Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

Ok, ser at volumet er høyere enn blant annet Kværner på en dårlig dag. Dette går mot inkludering i index @anon91440261

Jeg har hatt min største beholdning i aksjen siden 2017 nettopp fordi:

Samt at selskapet har gjort en grunnleggende fundamental turn-around. Allikevel er altså kursen 40 % lavere enn når CE ble sluppet av et selskap med masse gjeld, null pipeline og fravær av fond/bra eiere.

Kursen vil komme. Derfor eier jeg fortsatt aksjen.

Men det fordrer etter alt å dømme et listebytte. Mulig MAR-reglene fra og med nyttår vil hjelpe. Inntil videre må man bare akseptere at én enkelt aktør har sørget for billigsalg til Kina, og fortsatt elendighet.

1 Like

Rettelse, litt dårligere omsetning på Oslo Børs enn Kværner men omtrent som “folkeaksjen” Bonheur:
https://www.nordnet.no/market/stocks?sortField=turnover_normalized&sortOrder=desc&exchangeList=no%3Aose&global=true

Har du målt avstanden på den wedgen?
Har du sett på target om du ekstrapolerer om den bryter ned?

Jeg får i allefall verdier som ikke egner seg på trykk :thinking:

1 Like

11,5 og 10 synes jeg er de to som skiller seg ut, og jeg holder for all del muligheten åpen for at man får en stygg overshoot ned dit. Det blir på en måte konsekvensen av det chartet jeg tegner.

Et sånt scenario ville kunne se ut som noe i den duren her:

Jeg synes jo det ville være oppsiktsvekkende om markedet gir en så voldsom rabatt ift inngangene til Tencent og Core Ny teknik, men det er Funcom vi snakker om.

Edit:
Det er interessant å være litt fundamental her og regne litt multipler og forward multipler på de kursene det går an å tegne opp på chartet.

50 % under tencent inngang. Joda, hvorfor ikke. Det er tross alt Funcom.

Jeg har sikkert ikke en beholdning som deg, men er allikevel tungt inne i denne aksjen. Syntes det er spennende tider fremover nå som 2020 nærmer seg. Hvor tekniske nivåer også begynner å bli spennende… Hva innebærer forresten MAR-reglene?

Enig i støttenivåene, det jeg tenkte på var formasjonen som alle nå etterhvert kjenner til:

Hvis vi er enige om at det er en symmetrisk trekant (jeg klarer ikke tegne den annerledes), så får man target ved å måle topp og bunn og ekstrapolere dette fra bruddpunkt til opp eller nedsiden:

Every chart pattern you trade should “tell” you what your target is for the trade. The reason for this is that chart patterns have a target, which is well known to the more experienced traders. Remember this: When you trade chart patterns, your minimum target equals the size of the pattern itself. This is an important rule which should always be in your mind when you trade chart formations. The symmetrical triangle formation is no different.

In order to measure the symmetrical triangle size, you first need to extend the shorter side to match the length of the other side. The size of the third side of the triangle (which is missing) is the size of the price move you should pursue.

I prosent så utgjør bunn (ca. 20.11.17) til topp (21.05.18) her ca. 150%.
Legger man dette til på nedsiden (hvis den bryter ned) så får du et ganske hårreisende kursmål… :roll_eyes:

1 Like

Man må jo se på volumet i hele perioden fra 1. Juni ca. De 25 selskapene med høyest omsetning totalt i hele den perioden går inn i hovedindeksen.

1 Like

13,4 og 13,7 er de to første nivåene vi må ta ut vel?

Første seriøse bunnforsøket for dagen skjer nå:

image

Edit:

Smalt rett ned igjen fra første forsøk

13:00

image

2 Likes

Putler av gårde, for alvor stilnet av volum nå:

image

1 Like

Begynner å se ferdigsolgt ut ja - tok en liten pott her på slutten. Tar litt mer i morgen tenker jeg :wink:

3 Likes

Ser det ikke så skummelt ut lenger?:slightly_smiling_face:
Hva med nedsiden fra i går?

Nedsiden er der enda, bryter den ned er jeg nok ute igjen. Inntreden er basert på formasjonen (wedgen), som jeg ikke så før i dag :wink: (men den er på ingen måte bekreftet før den bryter opp, derfor jeg avventer videre kjøp til i morgen for å se hvilken vei vi bryter).

Rart utviklingen er som den er i denne aksjen :thinking:

Undrer på hvorfor du ikke tar med wickene på candles?
Muligens det ikke er av betydning, med strategien du kjører iom at du kjøper før bekreftet brudd, men samtidig skriver du:

Fort gjort å bli fanget i fake brudd, når man ikke hensyn tar wickène.
Samtidig sier wickene mye om price action i aksjen. Som man ser av dagen i dag, er det salgspress i området 13,43-13,18 (rejection)
Samme er tydelig i 4t chartet du bruker. Kjøpere melder seg i område 13.12-13.18

1 Like

Jo det er sant - nå var det mer for å illustrere formasjonen - den er identisk med eller uten wicks.

Normalt inkluderer jeg wicks og tegner alltid strekene fra wicks så det ble litt hastverk denne gang.

Tanken er å se an dagen i morgen. Nå har jeg en “feeler” posisjon som er lett å komme seg ut med om den bryter ut av den store trekanten diskutert lenger oppe i tråden. Ønsker ikke å sitte i aksjen om det skjer og da er det dumt å sitte med en stor posisjon. Bryter den opp derimot kan jeg snitte opp fra posisjonen jeg nå har :thinking:

Hehe, Funcom har ligget i en etablert range lenge (over 1 år) så det er jo bare å trade rangen :wink:

2 Likes

Siste året har ikke akkurat gitt fundamentale eller psykologitradere så mange poeng. Tekniske tradere har uten tvil knust markedet.

2 Likes

Det var nettopp poenget mitt, en kanskje på flere måter definert range av mange nok aksjonærer /tradere som også bidrar til at den opprettholdes uavhengig av nyheter og utvikling?

Ja, kan absolutt være tilfelle… Samtidig som vi vet at det ikke skal mer til at en større aktør velger å pumpe / dumpe. Så lenge hen ikke gjør det så er der relativt god r/r å kjøpe på “bunn” og selge på “topp”. Spørsmålet er jo nå om dette er bunn eller om det blir en leg til ned :thinking: