Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Kombinert med uttørking av volum har det vært tøffe tak, ja. Får håpe vi ikke står ovenfor en fimbulvinter i tillegg :crossed_fingers:

for spillaksjer generelt tror jeg mye av det dårlige året skyldes kinas tiltak mot spilling (for å redde synet til befolkningen!). Det ble en liten wakeupcall for bransjen. Mye av vekstpotensialet ble plutselig borte over natten.

1 Like

Som en investor som har levd av dette her lenger enn de fleste på TI så kan jeg si at det for en konservativ aktør som meg så er det som har skjedd med STARB og andre gaming aksjer internasjonalt siste 3-4 mnd det beste som egentlig kunne skje Funcom i den fasen Funcom er nå.

Man får seg en wake up call på hva som kan hende om man ikke setter tæring etter næring passer på kapitalen og sørger for å skikke sitt bo akkurat når alle signaler er positiv for eget selskap.
Det er i gode tider (vi alle kan se at det er gode tider for selskapet funcom selv om aksjekursen ikke akkurat viser det i disse dager med uro der ute) det er viktig å gjøre de rette valgene for en enda bedre fremtid, derfor tror jeg at STARB situasjonen er en meget viktig lærebok for RUI og co på hva de tenker og mener om veien videre for Funcom de neste 3-5 årene.

ha en fin dag

18 Likes

Kjør gjerne en sammenligning hvor mcap er tatt med i betraktningen.

Den analysen jeg gjorde er gjort på investing sine nettsider og tar svært kort tid å sette opp. Hvis du vil sammenligne med andre relevante selskaper så er det fort gjort å gå dit og sjekke.

Et innlegg av cirmes jeg kan gi en like til :+1:t2:.

Enig at det er mye lærdom å hente. I tillegg har dagens ledelse fortidens skjeletter i skapet å ta lærdom av også. Strategien Rui implementerte i 2016 er jo utformet i så måte, og skal - hvis Funcom fortsatt følger den - gjøre det umulig å gå Starbreeze fellen.

For øvrig alt annet enn enig i at “det er det beste som kunne skjedd Funcom i den fasen de er i nå”, da jeg har tillit til at ledelsen ikke hadde viket fra strategien foruten gaming-krakk og SB-konkurs.

Dersom du ønsker, hadde det vært interessant om du kommenterte hva du mener om ledelsen sitt IR-arbeid og evne til å tiltrekke seg nye, tunge og langsiktige investorer. Siden Robur kom på banen før jul 2016 har man ikke sett noe nytt av betydning på eiersiden, og analysedekning er fortsatt fraværende.

Slik jeg ser det er dette rett og slett for dårlig.

6 Likes

Da har jeg redusert ca 35% fra det jeg hadde på topp, dette er inkludert det jeg har nevnt tidligere at jeg har solgt for å ta vekk giring.

Har troen på et Q4 resultat rundt nullen som er 2,4 MUSD bedre enn i 2017. Gleder meg til Conan revealen i helgen. Jeg liker hva Funcom driver på med, og vil si at det nok for Funcom har vært en vellykket MYZ-lansering. Jeg tror Funcom gjorde en bra deal med Game pass på Xbox og har nok med den redusert risikoen sin.

Jeg vil nok kjøpe meg opp igjen når det passer seg. Ikke vær han som selger meg aksjer billig :wink:

6 Likes

Den skyen, den skyen :wink:

Var det noe i innlegget mitt du mener er fjas? …siden du svarer meg?

Nei. Var ikke ment til seg, men til tråden.

1 Like

Det med IR har jeg tatt direkte opp med selskapet kort fortalt så må man tenke at aksjekursen er viktigste kapitalen til selskapet.

Mye av den lave prisingen til Funcom sett med mine øyne skyldes historien og generelt dårlige tider for SMB aksjer og spes gaming aksjer.

Men kan vi få ledelsen til å som jobbe like hardt for rett pris i markedet som de jobber for å levere best mulige spill til markedet så vil dette løse seg men det kommer ikke av seg selv her må det jobbes hver dag 24 timer i døgnet.

Selskapet har fått et mye bedre styre nå så om det bør gjøres endringer på IR arbeidet så tenker jeg det kommer signaler og ønsker derfra.

til sist vil jeg si: I disse tider hvor flere selskap med interessante IP der ute sliter vil det kanskje være fine ting å snappe opp og med høyere aksjekurs så stiger betalingsevnen.

ha en fin dag

12 Likes

Akkurat hva gjelder dét, så tror jeg du er en sterk motivator :wink:

God helg.

3 Likes

Nå liker jeg dialogen her inne :slight_smile:

4 Likes

Et godt spørsmål fra @h3nk1 er alt som skal til :slight_smile:

Noen tanker om type spillsjanger her tro?

Spennende!

Det er nesten helt sikkert Petroglyph sitt spill, så strategi.

Kanskje noe tilsvarende dette https://store.steampowered.com/app/466560/Northgard/ som har solgt 6-700k? Forskjellen er vel at Petroglyph spillet kommer på en kjent IP. :sunglasses:

3 Likes

En siste refleksjon @Cirmes, du gjerne kan dele med oss når det passer seg - nå, eller ved en senere anledning - er hva du tenker om disse nivåene kursen befinner seg på. Vi er jo mange her som mener Funcom er veldig, veldig billig her nede.

Er det virkelig ingen andre større aktører som følger litt med i timen? Dette henspeiler jo litt på det jeg tok opp i sted rundt IR-arbeidet og innsatsen til dagens ledelse. Man skulle tro det var en “easy sell”.

Eller er det rett og slett slik at disse nivåene ikke er så attraktive som Funcom-nisser a la undertegnede mener? Fraværet av volum og posisjonering av nye, større investorer tilsier jo det - enn så lenge. Ting kan jo skje i kulissene vi ikke vet om.

Fred ut.

5 Likes

Som jo kommer efter ragnarrok

Conanspillene er egentlig de jeg ser på som de sikreste kortene de 2 kommende årene.
Bare de ikke driter seg ut på kvalitet (de bør jo ha lært leksa se nå da, og har økonomi til å kunne vente til spillene er klare) så har de jo en ganske massiv spillerbase fra før.
Så burde være langt enklere å kunne oppnå en god del 100k solgte på den IP’en. Vil tro markedet for Conan spill ikke er helt mettet enda :slight_smile:

1 Like