Da er jeg 100% seriøs med at jeg sier korrekt verdsetting = dagens kurs, og kursutvikling fram til omtrent 10. februar vil mest sannsynlig styres av makro og ikke av “tenk på ett tall” leken for inntekter i 2019.
Vi har ikke nok informasjon til å gi ett fornuftig estimat på inntekter i 2019.
Hvis du vil så kan jeg fint lage estimater som er skikkelig bull - men de blir da det fordi jeg vil ha det resultatet. Du vil få ut de tallene du ønsker basert på hva du selv velger deg som sammenligningsgrunnlag.
Eksempelvis så kan vi si følgende for Funcom coop shooter:
MYZ har per dags dato ca 1 200 reviews. Dette er en ukjent IP i en smal genre. Det er ikke mye sammenligningsgrunnlag, men ett spill som er verdt å merke seg er Warhammer 40 000 Mechanicus. Dette spillet ble gitt ut 15. november 2018 (noen uker før MYZ) og har nå 1 241 reviews, og 91% positive steam reviews, og 81 på metacritic. Med andre ord har spillet bedre reviews, men ser ut til å trende ett lite hakk dårligere enn MYZ salgsmessig. Samtidig er Warhammer en kjempestor IP, men MYZ er totalt ukjent hvis du sammenligner.
Hvorfor er dette relevant?
Fordi det er svært få coop FPS spill som kommer ut. Dette er i motsetning til turbasert strategi (liten nisje) en svært populær genre. Og ett av spillene som har kommet ut de siste årene er nettopp basert på warhammer universet: Warhammer: Vermintide 2.
Så vi har her ett sammenligningsgrunnlag hvor vi har en veldig kjent IP som er blitt brukt i begge genrene Funcom skal gi ut spill i. Og MYZ trender hakket bedre salgsmessig enn Mechanicus, selv om Mechanicus har bedre mottagelse i markedet (metacritic, steam reviews).
Warhammer: Vermintide 2 hadde omtrent 15 000 reviews i en 4 måneder periode etter utgivelse.
Hvis vi sier da at dette er ett fornuftig sammenligningsgrunnlag så kan vi anta 15 000 steam reviews på Funcom Coop Shooter på omtrent 4 måneder. Med ett forholdstall mellom steam reviews og totalsalg som etter min gjetning nå er 108 for MYZ, og vi bruker det tallet, så får vi ett salg på ca 1 600 000 for Funcom coop shooter, gitt at de klarer å gi ut ett spill som får bra men ikke fantastisk mottagelse i markedet. Ca 6 til 7 ganger ditt salgsestimat.
Men hva sier dette oss? Ingenting
Fordi vi ikke aner noe om spillet Funcom jobber med enda. Vi vet ikke IP, vi vet ikke lanseringsvindu, vi vet ikke pris, vi vet ikke kvalitet, vi har ikke sett noen trailer, vi vet … ingenting. Men dette tallet er ikke usannsynlig. Det kan selvsagt skje. Det er bare at jeg nå bevisst har valgt meg ut ett bullscenario og resonnerer ut i fra det. På samme måte kan jeg si at Funcom er nybegynnere i genren, og spillet vil floppe som Just Cause 4, og selge rævva. Alt er mulig 
Så hvordan kan jeg fornuftig omstille meg til 2019? Hva hjelper dette meg? Jeg kan på samme måte som jeg fant dette estimatet bruke helt andre spill som sammenligningsgrunnlag. Det er jo faktisk problemet - du velger selv hva sammenligningsgrunnlaget er, og gitt at vi ikke vet veldig mye om kvaliteten på spillene Funcom lager (eller gameplay, osv), så er det ekstremt vanskelig å gjette korrekt på salgsestimat.