Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

I mine øyne ingen overraskelse at kursen har gått ned.

• Rangen hadde ikke testet laveste punkt.
  • Siste del hadde gap ned med et forsøk på rally på høyeste volum siden 26. april, dette forsøket maktet bare å hente inn nedgangen for dagen.
  • Nedgang ser ut til å komme på lavere volum og større spread
  • Volum på forrige nedgang tilsa at prisen måtte testes igjen

Det som er viktig å se på nå er hvordan den oppfører seg rundt dette punktet nå. Intensjonen bak denne bevegelsen ble oppfylt, som var å bryte under laveste punkt satt i slutten av mars. Samtidig trengte den ikke store volumet på dette. Dette i seg selv er negativt. Mulig reverseringpunkt kan bli toppen av tidligere range. Hvis volum blir utløst på tur ned, må dette testes igjen. Skal den inn igjen i rangen bør det skje med overbevisning. Eventuel retest bør komme på higher low og lavere volum.

Hvis man går over å ser på ukeschart så ligger potensialet for en nedgang helt ned til 12-tallet.
“Spiken” i begynnelsen der er noe som blir kalt en hypodermic top etterfulgt av hypodermic distribusjon. Men selv om den starter som en distribusjon, så kan dette endre seg i løpet av rangen.
Får man en tur ned i forhold til hele denne rangen kan dette væer en test av tidligere bunn i desember. Vi vil da at denne utspiller seg med higher low og lavere volum.

Ser man på månedschart er det enda tydligere.

For min del ser jeg ingen potensiell inngang per dags dato. Fremdeles litt som gjenstår før markedet viser hvilke vei prisen vil gå med høy sannsynlighet.

Potensielle innganger på dagskart ville vært umiddelbar reversering med godt volum og close over halveis av “last significant bar”, hvis volum kommer på en dypere dykk under TR, ville jeg ventet på en retest. Men dette blir litt personlige referanser hva man definerer som volum. Stoploss satt i henhold til risk osv.

Ved betydelig fall under range kunne jeg kikket på den større rangen. Så ventet på en mindre TR å utvikle seg for å finne potensielt entringspunkt.

10 Likes

Traff noe et sårt punkt h3nk1.
Nei det har ikke noe med at du satte ting ut av sammenheng i fundamental tråd. Du har hevdet “kursbunn” pga ditt og datt fundamantale gjentatte ganger. Som eksempelet referert til her i ta tråd over ( som ble for mye for og rapportert av gutteklubben fundamentale) , samt chat og på en av de andre funcom trådene gjentatte ganger.

Hvis du trader i mot melodien i innleggene dine så tror jeg så gjerne at du har 90% +

Ja, virkelig bastant når jeg senest fredag skrev at brudd ned var å forvente.

Jeg trader med 5 - 15 % av beholdningen, men skulle gjerne ha sluppet.

Som du og andre vet er jeg stålbull på caset, og det er jeg uavhengig av om jeg gjør en trade eller ikke. Jeg endrer ikke pipelyden før jeg eventuelt synes Funcom har blitt et mindre attraktivt case.

Vel, både ja og nei.

Skulle gjerne ha ofret en månedslønn i gevinst mot at Funcom-aksjen ble stueren og fikk mer fair prising. Det er et mindset enkelte her inne kanskje ikke kjenner seg igjen i - men det er faktisk flere som er tungt inne i Funcom og er langsiktige som tenker slik.

Inntil videre er vi altså stuck med lavt volum og en aksje til dels i enkeltaktørers nåde. Da må man bare gjøre det beste ut av det.

Du ønsker deg altså mindre trading og mer volum? :upside_down_face:

1 Like

Hehe, vi er alle er enige om at volum og trading er fint. Samtidig er det begrenset moro når det over lang, lang tid er en enkeltaktør står for 50 % + av volumet i snitt (samtidig som volumet totalt sett bare synker og synker). Da begynner det å bli vanskelig anslå kursutvikling basert på teknisk (og/eller fundamental) analyse.

1 Like

Takk for konstruktiv tilbakemelding.

Bare en tanke, hva om du snur på fordelingen?
Sitt long med 5-15% også trader du med resten. Treffer man godt over tid har man skjønt hvordan markedet reagerer og kan profitere stort på det. Det er ikke akkurat fare for at man går glipp av en hinsides spike opp som i biotech. Du har som jeg har nevnt et par ganger langt over snittet innsikt i både selskapet og hvordan aksjen handles.

Bare hyggelig. Det du foreslår har vært- og er (alltid) til vurdering. Hovedårsaken til at det sitter langt inne er rett og slett for å være sikret mot «X-faktorer» som oppkjøp og/eller andre sterkt kursdrivende nyheter.

Et annet moment er at volumet er såpass lavt, at det i seg selv blir vanskelig.

Bull på caset som jeg er anser jeg Funcom med mcap på ~1 milliard som et objekt man vil ha foten innenfor døren i :slight_smile:

Kan godt hende man fremover får en lavere trading-range. All ære til dere som måtte treffe blink i så måte. Jeg har satset på at ~15 - 18 skal holde også denne gangen.

Du endrer innlegg mer enn det som sunt er.

Du mener det ironiske innlegget ditt :sweat_smile::laughing:
Den må du lenger ut på landet med! Uansett jeg legger den ballen død.

Vel, du er bedre tjent med å stole på egne ferdigheter enn å satse på lotto. Uansett vil du være inne i aksjen mye av tiden og sansynligheten for at du skulle misse ut på noe her er marginal.

1 Like

Strekker det litt, men F26 liker å bounce på skyen, så det er jo lov å håpe idag også. :crazy_face:

Takk for analysen. Retest av desember bunn er noe jeg også ser muligheter for. Vi går inn i sommeren som generelt er preget av lavt volum. Hvis makro blir verre ser jeg ikke det som usannsynlig i det hele tatt :slight_smile:

Når begynner traderne å kjøpe og med hvilket volum?

Når nok av de med fundamental inngang har sett seg lei av stadig økende røde tall og frykten for ytterligere fall overvinner.
Hint om når ser du til venstre i chartet.

2 Likes

Mitt chart er nå endret en del, og vi har en litt slakkere langsiktig opptrend enn før.

Tenderer godt ned mot oversolgt i dagchartet, og enda mer i timeschartet

1 Like

Mulig du får en reaction rally men trenden er da vitterlig ned?

Kommer an på øyet som ser I guess… :slight_smile:

P.S - Streken i bunn i bildet er basert på topp og bunn for ascending triangle. Jeg vet ikke om formasjonen også gjelder til nedsiden på denne måten. Tror selv aksjen snur lenge før den tid.

@Nocturne

(spretter nok opp her hvor øynene er)

Ville ikke brydd meg nevneverdig om denne nedgangen.

5 Likes

Ikke umulig det @Irathi - men forstår ikke hvorfor man ikke skal bry seg @Bullishproof - er et godt stykke ned til bunn og ny touch av bunn i trekanten du har tegnet :wink:

Jeg ser ikke at den vil ned mot støtte.

Den langsiktige opptrenden jeg peker på går tilbake til mars 2015…

Vel, volumet tiltok på åpning i dag med 1h volum pivot man må tilbake til mai mnd for å matche. Videre ser kjøpersiden svak ut.

1 Like