Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Alle «venter» venter på kurser ned mot 10kr da er det ikke noen som fyller på stor volum før kursen er der :confused:

ja, der forventningen ligger. "alle"skal kjøpe der. Jeg også :slight_smile:

Så 25% rekyl til 12,5 :crazy_face:

ja, redd for det. blir neppe 100%rekyl til 20 med en gang.

Jeg velger å stole mest på meg selv, hva andre mener prøver jeg å ignorere mest mulig. Det har vært for sjeldent at det har lønt seg for meg å høre på andre. Fakta prøver jeg å ta til meg, men ikke meninger om hva som er billig og hva som er dyrt.

Funcom market cap 927 174 875

Trenden er jo negativ, og det må vel enten komme nyheter eller endret makrobildet for å snu dette. Hvis makro fortsetter å være negativt så er det vanskelig å se at utviklingen snus på kort sikt.

På den positive siden så blir det stadig billigere for eventuelle nye aktører å ta en posisjon hvis de mener at Funcom tidligere har vært overpriset. Er vel mange som har ønsket seg nye aksjonærer, så da er det jo en mulighet for at noen kanskje blir interesserte snart - selv om det kanskje ikke er spesielt sannsynlig.

Men ellers så tenker jeg at makrobildet generelt vil ha mest å si for kursutviklingen fram til vi nærmer oss Q4 rapporten i hvert fall. Det kan nok komme nyheter i form av nye publishingavtaler, gameplay informasjon/visning av Conan Unconquered, men ellers så tror jeg ikke det vil skje ekstremt mye de neste par månedene. Og jeg tror ikke en avtale eller to om nye publishingavtaler vil være spesielt kursdrivende, hverken om de kommer eller om de ikke kommer. Det er den typen nyheter som kan være en positiv trigger hvis markedet er optimistisk, men nå er markedet negativt, og da tror jeg ikke det får noen påvirkning.

Det store spørsmålet er for meg når Funcom skal gi ut coop multiplayer spillet sitt. Det kan for meg se ut som om Funcom satser på ca 6 måneder lange markedsføringskampanjer, noe som skulle tilsi at omtrent når Conan Unconquered kommer ut, så vil også Rock Pocket Games spillet bli annonsert (slippes i slutten av oktober). I så fall vil det spillet kanskje også vises fram på E3.

Men hvis coop multiplayer spillet skal lanseres i år, så vil jo også markedsføringen av dette begynne på ett tidspunkt. Og med mindre det blir en lansering i desember, så ville det være naturlig at markedsføringen av dette spillet også har begynt før sommerferien med en annonsering (og muligens visning på E3).

Derfor er min optimistiske tanke at når vi nærmer oss lansering av Conan Unconquered (jeg gjetter på mai ?) så vil det også komme en rekke nyheter rundt de to neste spillene Funcom skal gi ut, og med en lansering før sommeren, og sannsynligvis to lanseringer etter sommerferien, så tenker jeg at perioden 1 måned før Conan Unconquered blir lansert til etter lansering av det tredje spillet (enten det blir rock pocket games i oktober, eller coop multiplayer) vil gi kursutviklingen en mulighet til å styres av Funcom igjen - og ikke av makrobildet.

Generelt så tror jeg derfor at man har 2-4 måneder igjen å posisjonere seg i Funcom på, hvor kursutviklingen i hovedsak vil styres av makrobildet. Og så når vi kommer fram til slutten av mars, april, eller når folk begynner å få tilgang til demoversjon av Conan Unconquered, så bør man være posisjonert ut i fra hvordan man tror Funcom skal levere i 2019.

Det er også meget mulig at siden Funcom ikke har annonsert noe spesifikt tidsvindu for coop multiplayer shooter at en del tenker dette spillet fort kan dyttes til 2020, rett og slett ut fra ting tar tid prinsippet. I så fall tror jeg folk gjerne vil ha en bekreftelse på lanseringsvindu før de posisjonerer seg, noe som eventuelt kommer på Q4 rapporten i slutten av Februar.

I sum så tror jeg 2019 kan gi fin oppgang fra dagens nivåer, men at enn så lenge så styres kursutviklingen i Funcom mest av makrobildet. Og da kan man vel nesten bare vurdere sin posisjon i Funcom ut fra hva man tror om makro, og ikke hva man tror om selskapet.

