Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

Eller dette:

http://thepatternsite.com/dt.html

Dette er altså i følge Nocturne ett bearish(???) pattern som har breakout muligheter “Can be in any direction but is upward 53% of the time.

Target blir logiske 21kr eller logiske 5.8kr kort tid etter brudd på formasjonen hvis den bryter i forbindelse med Q4 2019 rapporten den 28. februar.

Man får jo velge hvilken av disse målene man anser som mest realistiske.

@Nocturne jeg antar du ser mot 5.8kr og mener det er logisk kursmål? Jeg ser nok andre veien :slight_smile:

ps: Jeg antar at du ikke går god for hva din egen link sier … at man skal trekke 13kr fra 11.9kr ved breakout, og forvente ett kursmål på fine -1.1kr per aksje. Men hvis det er teorien din, korriger meg gjerne.

Du må huske på:

Compute the height from the highest peak (A) to the horizontal trendline (B) and then multiply it by the above ‘percentage meeting price target.’ Add (upward breakouts) or subtract (downward breakouts) the difference to the breakout price (the point at which price crosses the trendline) to get a price target ©.

Percentage meeting price target for up/down breakouts: 64%, 50%

Det blir da ca 11 kr - 13kr*0,5 = 11 - 6,5 = 4,5 kr :stuck_out_tongue:

Spørsmålet blir da, hvor slutter det triangelet du har tegnet opp? Etter at vi har masse info om MC? I så fall vil jo en breakout ned være fordi markedet tror det vil floppe.

1 Like

For det første er det viktig å påpeke at det er en potensiell formasjon. Det er jo ikke skrevet i stein at dette er riktig formasjon eller at den vil bryte ned. Men formasjonen er i utgangspunktet bearish fordi det er stadig lavere topper men en stabil og sterk bunn – dette er definert av andre enn meg.

Det eneste kriteriet jeg ikke ser den oppfyller er varighet . Lenken sier 1-3 måneder, slik jeg har tegnet den snakker vi om snaut 1.5 år. Vet ikke hvor mye det har å si, men normalt vil jo formasjoner over lengre tid ha mer tyngde hvis de bryter, enn formasjoner som oppstår på kortere tidsintervaller?

Jeg vil gjerne se en alternativ tolkning av disse strekene – et alternativt scenario jeg selv har prøvd meg på er å tegne det som en symmetrisk trekant f.eks slik:

image

Jeg synes bare scenario 1 (descending triangle) stemmer bedre enn scenario 2 (symmetrisk trekant) fordi bunnlinjen kan trekkes på mange måter. Det ser bare litt rart ut å tegne det slik synes jeg.

Når det gjelder measured moves er det min erfaring at man må bruke hodet. Er det logisk at aksjen skal til 5.80 på kort sikt? