativ momentumstrading og hype til et fundamentalt case. Dette er ikke en smertefri prosess, det er en forandring som krever mye energi fra investorer og markedet, og som over tid gjør det enklere å være langsiktig, for det er mye av det som skaper stabilitet. At det ikke ble pre-launch er et eksempel på dette, og skaper mye mindre svingninger, ettersom spillet gjør det bra. Også en del av prosessen.

Dette med meglerhusdekning er det neste, viktige steget for Funcom. Å skape en felles bakenforliggende forståelse for caset og skape et symbolsk kursmål gjør at man kan gå i en enda mer stabil vei for selskapet. Å gjøre fundamental analyse med ustabil kurs, spill og selskap er nærmest umulig, og man kan fort bli gjort narr av ved å prøve. Det at Funcom kan vise til 2018 med stor revenue, ebitda og net profit gjør at tallknuserne har noe å gå etter. 2017 gir også et full-year estimat, og det gir et tidsperspektiv når man setter opp estimatene, og det er superviktig. Det gir full-year growth analyser, for eksempel som compound annual growth rate osv. Det at Funcom også diversifiserer i publisher, developer, IP osv gir et materiale det går an å bryte ned til et visst punkt, og gjøre mer konkrete estimater, noe som styrker troverdigheten av materiellet man presenterer. At to av de foregående spillene har vært suksess er meget viktig for internasjonal oppmerksomhet, og jo mer penger funcom tjener til denne market capen, desto mer attraktivt blir det å skulle gjøre analyser. Disse tallene blir direkte dumpet ut fra skjermen og sammenliknet med peers, så at funcom tjener penger vil blinke hos enkelte etterhvert.

Aksjer er en ganske spesiell ting. For det eneste du tjener penger på i aksjer, er avvik i synet fra konsensus. Konsensus i aksjer er alltid feil. For der ligger massen, sier Norges mest kjente investor Øystein Stray Spetalen.

Alle som følger Funcom her inne vet om hvordan ståa er ikke sant? Vi regner oss frem til og treffer bra på kvartalsresultater og salgstall. Dette blir allemannseie for de som er interessert og følger med. Hvor bra må tallene være for at vi ikke er fornøyd med å selge på 17-18 kroner? Er de ikke gode nok nå etter siste kvartal og utsiktene for MYZ som foreløpig virker bra? Nå har vi tilsynelatende 2 spill som bidrar og har bidratt bra, og satt Funcom i en særstilling til å lykkes videre på sine fremtidige lanseringer, både som utvikler og publisher.

Nå kan det virke som alle som potensielt kjøper Funcom på dagens nivå allerede er inne med litt, mye eller alt. Spetalen skriver at man må være langsiktig men tenke kortsiktig - man må se etter endringer, endring i inntjening. Hva skjer i Funcom? Kvartal etter kvartal øker de, og det var med ett spill. Er det slike endringer han refererer til når han mener man skal ta posisjon? Endringer makromessig skal man også se på da det påvirker alt. Men det betyr ingenting for Funcoms utvikling og inntjening. De slutter ikke så tjene penger i slike markedssituasjoner, fordi spill selger uansett, spesielt de gode :slight_smile: Så når dette snur snakker vi en coctail av de sjeldne.

Nå har det vært så mye støy at det er blitt en slags sannhet, Funcom MÅ trades for å tjene penger. En av de største aksjonærene er i førersete på nettopp dette. Vi lar oss påvirke og følger med på det som skrives og prøver så godt det lar seg gjøre. 5% opp og det er første mann ut. Historisk er det utrolig mange som har brent seg på Funcom og tilsvarende papirer. Historisk var det også hype og lite eller ingen innfrielse som var i førersete. Nå er det minimalt med hype og stor innfrielse på prosjektene. Det bør bety en ting i tiden fremover. Det kan ta tid, men fortsetter denne formidable levering av resultater kan det ikke ignoreres, dvs det skal hardt gjøres. Så kan vi jo huske på at de som til nå har vært langsiktige og kan bransjen kjøpte på 20 kroner. Det kommer garantert flere store til Funcom om de fortsetter fordi penger følger penger.

Har vi kommet til ett punkt der vi er overinformert? Slik jeg oppfatter markedet nå så kommer ikke informasjonen ut til det norske og nordiske folk om det gode som skjer rundt Funcom. Ett lite eksempel var en kommentar i forrige uke fra en kollega som sa “Er ikke økokrim etter Funcom”. Jeg orket ikke å kommentere det engang.
Vi trenger å få den gode informasjonen vi har samlet her til å nå ut over tekinvestor.no. Her mener jeg at norsk finanspresse har ett ansvar.

Tenkte derfor å dele litt av frustrasjonen min med:

Og har sendt følgende e-post:

Hei,

Det er på tide at norsk finanspresse stiller på lag med det som skjer i norsk spillindustri. Dekningen dere har hatt rundt norsk spillutvikling har vært fraværende, i beste fall informasjonsfattig.

Tirsdag 4. desember lanserte det norske spillselskapet Funcom det nye spillet Mutant Year Zero på PC, Xbox og PS4. Dette er ett lanseringssamarbeid på tvers av landegrensene med The Bearded Ladies. Spillet har blitt ekstremt godt mottatt verden over!

Hvorfor er ingenting om dette nevnt i de norske finansavisene?

Det er på tide å steppe opp, informere og støtte norsk spillindustri! Snart er det slutt på sugerøret i Nordsjøen, og vi kan ikke alle jobbe med å sløye fisk!

Med vennlig hilsen

Edit:

Skulle kanskje bare sendt denne:

Mye fornuftig her. Aksjer er såpass enkelt som tilbud og etterspørsel. Akkurat nå er etterspørselen lav og selgere må ned i pris for å få interesserte kjøpere.

Smallcap er også under press fordi det er risk-off nå (volumet er voldsomt redusert og de dagene hvor indeks går opp er det hovedsaklig obx som er med på oppgangen).

Xbox store US - 4/5:

Playstation store US - 4,5/5

Syntes den var relevant for diskusjonen om hva prisen på Funcom er styrt av og “burde” være

LOL!! Neida det selges ikke spill på GTS, Funcom er nesten konkurs, og makro er vel det som rår i dette papiret (gjelder kun når makro peker ned) ? Osv. Osv. Er det rart en mann klarer å styre en hel saueflokk ? Nei! - Du trenger bare å skremme et par av de, så følger resten etter. Fascinerende!. Jeg blir selvfølgelig sittende. Etterlyser herved et par kandidater med ballene større enn erter! Meld dere på frontlinjen ASAP! Noen??? Kjøp Funcom nå! ,selg i 2020 = tjen penger. Jeg gir opp! Ikke papiret altså :wink: BÆÆÆ! God natt!

Latterlig når gamle travere på forumet kommer trekkende med «makro», når de vet bedre enn noen andre at den eneste grunnen til at vi har gått ned i dag sitter i Bergen.

Spar oss.

Rart det der. Alle klager på at kursen går ned og at “alle andre selger”. Så viser det seg at de fleste har solgt seg ut de siste dagene. Bedre å holde kjeft da spør du meg

Kan du ikke gi deg med gnålet snart