Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Har du regnet på det selv?

Ja, jeg prøver i hvert fall.

Hva er vitsen med å regne på det når det fundementale betyr nada i aksjen? Mange her har kommet med regnestykker tidligere, men nå er det bare meh…

2 Likes

Var ikke klar over det. Vet du hvem andre som har regnet på det fundamentale?

Det betyr noe til syvende og sist, problemet er at denne aksjen har hatt alt for høy kurs basert på CE-potensialet, som til slutt ikke infridde slik mange hadde håpet. Men på et eller annet tidspunkt vil det fundamentale skinne igjennom, og da er det strong buy. Selvfølgelig kan man ikke forutse kursen, for det er så mange forskjellige fillisofier som ligger til grunn for de enkelte investorene. Totalen vil jo gi kursen.

Den hadde “for høy kurs” på grunn av falskt oppblåst volum i en periode før spillet ble sluppet. At selskapet er underpriset i dag - sett i forhold til andre selskap innenfor samme sektor, det er det imo. ingen tvil om.

2 Likes

Hvordan kom du frem til det?

Det er mange faktorer som spiller inn der, men akkurat nå gidder jeg ikke ta meg tid til å gå inn på dem. Jeg lover å gjøre det senere når jeg har ork til det. Men det er 100% sikkert i mine øyne at Funcom er underpriset. Eneste som kan gjøre at ting går til helvete nå er at økonomien ellers går til helvete. Men da kommer Funcom til å i det minste ha en cashbeholdning som bør skape en form for bunn.

2 Likes

Jeg gleder meg til resonnementet!

Det har jeg da både regnet ut og delt mener jeg. Men hvis ikke flere regner på det og deler sine synspunkter rundt det fundamentale, så blir det ingen diskusjon rundt det heller.

Det viktigste er at man må selv vurdere:

1. Tror man selskapet skal verdsettes basert på hva de har prestert siste 4 kvartaler eller neste 4 kvartaler, eller en miks av dette? Og hva er forutsetningene som brukes for å regne inntekter fram i tid?
  2. Hva tror man er korrekt verdsettelsesmetode? EV/EBITDA eller EV/EBIT eller PE ratio eller revenue multiple eller noe annet?
  3. Hvilke selskaper føler du det er fornuftig å sammenligne med? Hva sier valgt verdsettelsesmetode for disse selskapene?
  4. Hvordan forholder du deg til tallene rundt skatt, som Funcom har sagt sannsynligvis justeres mot slutten av året, og hvordan det eventuelt påpeker PE ratio og andre tall?

Hva er dine antagelser rundt 4 kvartaler Revenue/EBITDA/EBIT/Profit for hele 2018? Og hvilken dollarkurs regner du med? Og regner du aksjeantall per nå, eller med opsjoner, og i så fall hvilket antall aksjer bruker du?

10 Likes

Det har blitt regnet opp og ned. Du burde regne selv og se om du er enig i estimatene for hva som er fair value her inne. Disse er jo grunnlaget for at konsensus har vært at Funcom på kurs 18-20 var et godt kjøp, og at fair value er i range 23 - 26 per i dag.

Med Q4 får Funcom en P/E (trolig) godt under 20, for eksempel. Andre multipler er allerede attraktive.

6 Likes

Nå er jeg en elementær amatør…men noen ganger slår det meg at det er en god del skinnuenighet i denne tråden knyttet til VERDI (verdt hvor mye for hvem på hvilket tidspunkt) vs PRISEN til enhver tid…

1 Like

Fundamental analyse er jo relativt objektive greier. Med høstens kursras sett opp mot selskapets fundamentale utvikling, så blir det en skarp, ubehagelig dissonans for oss som har investert fundamentalt i Funcom.

Men det må jo være opp til alle og en hver å se på tallene selv. De er hva de er. Jeg kjøper det jeg kan i denne aksjen fordi oppsiden er stor og økonomien solid nok til å garantere mange skudd på mål de neste årene.

3 Likes

Hva blir pris/bok 31.12.18?

Jeg har jo gjort mine estimater for årsresultatet til Funcom 2018. Her regner jeg med ca 63 MNOK. Med en prising på 980 MNOK, så gir det P/E på 15,5.

2019 ser jeg på som litt vanskelig å regne på, for jeg har ingen klar formening om hva det egenutviklede spillet vil selge.

2020 er litt lettere å regne på. Her kommer Conan single player spillet til pc, Ps4 og xbox. Jeg regner med at det kommer som retail i hvert fall på konsoll. Prisingen blir ca som CE i år, men jeg forventer endel 100k mer solgte på PC enn vi har sett i år, mesteparten ble jo solgt i 2017. I tillegg tenker jeg vi ser to titler som vil gjøre det like bra eller bedre enn MYZ. Totalt sett utgifter ca som 2018, inntekter 50% høyere, så ca 45 MUSD. resultat før skatt på ca 20 MUSD, ca 15 MUSD etter skatt. Det gir PE på ca 8 med dagens kurs.