10 Likes

Dukket opp noen som ville stabilisere prisen.

Plunge protection team avdeling Funcom :joy:

1 Like

Ja der var vel bunnen klokket ( igjen…). Skal se oppgangen i USA fortsetter også så får en krysse fingrene!

1 Like

Ser ikke veldig lovende ut foreløpig.

Ulempen er alle treidjers som kaster ut noen øre høyere.

Bare å legge ut håven lavere sånn som de gjør.

Futtene snur fort. Blir spennende hvor de åpner.

Tenkte å dele en liten oppsummering jeg lagde for hva jeg tror vil skje rundt Conan Unconquered framover.

Jeg antar basert på hvordan Funcom har gjort ting tidligere, at markedsføringsstrategien er noe sånt som:

  1. Ca 5-6 måneder før lansering, CGI trailer.
  2. Ca 4-5 måneder før lansering, spillmekanikk annonsering / trailer.
  3. En visning for presse på spillmesse, enten en gang, eller to ganger (dvs 1 eller 2 messer).
  4. Annonsering av lanseringsdato, prising, preorders, i forbindelse med en spillmesse.
  5. Ca 2 måneder før lansering begynner markedsaktiviteter (preorders osv).
  6. Ca 1 måned før lansering så er det betalt beta for de som har kjøpt deluxe utgaven av spillet.

Så vil selvsagt Funcom endre strategi basert på hva som fungerer, og ikke fungerer. Dette er jo bare min gjetning, men den gir for meg en indikasjon for hvordan tidslinje kan være for Conan Unconquered. Det mest interessante er da å se an spillkonferanser forover.

Jeg antar at Funcom ønsker å vise fram spillet på 1 eller 2 spillkonferanser i 2019. De interessante konferansene framover er, i mine øyne:
18. - 20. Januar - Pax South.
18. - 22. Mars - Game Developer Conference.
28. - 31. Mars - Pax East.
11. - 13. Juni, E3.

Jeg tror E3 kommer for sent, og jeg tror ikke Game Developer Conference i Mars er riktig sted. Og Pax South har ett annet fokus og jeg ser ingen Funcom i listen over de som skal delta. Jeg tror derfor Pax East er stedet som passer best.

Min gjetning angående informasjon om Conan Unconquered er derfor at:

  1. Spillet lanseres tidlig i juni eller i mai (min gjetning er i mai).
  2. Ca en måned før (april til mai) så får de som kjøper deluxeutgaven tilgang til betalt demobeta.
  3. Spillet blir vist fram på Pax East 28. - 31. Mars, og i den forbindelse så annonseres prising, preorder, lanseringstidspunkt osv.
  4. I januar - februar så blir det lagt ut en ny trailer eller to med fokus på spillmekanikk, og så kanskje enda en større spillmekanikk trailer / video i februar/mars for å prøve å få opp interessen før spillet blir vist fram for pressen i slutten av mars.

Og som nevnt tidligere, så antar jeg at siden 6 måneder før Halloween (rock pocket games spillet) er i slutten av mai, og de mest interessante konferansene for dette spillet er E3 i midten av Juni og Gamescom i slutten av August, at vi får trailer og kanskje også gameplay informasjon om det spillet i forbindelse med lanseringen av Conan Unconquered.

Noen som har noen andre tanker? Tror tidslinjene vil være vesentlig annerledes? Er det noen konferanser eller markedsaktiviteter av betydning jeg har oversett?

10 Likes

Noen som tar ansvar så vi får gap closen ut av verden? Etter det tror jeg faktisk vi skal opp.

Helt sjukt. Saknar ord.

Vilket fint investerar-case det här har blivit.

Romjulsalget er startet :grin:

1 Like

Under ROBUR emisjonskurs.

Om jag minns väl så det var 2.6kr

Aktieägarna lular sig själva och vill sänka kursen lägre… vem som vinner?

Kör hela börsen till botten… :stuck_out_tongue_winking_eye:

Alright, trodde det var 2,40.

Eiersammensetningnen i denne aksjen er et svare mareritt.