Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Så da er 1.3 mrd riktig pris nå da for selskapet i dagens.form og resultat?

Hvis de klarer å fortsette like bra som CE, men det er et annet spørsmål.

AoC kostet altfor mye å lage, og de fikk veldig lite igjen for hver solgte kopi. Begge problemene er jo mer eller mindre løst nå.

Tja, min antagelse er at MYZ selger omtrent 300 000 første året det er i salg (jeg forventer ca 150k første måned, og ca like mye resten av første året, med DLC og salg, som er ganske normalt). Så din antagelse om 250 000 tilsier at alle spillene Funcom gir ut skal selge omtrent som MYZ eller dårligere, hvis jeg forstår deg riktig? I tillegg, så blir det nok ganske åpenbart feil å anta at Funcom gir bort 40% til andre utviklere når de betaler hele utviklingen av spillet (jeg antar at 50% omtrent går til bearded ladies for MYZ - men det er fordi de faktisk betalte en stor del av utviklingen selv, mens i de neste spillene tar så vidt jeg vet Funcom hele regningen). Og du kan selvsagt ikke regne med at de gir bort 40% av inntektene på sine egenutviklede spill til andre.

Men det betyr ikke at du tar feil på inntektene for 2019 - for meg er det tilnærmet umulig å gjette på i dag fordi jeg ikke har sett gameplay av noen av spillene, eller prisnivået de legger seg på. Det største usikkerhetsmomentet er åpenbart coop shooter, hvor vi ikke en gang vet hvilken IP det er basert på, eller hva stilen til spillet er.

2 Likes

Er du seriøs her?

1 Like

Solomon Kane eller Mutant Chronicles eller Mutant year zero. Jeg håper på SK, siden den IP-en er størst.

Tja, tipper de har solgt kanskje 120.000 idag, selv om det kan være litt feil. Problemet med en del spill er at de selger veldig mye i starten, så dør salget mer eller mindre ut. Og jeg tror dette gjelder i større grad for singleplayer spill.

Ja, vi antar en av to, men vet ikke - det gjør det ikke lett å gjette på salget, som er mitt poeng :slight_smile:

1 Like

Riktig pris i dag ved stengetid er vel mer 973 995 641,- :yum:

1 Like

Problemet er vel helst om spillet er på nivå med Payday, raid:ww2 eller overkill the walking dead. Jeg nekter å tro at Rui hadde sluppet noe så ræva som de to siste ut døra, men tviler på at han klarer å få ut noe som treffer som pd2 gjorde i 2013. Jeg er ok med 25% av den suksessen.

Hvis noen lurte, funcom har noen virkelig bra level designere som er vant med å lage sykt kule raid dungeons. Akkurat det du trenger for en coop shooter.

Nei, det er prisen i dag. Jeg skjønner lunkenheten til regnestykket Torstein, ifht hva du tror Funcom kan selge pr spill. Tror du fint kan øke det tallet ditt en del, hvis man tror Funcom klarer fortsette å levere gode spill da!? Du tror åpenbart ikke det, og da skjønner jeg du ikke klarer å forsvare høyere kurs.

Det er jeg enig i, men jeg tror dog at spill med høyere kvalitet og som får DLC (som MYZ vil få) vil selge bedre over tid. Men selvfølgelig, hvis det blir overflod av gode spill, så kan denne trenden endre seg framover.

Og mitt estimat per nå er ca 130k solgte. Ikke så langt unna.

Man må bare klare å holde to ting i hodet på samme tid. :sunglasses:

Ok, utfordring: hvor mange eksemplarer av coop shooter selger Funcom i 2019? :stuck_out_tongue:

Alla vet allt men kursen gör sitt i alla fall… :wink:

458238 :slightly_smiling_face:

Hvis man tar utgangspunkt i MYZ-jobben og tror de klarer noe tilsvarende med andre publishing spill så. Multiplayer vil sikkert ligge litt høyere.

Jeg skal svare da jeg har prøvd det. La oss si MYZ selger 250.000 i år. Neste spill er basert på Conan OG har 2 player var det vel, om spillet er av god gammel red alert kvalitet, så er jeg sikker på det klarer mer enn 250.000 for å si det slik. Det samme med coop shooter, som vil ha ett større budsjett, naturlig nok dyrere å utvikle og antakelig få større mf budsjett. Her bør det bli millionsalg igjen. Conan spillet Funcom, igjen, kjent ip og ett tilsynelatende etterspurt spill, gjenbruk av allerede utviklet materiell fra CE?? som gir en hyggeligere utviklingskostnader enn om de ikke hadde hatt det, oppsiden er trolig massiv ifht regnestykket ditt torsteinius, det er iallefall hva jeg tror

2 Likes

Hvis jeg bare ignorerer salgstallene dine og fokuserer på regnestykket, så vil jeg si at å tro funcom betaler hele utviklingen og ikke tar 90-100% av kaka minst fram til break even, så bommer du bra. Du har heller ikke tatt med inntekter fra AoC, SWL, AO, CE eller MYZ. :slightly_smiling_face:

Måtte bare kverulere litt siden du skrev i dagens form og resultat.

Velger å slenge ut en litt enklere verdensbetraktning her:

Funcom er til enhver tid «VERDT» noe i nærheten av det dere beste tallknusernerds klarer å komme frem til når dere ser på P/E, P/S, EBITDA osv vurdert opp mot andre gamingselskaper, makro, trender etc etc

Funcom er imidlertid en aksje som i større grad en andre aksjer PRISsettes av markedet til «tallknuserverdien» pluss/minus det jeg vil kalle «den glade amatørfaktor». Om denne faktoren er en minus eller plussverdi har frem til nå i stor grad vært avhengig av hvor i «spillsyklusen» Funcom er med tilhørende/fraværende hype. Samt «høyt/lavt» trykk her inne og på Nonameforum ift eiermassens psykologi, traderbevegelser og spillenes gamerkred.

Jeg vil si at med Funcoms nåværende strategi så vil «den glade amatørfaktor» være avtagende på sikt, men foreløpig gjør den seg gjeldende i større grad en for gjennomsnittsaksjen på Oslo Børs.

Om man eier funcomaksjer kjøpt i intervallet 12,7 - 24,98 kr har man strengt tatt kjøpt dyre aksjer i forhold til markedets verdsettelse og etterspørsel i dag.

Om alle eller noen av disse aksjene vil bli «billige» aksjer på et tidspunkt i fremtiden er som kjent styrt av at det er noen andre enn oss som på tidspunktet de kjøper dem synes selskapet eller pipen er så bra at de ser for seg at aksjen på kjøpstidspunktet er billig for dem…Pt krever dette at «den glade amatørfaktor» holder seg en stund til om man ikke har talmodighet og litt lengre horisont. :wink:

Tilbud og etterspørsel, tilbud og etterspørsel…:sunglasses:

1 Like