Egentlig er jeg litt konservativ for 2020. Har da ikke regnet med BACK cataloguen som vil inkludere CE, MYZ, CU, coop shooter og skrekkspill.

14 Likes

Mja! Nei, du kan fint få fundamental analyse til å være veldig subjektiv. Det er fordi selskaper jo ofte verdsettes etter inntekter fram i tid, og basert på:

• Antatt salgspris på conan unconquered, skrekkspill fra rock pocket games, coop shooter.
  • Prosent av inntekter Funcom får.
  • Antatt salgstall for disse spillene.
  • Salgsinntekter på gamle spill (MYZ, Conan Exiles, + alt det andre).

Uten å ha sett noen game trailers, eller gameplay videoer, er det jo svært, svært vanskelig, å ha noe fornuftig sammenligningsgrunnlag som gjør det mulig for oss å estimere inntekter med stor sikkerhet (vi kan jo fint bomme som mange av oss gjorde på MYZ).

Jeg anser Funcom som svært attraktivt på lang sikt på disse nivåene, men det betyr ikke at selskapet ikke blir enda billigere - det kan veldig fort skje. Og har nok mer med makro å gjøre enn selskapet selv de neste ukene.

2 Likes

Ja, P/E mener jeg ofte kan være en dårlig KPI pga at det er helt avhengig av hvor mye som reinvesteres i selskapet. En lav P/E betyr selvfølgelig at selskapet er et godt kjøp, mens en høy P/E ikke trenger å bety like mye.

Derfor liker jeg bedre P/S hvor man tar utgangspukt i salget. Dette er heller ikke presist da det ikke tar med marginer.

Når det gjelder FUN så synes jeg det er viktig å prøve å se hvor mye selkapet tjener til neste år, og ikke bare hvor mye de tjener i år. Det de har tjent i år ligger for en stor del i CASH beholdningen, samt i investeringer.

Tar man utgangspunkt i P/S så har vel funcom omsatt for ca 25.4 *9 * 228 000 000 pr idag + Q4

La oss si at Q4 blir ca en 1/3 av det som er omsatt hittil i år selv om det sikkert er i overkant.

Da får man 228 000 000 + 76 000 000 = 304 000 000 nok

Så er spørsmålet, hvilken P/S verdi skal man bruke. 4? Den har vært fra 2 - 8 for EA og Activision Blizzard, og ligger idag kanskje på 4-4.5.

Bruker vi 4 får vi en markedsverdi på ca 1,2 mrd, som er over det som er verdien idag. Nå er P/Cash en del høyere for fun enn for en del andre selskaper så man kan sikkert legge på en del for det, kanskje man kan si at det er bør være verdt 1,3 mrd basert på det.

MEN, CE har jo vært en hit uten sidestykke for FUN, så klarer de dette nesteår? Hvor mye selger de av MYZ? Hvor mye må de selge for at det skal være tilstrekkelig.

Et enkelt oppsett:

De leverer 3 spill pr år.
De selger 250 000 enheter, som ser ut til å være i overkant slik ting ser ut.

250 000 * 250 (snitt pris (sikkert lavere)) - 30% til steam - 40% av det igjen til BL eller andre. = 25 000 000. * 3 spill = 75 000 000 * P/S 4 = 300 000 000 + cash i kassa til FUN = 4-500 000 000. Da er prisen plutselig litt høy på FUNCOM.

Så det er ikke bare å si at funcom er billig på kurs 16 ferdig snakka.

En annet faktor opp i det hele er at P/S verdien varierer basert på hvor positivt markedet generelt er, det kan fort bli normalt med en P/S på 3, da blir regnestykket et annet også.

1 Like

AoC solgte bedre. 700k på ca 6 uker. Forskjellen er at funcom nå klarer å få ut spill som selger så bra på budsjett som er mye, mye lavere.

Tilfeldig at CE solgte bra? Nja, jeg vil si merkevaren er knallsterk. Jeg er spent på hvilken de bruker på sitt eget coop spill. Solomon Kane er den største de har. Alternativet er mutant chronicles. Begge har spillefilmer. :slightly_smiling_face:

2 Likes

Jeg kunne skrevet akkurat det samme, 12,8 her. Bittert med den ståltroa jeg har på Fun. Jeg merket bare jeg ikke orket å sitte å se på fallet. Kommer kanskje løpende etter når ting ser litt bedre ut markedsmessig. God jul!

Ja, men da brant de kassa på markedsføring slik jeg har forstått det, og da er de like langt.