Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

Når det kommer til split eller emisjon av en aksje har det ingen påvirkning på den tekniske bilden. Hver enkelte aktør som tilbyr teknisk analys korrigerer dette gjennom en “adjustment”. Noen aktører tilbyr ikke dette, og man ser derfor en gap i kursen. Investing.com justerer all emisjon og split. Første eksemplet jag kommer på utover Funcom er feks Fingerprint. Som dere sikkert husker gikk kursen opp mot 650 kr, men etter en 5:1 split er nå all time high gjennom investing.com på 130 kr.

Rent tekniskt har det ingen betydelse for hvordan man utfør en teknisk analys så lenge aktøren du bruker justerer dette.

Det er ett interessant spørsmål, men det er også viktigt å huske på den psykologiske aspekten av en split/emissjon. Av og till reagerar markedet positivt, og av og till negativt. Men det er ett spørsmål jag ikke kan svare på.

Men for å svare på ditt spørsmål, nei det har ingen betydelse. Husk også att antall aksjer eller børsverdi sier ingenting om kursen gjennom en teknisk analys. Vi har ett pris, og ett mønster. Emisjoner har dermed ingen betydelse, men det gir en positiv eller negativ effekt i utviklingen av mønsteret.

3 Likes

Dessverre stemmer ikke det for Funcom. Kursene du ser er f.eks ikke justert for emisjonen i 2016, kun reparasjonsemisjonen.

1 Like

Som jag nevnte ovan har det ingen betydelse gjeldende emisjoner. Teknisk analys tar kun pris i hensikt, antall aksjer ute på markedet har ingen betydelse, eller noen som helst annen fundamental informasjon. Endring i pris, sett i en teknisk analys følger av en fundamental endring. Dvs, en riktad emisjon er til tider positivt, en nyemisjon, ikke alltid like positivt. Noe som ses som en positiv kurs oppgang eller en negativ kurs nedgang, med andre ord supply og demand.

Investopedia forklarer det best.

2 Likes

Poenget mitt var at å trekke disse linjene gjennom tredoblet volum gir ingen brukbar informasjon.

Det finnes mange måter å utføre TA på men akkurat dette forteller deg ingenting, hverken teknisk eller overlay.

Hvis det er tilfellet, så burde du jo ikke bruke det korrigerte chartet til Investing.com, siden det da viser feil? :slight_smile:

Hæ?

Skriver jag svorsk igjen?

Jag prøvde mitt beste. Orker ikke blande meg i diskusjonen mer enn så.

2 Likes

Poenget mitt var at å trekke disse linjene gjennom tredoblet volum gir ingen brukbar informasjon.

Ok ok :+1::+1:

4 Likes

Var ikke så vanskelig likevel serru :wink:

Whatever makes you happy buddy :kissing_heart:

2 Likes

Hmm? Gjør meg ikke glad nei. Men det var nå ikke meninga å gjøre deg furten heller :frowning:

Virket bare som det var nødvendig å si ifra om det der fordi det kunne lett oppfattes som noe nyttig av de som ikke forstår sammenhengen mellom kurs, utstedt antall og selskapsverdi og sånt :slight_smile:

Godt at du er her og passer på at vi ikke faller i TA gryten da hektar…:smirk:

Huff var nå ikke meninga å gjøre folk så innmari furtne altså. Beklager det.

Er helt ok for meg om dere bruker TA :slight_smile: Tenkte kanskje i samme slengen det var greit å bruke TA som faktisk er relevant jeg da :roll_eyes:

For å være litt politisk korrekt…synes det er helt greit å diskutere TA i en TA tråd. Jeg valgte å være spydig siden du valgte vinklingen «Det der er helt ubrukelig» i beskrivelsen av noe postet av en av de mest delende og kompetente ressursene vi har her. Tror du lykkes bedre neste gang ved å velge en vinkling av typen «Hei babyrage, hva med antall aksjer volum og sånn…vil ikke det spille inn på chartet ditt? Jeg er uenig med deg osv osv…»… :wink:. Med ønske om en fortsatt fin kveld!

2 Likes

Altså du kan ikke gjøre sånn. Beklager å måtte si det men den der klørne kommentaren din var helt ubrukelig! Argumentasjonen din har ingenting med min retorikk kommentar å gjøre. :yum:

3 Likes

Ta tråden er tidvis morsom lesning :stuck_out_tongue: var irritert på spam av ikke ta tidligere, men når jeg klaget på fundamentale kommentarer i småprat tråden etter litt bom på hvor jeg leste har jeg gitt meg :joy:

Må skrolle laaang opp får å finne en teknisk analyse etterhvert…

2 Likes

Jag tok ikke ille opp. Det gir meg bare svært lite i å prøve overbevise noen. Har hverken ork eller lyst til det. Det er helt greit om du eller noen andre synes min TA ikke er grei, det er lov! :stuck_out_tongue:

2 Likes

@Hektar kan nok ordlegge seg annerledes men jeg synes det er et interessant poeng han tar opp. Som n00b så jeg, første gang jeg kjøpte Funcom, at den hadde vært over 50 kr. Jeg tenkte selvfølgelig ikke at mcap på 50 kr med dagens antall aksjer (færre da enn nå men likevel flere enn på 50) hadde gitt en urealistisk høy mcap.

Jeg mener man må justere for dette. Blir vel litt bedre når vi får en 5:1 spleis nå. Men for min del fungerer det ikke se på et 3-5års chart.

1 Like

Du får unnskylde denne Hektar. Han kommer fra et forum der innhold er mindre viktig og debatt teknikken er litt mer primitiv. Klør er viktigere verktøy en noe annet :crab:. Kan ikke mod bare fjerne alle innlegg med skittkasting og der relevansen er borte? (Inkl. dette)

4 Likes