Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

Forhodet mellom kjøpt/solgt aksjer målt pr. 10min @ 16:00:

-1 105 635 (-15,22 %)

Det er bare tullball av en dårlig oversettelse. Nøyaktig samme antall er kjøpt som solgt.

På hvilken side av spreaden handelen foregikk derimot.

Skjønner ikke helt hva du mener med dette.

Tvilsomt det blir gap opp. Bare sånn i utgangspunktet tror jeg mer på sidelengs i en potensielt ny range fremfor store sprang opp. Dette rett og slett basert på volum og hvordan dagens handel har utviklet seg.

Let’s break it down:

Mesteparten av dagens volum ble omsatt allerede de første 15 min. Det ble en doji (indecision) og mesteparten av dette var salg. Salget ble absorbert, så det kan og bør tolkes positivt. At et så stort volum ikke klarer å flytte kursen mer enn 0.50-0.60 øre tolker jeg som at en rekke nye har kjøpt. Bare tiden vil vise hvor lenge disse vil sitte. Men hvis det var forsøk på en dump så synes jeg den failet ganske greit. Om det var en kontrollert exit av en eller flere må listene nesten vise.

Men merk nå også at samtlige av de som kjøpte i morges sitter i minus hvis de er nye.
Vi får nok svar i morgen på om de har lengre horisont enn nesetippen :upside_down_face:

Hvis aksjen kan bygge en base rundt disse nivåene, så er det absolutt positivt og da kan man egentlig se vekk fra gaps. Men det er for tidlig å konkludere med noe som helst etter en slik dag. Som @h3nk1 sier må vi ha flere dager med handel = flere datapunkter.

Kan være smart å se hvordan dagen ender, før man gjør opp status. Mye kan skje i etterhandel.

Nei, nøyaktig samme antall aksjer ble både kjøp og solgt.

Prisen derimot endret seg til en lavere i tidsrommet for både priscandle og volumbar, derfor rød farge.

Større volum kan ha blitt handlet på ask enn bid i perioden, og det sier hverken priscandlen eller volumbaren noe om.

Ser da pent ut dette.

2 Likes

Ja, selvfølgelig - det var litt klønete formulert - gir deg helt rett her :upside_down_face:

Du mener mislykket forsøk på brudd av fallende trendlinje på megavolum ser pent ut? Ikke helt enig der altså

1 Like

Close over 15 er mer vesentlig for min del

En 17mnd lang negativ trend i 1W RSI chart er i ferd med å avsluttes.
April 2018-September 2019

1 Like

Har beregnet at forholdet mellom kjøpt/solgt aksjer i intervaller på 10min.

-692 029 aksjer (-8,94 %) @ 16:25.

I dag tidlig @ kl. 9:30 var salget størst -31,92%, hvor referansen er 0 om det er like mye solgt som kjøpt. Du har helt sikkert riktig om man beregner dette mellom hver transaksjon.

Stängning över MA200 check

Neineinei:

• Det er nøyaktig like mange aksjer solgt som kjøpt eller kjøpt som solgt - i hvilkårlig tidsrom/periodisering helt ned til hver enkelt handel.
  • Enhver handel trenger ett kjøp og ett salg av nøyaktig samme antall aksjer.
  • Det du referer til er hvem man ANTAR INITIERER handelen.
  • Det er hovedsakelig to måter å beregne det på:
  1. Er prisen for handelen under siste omsatte - salg (selger initierer), prisen over - kjøp (kjøper initierer)
  2. Blir handelen utført på bid - salg (selger initierer), på ask - kjøp (kjøper initierer)
  3. Det som ikke omfattes av 1 og 2 blir nøytrale altså vekter 0
4 Likes

Det er riktig det du sier, men jeg beregnet kurs oppgang/nedgang i 10 minutter intervaller og bruker samme formel som for OBV «On-Balance Volume», men bare konvertert til kurs oppgang/nedgang med tilhørende kumulativt volum. Mulig det er en spesiell måte å analysere på, men gir meg en indikasjon på transaksjon mønsteret.

Hvordan gjør du dette i praksis? Høres tungvint ut fremfor å bruke OBV eller VPVR ?

Det er ikke tungvint når man først har laget en OBV modell som kjøres i real time :slight_smile:

2 Likes

Skjønner ikke helt hvorfor du gjør dette, men i søken etter indikatorer som gir en edge så kan jeg forstå lysten på å eksperimentere.

en kumulativ sum av OBV vil være vilt forskjellig alt etter hvilken timeframe du ser på. Da den summer volum ut fra om differansen i pris mellom hvert candle er positiv eller negativ.
(og jeg tror vel egentlig summen din på slutten av dagen skal ha vært positiv, så mulig du må se litt på regnestykket ditt) (ser grafen går oppover…)

Mulig jeg misforstår, jeg kan tolke deg dithen at det er en form for moneyflow (altså ganger inn price, som var fallende utover dagen)

Anyway, nok om det, good luck. Nysgjerrig på hvorfor du har lagd denne “indikatoren”?

Det blir som å lese en spennende kriminal roman :slight_smile:

Du kan gjerne sammenligne det med en grov moneyflow indikator, som summerer volum i forhold til pris opp eller ned i forhold til kl. 09:00 med sampling rate på 10 min. Fallende kurs gir negativ indikator hvis volumet er teoretisk konstant gjennom dagen.

Kjører du dette scriptet på Tradingview eller hvilken platform bruker du?

Bryter oppover den her når den får litt tid på seg

https://www.tradingview.com/x/2r5opAoC/

Toppen av den mellomlange nedtrenden og bunnen av den lange opptrenden danner triangel, med all omsetningen fra i går som det som skal bli betongstøtte i tiden før nyttår.

https://www.tradingview.com/x/kFpYWGlq/

4 Likes