Det har i allefall spart meg for papirtap i mange aksjer etter at jeg begynte å bruke det aktivt. Skal man spille dette spillet på kort sikt må man bruke TA @Paddy80. Du kan ikke blame folk som bruker TA når algoene tilsynelatende er innstilt på nivåer basert på nettopp TA? 
Hmm, kjedelig å forsøke å gjette, men tør aldri å trade heller :S Vanskelig dette. Her er mitt estimat for Q1+2 2017:
Btw, TA viser forventningene i markedet i dag. Om disse forventningene endres blir TA påvirket. Nå ser det ut til at TA styrer kursen som igjen styrer TA. Lurer på hvordan det fundamentale påvirker videre. Jeg vil ikke være den som legger for mye vekt på det negative, men som vi så i nano missliker uvitende investorer innsidesalg mer enn man ofte forventer. Samtidig har vi for første gang hatt en hel time hvor antall samtidige spillere ikke har falt fra 00:20 til 01:20. Om det viser seg at markedsføringen som nå kom faktisk fører til vekst i antall spillere er dette kjempe nyheter og bør trumfe litt av planene til shorterne. På kort kort sikt tror jeg uansett vi skal ned i en dal under 3kr og opp igjen om 1 ukes tid.
Må nok si meg litt enig med Paddy her, jo lenger ned vi går blir det hentet frem en ny TA som bekrefter ytterligere nedgang…
Min spådom, nedgangen er styrt av shorte gjengen, og jeg tror de er fornøyd ned mot 2,80.
Tror også det blir vanskelig å få den noe særlig under dette fordi griskheten våkner mere og mere. Kurser rundt 2,80 vil trigge mye kjøp, da dette er sinnsvakt billig.
Ja, TA sier hva som har skjedd og bruker det for å forutsi hvor trenden sier at vi skal. Så jo lavere vi går, jo dystrere blir TA. Det som er litt kjedelig er at aksjen styres av TA, som igjen styres av forventningene til TA. TA sier nå at støtte på 2,8 er neste angrepspunkt, men det vet alle. Derfor tror jeg 2,8 kun brytes om shortingen fortsetter veldig, og om 2,8 brytes kan vi falle ned til 2,5 eller 2kr fordi 2,8 ikke forventes brutt av markedet. Når dette skjer får vi en dag eller to hvor småsparerne tømmer seg for Funcom og shorterne kjøper tilbake aksjene, så håper vi på en rekyl opp etter det. Om 2,8 ikke brytes, eller 3 for den saks skyld kan det hende shortene blir kjøpt tilbake før planen og rekylen blir desto høyere. Max peak denne uka tror jeg blir 4,20-4,40 og om den går dit vil jeg råde til salg mellom disse tallene for så å se ann om kursen faller ned igjen over de neste dagene. Akkurat nå kommer jeg til å sitte, og ville kjøpt om jeg hadde mer å kjøpe for. Vi får se, skumle dager er det i allefall for alle som blir usikre når nedgangen er et faktum.
@nocturne,
Hva skjer med den såkalte støtten på 2.85 hvis shorterne bare pumper ut 10-15 millioner aksjer til? Den blir gruset, og TA tilhengerne vil febrilsk lete etter ny støtte. Faen, jeg blir selv dratt inn i denne spiralen selv fordi det snakkes så mye og høyt om teknisk analyse at det blir massesuggesjon. I dagens situasjon i Funcom funker ikke TA, det har vi sett siste uken, det har versert uttallige formasjoner for å forklare situasjonen, det spiller ingen rolle og DE FUNGERER IKKE når det er ekstraordinære ting som shorting som er i sving. Det fungerer heller ikke på fundamentale endrigner i ett selskap.
TA er ett verktøy som man skal kunne slippe å bruke hue og vurdere case basert på fundamentale forhold som er en mye mer krevende og vanskelig jobb, og det er derfor jævli farlig hvis dette forumet begynner å tenke at TA er ett verktøy man skal baserer seg på i sin investering. Les under:
Studie
Teknisk analyse får ikke mye støtte i en ny studie “Technical Analysis Around the World: Does it Ever Add Value?” som kan lastes ned her: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1181367
I studien har man brukt over 5.000 ulike handelsregler, basert på ting som glidende snitt og trendkanalser. Så har man disse på data fra 49 ulike land. Man finner en viss tendens til at reglene fungerer bedre i vekstmarkeder enn i modne finansmarkeder. Men alt i alt er konklusjonen at handelsreglene ikke gir ekstra avkastning utover det som kan forklares med tilfeldigheter.
Så kan man innvende at man i praksis bruker en kombinasjon av flere regler, og kanskje blander inn en dose synsing også. Men da blir det fort umulig å verifisere resultatene, og man ender opp i en slags religiøs diskusjon.
Jeg kan ikke nekte folk å tro på Gud, Guds budskap er iallefall positivt for menneskeheten hvis en etterlever disse. Men når Guds ord blir utnyttet feil, og i verste fall ender i en religiøs ekstrem sekt eller bevegelse, så er det livsfarlig. Derfor skal man være veldig skeptisk til en TA tilnærming i aksjehandel, fordi det er så mye synsing og lite hold i det at det skal i allefall kun få en minimal plass i den totale vurderingen.
Det er gjort flere undersøkelser som viser at selv stjernemeglere ikke gjør det bedre en flip of a coin over tid heller, så det er ikke spesielt for TA 
men så ha deg ut av TA t råden da Paddy…
Om det er så ubrukelig.
Trend og støtte/motstands analyse er ett av mange TA verktøy.(som jeg aldri har hatt noen suksess med)
Jeg bruker kun candlestick,fibonacci retracements og stochastics for inngang og stort sett stoploss(tailing) eller candlesticks på utgang. Dette er ganske forsjellig fra de andre her som har sine egne metoder… men begge deler er TA 
Det er nok ikke ubrukelig når nok mennesker følger dette, det er ubrukelig nå om dagen da shortingen er det som styrer showet. Jeg setter stor pris på tråden og de som poster, men det er greit å ha ett balansert syn på det 
Skal vi innom kr 2,49 den 8 mars før vi snur opp? jeg tror det (basert på tidligere erfaringer TA) I dag vi vil se en ny dag hvor det i det korte bilde vil se ut som en ny ferd opp, bare for å snu og gå ned igjen.
Jeg tror det er umulig å si hvor den skal i det korte bildet, basert på at vi ikke vet omfanget av shorten og hvor lenge den pågår. Når den avsluttes, vil kursen trolig stige. Fordi Funcom tjener penger og det vil komme nyheter fremover fra både CE og TSW i slutten av mars.
Kan vel legge inn hva dere mener om TA her “once and for all”. Offentlig avstemming som et alternativ til at alle skal legge inn hver sin “jeg tror ikke på TA post” i TA tråden.
- Det fungerer alltid
- Det fungerer for andre selskaper, men ikke Funcom
- Det kan brukes i kombinasjon med annen informasjon og analyse
- Det fungerer aldri
0 stemmegivere
Renaissance Technologies LLC is an East Setauket, New York-based[4] American investment management firm founded in 1982 by James Simons, an award-winning mathematician and former Cold War code breaker, which specializes in systematic trading using only quantitative models derived from mathematical and statistical analyses. Renaissance is one of the first highly successful hedge funds using quantitative trading— known as “quant hedge funds”—that rely on powerful computers and sophisticated mathematics to guide investment strategies.
Om det er disse som trader er det vel nettopp årsak til å tro at TA kan ha svar på utvikling de nærmeste dagene, den overkjører jo og ignorerer effekt av små gode nyhetsdrops som vi fikk i går også tross alt. En annen ting med en stor short posisjon er vel at det krever en periode for å få rom til å dekke inn uten tap også.
Jeg kan ikke TA, men vil tro det kanskje nettopp nå er grunnlag til verdi å hente på vurderinger derfra.
Mente å trykke “Det fungerer sammen med… og ikke det fungerer alltid” 
Strengt tatt ville det vel vært bedre om veldig få hadde brukt det?
TA er jo et forsøk på å tolke følelser, forventninger, og informasjon i markedet, og på bakgrunn av dette spå hva som skjer i nærmeste fremtid.
Se på candle sticks f.eks. utviklet av en smarting for å analysere fremtiden i rismarkedet i Kina for lenge lenge siden om jeg ikke husker feil. Fordelen hans var jo at han hadde dette verktøyet mens resten av markedet kjørte på som vanlig.
Det at mange handler (med store penger) basert på sin tolkning av TA idag må jo bare gjøre at signal/støy forholdet blir dårligere… tror jeg da.
Mange her som ønsker lavest mulig inngang og innlegg som preges av dette. (inkludert mine egne sikkert også).
Ut fra fundamentale forhold og forventet og sannsynlig salg av Conan Exiles fremover så kan jeg ikke se annet enn at aksjen nå er “utbombet” og shortet langt under disse forholdene.
Tror mye av årsaken ligger i at markedet ikke skjønner salgsforløpet i slike spill, og at Funcom heller ikke gjør det enklere for seg selv når de ikke presenterer forventede salgsbaner i ulike scenario, men kun viser til ARK og RUST og deres akkumulerende salgsforløp siste årene. Det selges ujevnt, men stadig flere spill med økning i salgsvolumet ved oppdateringer, salg på Steam, etc. etc. Ikke kommet som en engangsbevegelse tallene til Rust/Ark med mange millioner solgte, men akkumulert over årene også etter et godt startsalg.
Men hvor vi skal kursmessig de neste dagene er vanskelig å spå. Antall aksjer som er shortet er helt marginalt (ca. 4 Mill aksjer). På en grei børsdag tilsvarer dette total antallet kun ca. en times omsetning i aksjen og således helt marginalt. I til tider en av de mest omsatte aksjer på børsen og med store svingninger intradag så er det helt naturlig at noen shorter aksjen. (og så har vi sikkert mange andre som kjøper på basis av forventet oppgang, men disse finner vi ikke i noe register:-)
Også naturlig når mange ansatte har opsjoner og en inngangskurs på 1,90 kr at noen av dem vil selge når de kan. Det er jo mange årsaker til dette, gjerne også av privatøkonomisk karakter.
Jeg tror på kurser over 5 kr innen måneden. Skjer jo en del spennende rundt TSW og tiden vil vise om de klarer å få nytt økonomisk liv i denne med salgsøkning.
Har 3,40 som gjennomsnitt og har ikke mer å spe på men for sent å selge nå. Man får bare ri av stormen. Blir jo helt tragisk hvis de klare å kjøre den ned til 2 blank.
Det spiller jo bare en rolle dersom du er nødt til å selge innom kort tid? Dersom du har is i magen og god tid, så tror jeg ganske mange er enige om at det fundamentale virker veldig bra, og forhåpentligvis er det ikke altfor lenge til kursen også vil gjenspeile det?
Det gjelder å alltid spare litt krutt så du kan doble
Hehe ja det var det. Lærer aldri.