Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Det kommer hele tiden nye coop spill som selger som hakka møkk, til tross for at det er eksisterende spill som er gode. Gamingindustrien endrer seg hele tiden og det som var det kuleste i fjor blir erstattet med noe nytt i år. Du har noen som feks COD som selger masse spill gang på gang, men du har jo feks PayDay 2 som kom ut av det blå, nå sist kom PUBG, du hadde Left 4 Dead 2 i 2009 som solgte som hakka møkk osv osv. Conan Exiles fantes det masse tilsvarende spill av, men ingen med kukometer og samme miljø og IP, på tross av dette tok dette spillet Funcom dit de er i dag. Og det “uten” penger, dårlig tid som gjorde at de måtte ta masse snarveier som til syvende og sist gjorde lanseringen mindre optimal.

Coop shooter er vel den største sjangeren overlegent i dag og det kommer nye titler hvert år som selger millioner på millioner. Det er oppsiden i Funcom, motsatt er det spill som kommer som ikke fenger og som ikke selger på langt nær så mye. Men som sagt, med en original ide og tid til god gjennomføring og derigjen lansering uten alt for mye tull, så kan salgstallende bli betydelige.

Da står vi egentlig der at man må stille seg spørsmålet om Funcom har det som trengs for å klare dette, de siste par år i betrekning så vil jeg si Funcom har en god mulighet.

Dette er en viktig grunn til at mange har troen på og snakker om summer over 1.3mrd i mcap.

2 Likes

Har du noen eksempler? Jeg leser alt for mye her inne og kan ikke si jeg husker noen latterliggjøring av deg.

Det som blir latterliggjort er som regel dårlige forsøk på trolling (sier ikke at du gjør det).

Jeg blir jo mer og mer positiv etterhvert som kursen faller, jeg var mer negativ på høyere nivåer.:grinning:

1 Like

Da er jeg 100% seriøs med at jeg sier korrekt verdsetting = dagens kurs, og kursutvikling fram til omtrent 10. februar vil mest sannsynlig styres av makro og ikke av “tenk på ett tall” leken for inntekter i 2019.

Vi har ikke nok informasjon til å gi ett fornuftig estimat på inntekter i 2019.

Hvis du vil så kan jeg fint lage estimater som er skikkelig bull - men de blir da det fordi jeg vil ha det resultatet. Du vil få ut de tallene du ønsker basert på hva du selv velger deg som sammenligningsgrunnlag.

Eksempelvis så kan vi si følgende for Funcom coop shooter:

MYZ har per dags dato ca 1 200 reviews. Dette er en ukjent IP i en smal genre. Det er ikke mye sammenligningsgrunnlag, men ett spill som er verdt å merke seg er Warhammer 40 000 Mechanicus. Dette spillet ble gitt ut 15. november 2018 (noen uker før MYZ) og har nå 1 241 reviews, og 91% positive steam reviews, og 81 på metacritic. Med andre ord har spillet bedre reviews, men ser ut til å trende ett lite hakk dårligere enn MYZ salgsmessig. Samtidig er Warhammer en kjempestor IP, men MYZ er totalt ukjent hvis du sammenligner.

Hvorfor er dette relevant?

Fordi det er svært få coop FPS spill som kommer ut. Dette er i motsetning til turbasert strategi (liten nisje) en svært populær genre. Og ett av spillene som har kommet ut de siste årene er nettopp basert på warhammer universet: Warhammer: Vermintide 2.

Så vi har her ett sammenligningsgrunnlag hvor vi har en veldig kjent IP som er blitt brukt i begge genrene Funcom skal gi ut spill i. Og MYZ trender hakket bedre salgsmessig enn Mechanicus, selv om Mechanicus har bedre mottagelse i markedet (metacritic, steam reviews).

Warhammer: Vermintide 2 hadde omtrent 15 000 reviews i en 4 måneder periode etter utgivelse.

Hvis vi sier da at dette er ett fornuftig sammenligningsgrunnlag så kan vi anta 15 000 steam reviews på Funcom Coop Shooter på omtrent 4 måneder. Med ett forholdstall mellom steam reviews og totalsalg som etter min gjetning nå er 108 for MYZ, og vi bruker det tallet, så får vi ett salg på ca 1 600 000 for Funcom coop shooter, gitt at de klarer å gi ut ett spill som får bra men ikke fantastisk mottagelse i markedet. Ca 6 til 7 ganger ditt salgsestimat.

Men hva sier dette oss? Ingenting :slight_smile: Fordi vi ikke aner noe om spillet Funcom jobber med enda. Vi vet ikke IP, vi vet ikke lanseringsvindu, vi vet ikke pris, vi vet ikke kvalitet, vi har ikke sett noen trailer, vi vet … ingenting. Men dette tallet er ikke usannsynlig. Det kan selvsagt skje. Det er bare at jeg nå bevisst har valgt meg ut ett bullscenario og resonnerer ut i fra det. På samme måte kan jeg si at Funcom er nybegynnere i genren, og spillet vil floppe som Just Cause 4, og selge rævva. Alt er mulig :slight_smile:

Så hvordan kan jeg fornuftig omstille meg til 2019? Hva hjelper dette meg? Jeg kan på samme måte som jeg fant dette estimatet bruke helt andre spill som sammenligningsgrunnlag. Det er jo faktisk problemet - du velger selv hva sammenligningsgrunnlaget er, og gitt at vi ikke vet veldig mye om kvaliteten på spillene Funcom lager (eller gameplay, osv), så er det ekstremt vanskelig å gjette korrekt på salgsestimat.

9 Likes

Hva tenker du ifht kjøpet fra Robur, med bakgrunn i deres kunnskap og dine egne antakelser om cap på 1.3 mrd er ok!?

Vill komma in men vid legre kurs :grin: därför snack för att kanske någon nappar och säljer sina aktier…
Fira Jul… drick whesky eller öl… du får inte mina under 30kr :stuck_out_tongue_winking_eye:
Folk skriver mindre om Fingerprint Card på Avanza än om Funcom här… vaknar jag imorgon då blir det 100 poster till… klarar inte läsa allt :rofl:

1 Like

Makro nå er gull for Funcom.

Nå er det masseopprydning på børsen, og en haug overvurderte, forgjeldede selskaper kollapser så det synger (XXL, Norwegian, alle oljeserviceselskap etc.).

De få selskaper som klarer å utmerke seg positivt kommer til å få masse øyne rettet på seg. Funcom er et av disse selskapene.

God fornøyelse. Kjøper du nå kommer du til å tjene mye penger på ikke spesielt lang sikt. Det er min ydmyke mening.

2 Likes

Jeg kjenner ikke historien med Robur så godt, for det var før min tid i Funcom, men jeg antar at de har fått mer informasjon enn hva jeg sitter på og derfor har tatt beslutningen på ett annet grunnlag enn hva jeg kan.

Da skjønner jeg selvfølgelig litt mer :slightly_smiling_face: Det blir litt som om du kjøper samme aksjene som Buffet over tid og lurer på om du kommer til å tjene penger

1 Like

Jada, vi er enige der. Det eneste som har gjort meg litt mer skeptisk i det siste er det faktum at jeg føler at Funcom har sviktet litt markedsføringsmessig med MYZ, selv om det er en smal genre. Jeg er veldig usikker på hvor mye de klarer å dra ut av det spillet.

Faktisk en av grunnene til at jeg tekte at funcom kunne få det til med CE var at de hadde full nudity. Det høres rart ut, men jeg tenkte at det var noe som kunne dra igang markedsføringen. Jeg vet jo ikke idag hvor stor effekt dette egentlig hadde. Mulig de kunne solgt like mye uansett.

Så kommer MYZ, og jeg blir mer og mer postiv til spillet, alt virker så bra. Men ingen hører om det. Og, greit nok, det er ett av 6 spill de skal gi ut. Problemet er bare at dersom de ikke klarer å markedsføre så blir alt jævelig vanskelig.

Kanskje det bare er at genren er smal.

Jeg er helt med på det, og tror selv at dette bidro veldig godt til salget.

Men samtidig så bygget jo dette også opp Conan merkevaren enda bedre, så jeg vet ikke om kanskje du undervurderer verdien av Conan merkevaren i Conan Unconquered?

Det er uansett ekstremt vanskelig å estimere salg før vi i hvert fall ser noen gameplay videoer. En trailer er liksom ikke spesielt mye informasjon (ok, they are billions er inspirasjonen og det har solgt mye, men det sier oss ikke så mye om potensialet for spillet egentlig).

Først skal vi ned ett stykke til mr. Stengning i knallrødt i usa igår kveld og med uenighet om budsjetter og annet elende så er det kun en retning som gjelder før det normaliseres en gang neste år. Men før det så tror jeg vi ser 10 tallet. Så opp for å teste 15 før vi skal ned igjen.

@torsteinius, det at Robur gikk inn på eiersiden er en grunn til at mange her kjøpte ekstra med aksjer. De har teft for bransjen og gjør det bra, muligens best i Norden, de plasserer penger i selskap med høyt teknikkinnhold i sine varer og/eller tjenester.

1 Like

Faen så god du har blitt til å tippe, og så bastant a gitt. Snart så du vippser 1000 lappen eller skal vi avvente å se når året er gått? :yum:

Året har 12 måneder. Så vårt veddemål står til da

1 Like

Oberoende av om man är bull, bear eller neutral så tror jag de flesta kan enas om att mycket av nedsidan nu har tagits ut. Med det menar jag att den differensen mellan dagens kurs och högsta troliga kurs är större än differensen mellan dagens kurs och lägsta troliga kurs.

Med detta menar jag inte att hela nedsidan nödvändigtvis har tagits ut, men frågan är hur kall man vågar vara? När rekylen uppåt kommer (och det gör den förr eller senare) riskerar man att bli stående på perrongen. Då får man ställa sig frågan; är det värt att eventuellt jaga ett fåtal procent ner när man riskerar att gå miste om betydligt många fler procent upp?

1 Like

Det er så enkelt som at om man tror man kan se 11 tallet så kjøper man forsiktig før man kommer dit. Tror man på 10 tallet så kjøper man kanskje også forsiktig nå som mange av oss. Om man har troen på selskapet så man også vuderer hvordan man kjøper om kurs ikke kommer ned til target. Og Funcom går flere kroner når den først går ila dager.

Det har vært en drittperiode for flere aksjer i flere mnd nå. Ikke unik for Funcom. Når man hører negativt snakk om Funcom så er det folk som har egeninteresse for å få ned kurs. Det samme gjelder andre veien.

Og til slutt vil jeg tro området Robur kjøpte på vil vise seg å være ett område pluss/minus det er smart å posisjonere seg, dvs her vi er nå, om man har til hensikt å sitte i Funcom fremover og har troen på selskapet. Om man har 12.70 eller 12.29 i snitt betyr ikke så mye til slutt, hvis det er en fare for å gå glipp av inngang ved å være for bastant på Kursmål nedover.

1 Like

Där har du rätt, men jag tror dessvärre många avstår från att köpa till dess att kursen redan har börjat springa iväg uppåt igen. Jag har köpt ett flertal gånger under nedgång, senast på lite över 13… det är en vettig taktik om man vill gardera sig :+1:t2:.

Skulle önska jag hade mer tillgängligt kapital nu bara :wink:

Jeg fikk tak på mer penger, kall det forskudd på arv :yum: bare 50000 men det blir fort 4000 aksjer. Og på slike kurser så kan jeg kjøpe nye 1000 hver gang jeg får lønn. Satser på mange antall aksjer fremover.

12 Likes

Bra det er noen som er litt kritisk👍🏻

1 Like