Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Tror du det selger såpass? Da tror jeg grafikken etc må opp på et høyere nivå enn hva de har klar med CE siden det er et single player spill…

Kan ni inte börja fira jul nu? Om mer man skriver och läser på TI desto legre kursen är… korrelation :grin:
Och hoppas sista inte troende sålde vid 13kr… de som vill kan säkert styra aktien till 25 eller högre som vi har sett tidigare i år med eller utan fundamentalt värde…

2 Likes

Det er sant, jeg forenklet veldig for 2019. Men summa summarum blir noe av det samme om de betaler for å utviklinge selv eller kjøper tjenester fra andre. Men man kan kanskje gange 2 siden alt foregår i ett selskap. Og man kan selvfølgelig legge på en del fra de andre spillene, tenker CE og MYZ i første omgang da.

Det viktige er uansett at man posisjonerer seg ut fra hva man tror Funcom kan klare å få til i 2019.

2017 var tidenes beste år for Funcom og 2018 blir bedre. Det jeg legger merke til nå er at sentiment hos mange tilsier at 2019 skal bli dårligere enn 2017. Hvis man tror det, så bør man selvsagt revurdere om man tror selskapet er en god investering på nåværende tidspunkt.

I praksis så sier dere jo at enten så skal publishingstrategien til Funcom sannsynligvis feile (eller i hvert fall ikke gi noe særlig med overskudd), eller så skal USA studioet levere middelmådig til dårlig, eller begge deler. Det kan jo absolutt skje, og hvis man tror ett selskap ikke vil lykkes med sin strategi neste 12 måneder, så er jo fair kursutvikling videre nedover.

Jeg tror sentimentet snur når vi får mer informasjon om Funcom sine kommende prosjekter, og vi får testet gameplay av conan unconquered. Men inntil vi nærmer oss det, så vil nok makro være styrende, så da kan man nesten bare vurdere kursutviklingen til Funcom ut i fra utviklingen på S&P indeksen og oljeprisen.

4 Likes

Jeg kan være enig i at grafikk må være god på ett singelspill. På feks coop shooter så er hvordan spillet flyter /hvor responsivt det er viktigere og grafikk mindre viktig. Og i de tilfellene hvor man lager kompetitive spill som krever skill ala pubg, cs mf så vil de fleste skru ned grafikk på ett nivå som gjør at de får optimal flyt i form av fps osv uansett. God grafikk i singleplayer er langt enklere også da det er mindre kompleks ennn feks CE som multiplayer er.

2 Likes

Er ikke uenig, men det er viktig - gitt hvordan aksjen har blitt handlet historisk, og særlig det siste året - å ta høyde for at den plutselig blir løsrevet makro igjen…

Grafikken i CE er på nivået du ser fordi det er et multiplayerspill med opptil 40 karakterer på samme sted. Og det skal kunne kjøre på en konsoll. :sunglasses:

3 Likes

Jeg lurer litt på hvor lett det er å konkurrere i coop shooter kategorien, det er veldig mange bra spill der allerede… Og mange er hekta på de spillene de spiller.

Hvilke bra coop shooter er kommet i 2017/18? Jeg har ikke helt fulgt med. De fra starbreeze har vært ræv.

Ja, hvis du tror at Funcom sitt amerikanske studio ikke klarer å levere ett spill som selger ok, så bør du selge aksjene dine umiddelbart. Det er det spillet vi forventer skal bli lansert i 2019.

Men er det bare å trykke på en knapp, så blir grafikken bedre pga at designverktøyene gjør mesteparten av jobben, eller er det årevis med jobbing?

1 Like

CE-grafikken er veldig, veldig bra - miljøene og omgivelsene er AAA-kvalitet. I et SP-spill er det ikke en altfor stor jobb å skalere opp kvaliteten på karaktermodellene og NPCs.

4 Likes

De samme verktøyene kan lage figurer med flere animasjonsbein,bedre teksturer, effekter osv. Du kan ikke ta noe laget for CE å bruke det direkte, men fungerer bra som placeholder. Endel basisting kan gjenbrukes og det er nok endel ting som er i bedre kvalitet som er blitt filtrert for å passe inn i CE.

1 Like

Det virker på meg som om du ikke har tro på Funcom. Hvorfor ikke selge alt og avvente på utsiden, eller vente til selskapet beviser noe som gir deg troen igjen? Det finnes mange gode investeringsmuligheter (og å sitte i kontanter en periode er ikke nødvendigvis en dum tanke).

Slik jeg tolker deg så mener du at Funcom ikke vil klare å forsvare en kurs over 10kr i 2019 eller 2020 fordi spillene deres ikke vil selge noe bra, og ha dårlig kvalitet og det blir vanskelig å konkurrere? Da bør du selvsagt ikke være investert i selskapet. Du kan ha rett i dette, så å selge og sitte utenfor kan være ett godt valg hvis du tror selskapet vil mislykkes.

Som investor så er jo noe av jobben man må gjøre å finne seg selskaper man har tro på - ikke tro at man skal finne seg ett selskap man ikke har tro på, og så endre det selskapet så man får tro på det.

5 Likes

Jeg vil bare understreke at jeg ikke har noen enorm sterk tro på noe spesifikt estimat for 2019. Det er rett og slett alt for stor usikkerhet i mine øyne angående året. Vi vet rett og slett ikke nok. Jeg estimerer derfor verdien av selskapet basert på hva jeg tror om 2018, ikke 2019. Hvis 2019 blir mye dårligere enn 2018 så er jo det dumt av meg - men jeg føler rett og slett jeg ikke har nok informasjon til å gi noe godt estimat for 2019. Det blir gjett på ett tall leken, og jeg kan fint forsvare alle kurser mellom 7 og 30 basert på hvilke forutsetninger jeg velger meg.

1 Like

Jeg er tildels avventende, så jeg tar mine egne tanker til etteretning, ja. Men det er også greit å spørre noen spørsmål når man lurer på noe. Jeg synes sitatet du trekker frem her er et dårlig eksempel i forhold til at jeg er negativ, det er et spørsmål, og jeg har fått svar.

Ellers tror jeg dette forumet har godt av at det er noen som spør spørsmål, og prøver å gjøre seg opp en mening, og ikke bare fluffer ut noen pompøse uttalelser uten særlig gunnlag, så jeg synes du skal være glad for at ikke alle gjør det.

2 Likes

Det er enklest å froholde seg til nåtiden, men i 2019 er 2019 fasit, så da må man på et eller annet tidspunkt omstille seg. Jo før jo bedre.

Det er greit med kritiske røster. Men jeg savner disse FØR massivt kursfall.

Kursen har allerede gått i dass, og om historien gjentar seg så kommer kursen til å gå vesentlig opp igjen. Hinderet per nå er makro, ikke funcom i seg selv.

1 Like

Jeg var vel en av de som var kritiske FØR kursfallet, men jeg ble jo bare latterliggjort med type fluffy uttalelser.

Varför sitter du här då om du är så kritiskt på allt som gör Funcom? Döld agenda eller? Kurs fallet = makro = USA osv.