Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

På dagens nivå, hvem tjener penger på eller har noe å hente på å selge? Shortere kan være innvolver, oppkjøpere kan ha interesse å jobbe med kurs, store aktører ala ASP som ønsker ytterligere aksjer, hvem ellers? Kursen er så lav så selv de som gikk inn tidlig taper penger. Og hvis de har sittet siden de kjøpte under dagens kurs, hvorfor begynne å selge nå? Det lukter ugler synes jeg, ikke tiden for å selge iallefall, med mindre man dreit på draget ifht lanseringshype el.

Ser noen her skriver at noen selger fordi de var skuffet over RTS spillet som ble presentert på lørdag. Det er kun en video og noen screenshoots fra spillet. Det er ikke så mye detaljer i det hele tatt. Hva hadde folk forventet av dette spillet? Noe ala Total War serien? Forventningene her er så høye at ingen kan klare å oppfylle i nærheten av dette.

Syntes spillet så spennende ut og de detaljene som ble presnert var positive. Gleder meg til å få testet det! En av de store manglene i They are Billions er nettopp det at det ikke er coop. Tror dette kommer til å slå veldig godt an!

5 Likes

Hvis man sammenligner med MYZ-revealen, så må jeg jo si at dette ikke heeeelt gjorde meg hypet. Det har også fått mye mindre gratis PR. Tror det kommer til å selge bedre enn MYZ rett og slett pga IP-en. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Hvis man håpet på ett RTS, og ikke ett tower defense spill, fordi man mener den genren vil selge bedre, så er det jo helt legitimt å selge.

Personlig tror jeg den typen spill Funcom har valgt å lage, miks av tower defense of RTS basebygging/mikro, kan selge bra.

4 Likes

Sånn som det er presentert så er det jo i høyeste grad et RTS. Men om folk vil gi bort aksjene til prisen som er i dag så er det bare å si “Lykke til videre”. Jeg tror det kommer til å selge godt.

Det er jo bare å se på den lista jeg linket over her det. Ekstremt mange av de mestselgende spillene var turnbased strategy og Real Time Strategy. They are billions slo jo veldig godt an. Og med Conan IP’en…oh yes! Dette liker vi! Lagde de ikke Red Alert da? Kanskje et av de beste spillene jeg spilte back in the days?

Det som gjorde folk hypet på MYZ var jo traileren til spillet, som egentlig ikke har veldig mye med spillet å gjøre. Traileren til RTS spillet er mer relevant for spillet.

Hva er denne dommedagsgreien her nå? Er det så mange som har solgt seg ut at man må komme med sorte profetier for å få lavere inngang? At kursen er der den er nå er jo så langt bak mål man kommer. Funcom leverer igjen og igjen. Badeballmetaforen har blitt nevnt flere ganger og så snart robotene slipper den opp fra under vann vil kursen gå, men dessverre er det ikke så lett å forutse når det skjer.

4 Likes

Mange har solgt og mista håpet og da er det lett å rive seg med å glemme at funcom tjener penger, har null gjeld. Sterk pipeline hvor størstedelen av investeringene er tatt. 5 spill i produksjon og en ukjent mengde DLCer på vei.

Liksom 3 spill… og MANGE DLCer neste år. Samt en sansynlig Switch port av Mutant. Nei better sell my stocks yo!.

15 Likes

Jeg trodde der var rts type starcraft eller warcraft, med spiller mot spiller… Tower defence mot AI er jeg ikke noe fan av, men håper selvsagt det slår ann fordet…, men tviler på at det drar oss opp over 25 igjen… da tror jeg noe må skje på eier sida, med analyse eller vi må vente helt til coop shooteren eller Conan singel player rpg.

Skjønner Ikke hva i huleste heite kursen gjorde opp på 25kr. 30-40 kan dere alle drømme langt om. Skjer ikke på 5-10 års tid engang. ~For det!

2 Likes

Det tror jeg. Så bare kall meg hva du vil. Snakkes om et år…

16 Likes

Funcom i vekst kan i hvert fall prises til P/E 20. 30 kr krever da 115 MNOK i overskudd. Kan være det ikke går for 2019, men jeg gir det gode odds for 2020. Da kommer de med tre nye spill inkludert et Conan single player og i tillegg har de fem relativt nye spill i på steam, Ps4 og xbox som tilsammen fortsatt gir bra med inntekter. :sunglasses:

3 Likes

Ergo kjøp, selg etter vellykket lansering av conan single player i 2020 og la det ligge i skuffen inntil da, eller trade underveis. Bare velg en strategi som passer deg.

Vi vet fortsatt ikke når coop shooter kommer, men det kan fort bli annonsert på Q4 rapporten i slutten av februar, og da vil inntektsbildet for 2019 avklares ganske bra tror jeg.

1 Like

Men Funcom er vel ikke befestet i stor vekst enda? Det er høyst usikkert og vi vet mer om det først i Q2/Q3. Hvis ikke det går oppover med resultatet gre Tim da så vil vi synke til mcap er på 800 mill.


Hvis den går som en and, kvekker som en and, så er det kanskje en and? :slight_smile:

7 Likes

Ser at de som er mest opptatt av RTS (i /r/RealTimeStrategy subredditen) er bra positiv til Conan Unconquered. Tenker det er ett godt utgangspunkt. Så er det bare for Funcom og Petroglyph å gjøre det de er best på så blir det innertier :100:

3 Likes

Når man ser slike uttalelser så forklarer det en hel del om kursutviklingen :weary:

Mhm :wink::face_with_hand_over_mouth:

Hvor mye har Funcom på bok nå? ca 180 mill nok?

Tviler på at de skal la disse pengene hvile på bankkonto. Det skal investeres i nye prosjekter, både internt og eksternt.

2019:
Conan Exiles - De har solgt nesten 2 millioner kopier, selvfølgelig gir de ikke opp dette spillet
Mutant Year Zero - Spillet er jo en stor suksess, her kommer det garantert oppdarteringer, DLC’s, nye maps, oppdrag osv. Spørsmål om tid før selskapet informerer om veien videre. Gleder meg virkelig til første rabatt på Steam
Conan Unconquered - 2Q 2019, her er Funcom geniale som kopierer They Are Billions
Rock Pocket Games - Halloween 2019, Funcom har hatt suksess med lansering rundt denne tiden før med The Park og Hide & Shriek, og jeg tror dette prosjektet blir nok et strategisk smart slipp

2020:
Nytt publishingprosjekt nr 1 - nyheter om dette kommer nok ila de neste 12 månedene
Nytt publishingprosjekt nr 2 - nyheter om dette kommer nok ila de neste 12 månedene
FPS shooter - jeg tipper dette kommer H1 2020, dette er spillet jeg gleder meg aller mest til å se mer av, her er det enormt potensiale
Conan Singleplayer - med en IP som har bevist seg å selge svært godt er det rimelig å tro at dette kan bli meget bra

2021:
Nytt open World spill - fra Funcom Oslo, dette blir også massivt

Noe jeg har glemt?

Uansett… Se på den pipen for 2020!

En ting til. Alle punktene jeg nevner over er ting vi vet kommer. Dette er ikke spekulasjon, dette er fakta. Selskapet jobber smart nå.

Dersom Funcom hadde masse gjeld, lite troverdig ledelse og ingen suksesser bak seg så hadde jeg holdt meg unna nå som overskriftene på DN skriker “selg”. Heldigvis har de ingen gjeld, Rui er troverdig og jeg synes Funcom under hans ledelse tar svært kloke beslutninger. Sist, men ikke minst, både CE og MYZ er store suksesser.

Klart kjøp :slight_smile:

26 Likes