Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Klart det er lover tilknyttet dette. Det er håndhevingen som svikter.
Antakelig vanskelig å bevise, men det er bare å rapportere.

https://lovdata.no/NL/lov/2007-06-29-75/§3-8

§ 3-8.Markedsmanipulasjon
(1) Ingen må foreta markedsmanipulasjon i tilknytning til finansielle instrumenter.
(2) Med markedsmanipulasjon menes:

1. transaksjoner eller handelsordre som gir eller er egnet til å gi falske, uriktige eller villedende signaler om tilbudet, etterspørselen eller prisen på finansielle instrumenter, eller som sikrer at kursen på et eller flere finansielle instrumenter ligger på et unormalt eller kunstig nivå, med mindre den eller de personer som har inngått transaksjonene eller inngitt handelsordrene, godtgjør at begrunnelsen er å regne som legitim og at transaksjonen eller handelsordren er i overensstemmelse med atferd som Finanstilsynet har akseptert som markedspraksis på det aktuelle markedet, eller
  2. transaksjoner som inngås eller handelsordre som inngis i tilknytning til enhver form for villledende​1 atferd, eller
  3. utbredelse av opplysninger gjennom media, herunder via Internett, eller ved enhver annen metode, når opplysningene gir eller er egnet til å gi falske, uriktige eller villedende signaler om finansielle instrumenter, herunder utbredelse av rykter og nyheter, når personen som har utbredt opplysningene visste eller burde ha visst at opplysningene var falske, uriktige eller villedende. Når en journalist i sin yrkesmessige aktivitet utbrer slike opplysninger, skal forholdet vurderes under hensyn til de regler som gjelder for deres yrkesgruppe, med mindre personen direkte eller indirekte oppnår fordeler eller fortjeneste av utbredelsen.
    (3) Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler om markedsmanipulasjon og akseptert markedspraksis.
    0 Endret ved lov 19 juni 2009 nr. 48 (ikr. 21 des 2009 iflg. res. 18 des 2009 nr. 1603).
    1 Skal vel være «villedende».
8 Likes

Mao, ikke lov å legge ut aksjer til salgs som du ikke har intensjon om å selge eller kjøpsordre på nivåer du ikke har intensjon om å kjøpe.

Samtidig kan jo intensjonen din endres når som helst og prøv å bevis noe da…

2 Likes

Gjennom hele 2017 var det åpenbare tilfeller som faller inn under “markedsmanipulasjon” i Funcom-aksjen. Det er som @TinvesT sier, det er ikke mangel på regelverk - det er mangel på håndhevelse. Hverken OSE eller Stochwatch løfter en finger.

Dette ser man smitte over i holdninger og “kulturen” blant de som handler verdipapirer på OSE - ja man ser det sågar her inne hvor flere har et svært så avslappet forhold til gråsone- og direkte ulovlig handelspraksis.

2 Likes

Ser jo ut som om de får det til i sverige…

1 Like

Rapporterer egentlig for døve ører ja

Jeg skriver en mail til OSE nå, for å gjøre dem oppmerksom på og avklare dette.
Noen innspill?

2 Likes

Har ingen erfaring fra svenske børser, men vil gjerne se studier gjort på om det er forskjell i manipulering på svenske og norske børser…

Kan ju skriva till OSE att de bör vara uppmärksamma på vad som skrivs på Tekinvestor. För de verkar som många här inte kan lagarna/tänjer på gränserna

2 Likes

Tja - jeg ga opp OSE i fjor på det området. Og er jo litt kinkig å anføre- eller eksemplifisere noe når man ikke har en konkret handelslogg å referere til. Nå er jo alt anonymt i tillegg. Det beste du kan håpe på er vel en tydelig avklaring på at ordre - kjøp/salg som man ikke har til hensikt å realisere - er brudd på lovverket. Noe vi strengt talt vet at det er :wink:

osv osv…

3 Likes

Ja, skriv til OSE at dw må ansette folk til å lese Tekinvestor hele dagen! LOL :slight_smile:

@cagey2 Det är nog bättre än vad de håller på med idag som troligtvis inte är något alls med tanke på hur handeln har sett ut i de bolag som är de andre mest omsatta bolag på OSE 2017 :smiley:

@TinvesT

Personlig syntes jeg det holder å ta avstand til manipulasjon. Så får medlemmer av forumet gjøre det deres samvittighet tillater.

Jeg har ingen intensjon om å ta folk…

1 Like

Jeg må si det er helt latterlig bruk av ressurser å ta disse “småsparerne” når det er så mye annet drøyt som foregår i mye større skala. Kjenner ikke Stockholm så godt men antar det ikkw er så annerledes enn Oslo… der amatører blir ranet fra seg sine sparepenger omtrentpå daglig basis!

Enig, jeg har ingen intensjon om å ta noen, men det er på sin plass med en redegjørelse for håndheving og gjøre OSE oppmerksom på forholdene.

2 Likes

@cagey2 Jag kan säga dig att sen de blivit GROVA böter för enpetare har de sett ut väldigt mycket bättre i handeln och snacket i forumet i Sverige. De var därför jag reagerade starkt här innan idag. Det känns som en kultur som byggts upp. Vill bara göra personerna medvetna om att de kan få konsekvenser i det långa loppet.

2 Likes

190.000 “til salgs” på 14.80 nå :roll_eyes:

Noen ga blaffen med andre ord? Var ikke den på 130k :roll_eyes:

Du har over lengre tid satt et viktig fokus på dette området.
Det er ikke før man hører fra andre med erfaring fra utenlandske børser , at man skjønner hvor gale det faktisk står til.
Kopi av mail, sendt til: juridiskavdeling@oslobors.no

13 Likes

Det kan ikke bli gjentatt mange nok ganger. Blir vel som med mange andre kontrollorganer / tilsyn - de mangler resurser og verktøy.

Ellers begynner jeg å bli moden for:

melding

2 Likes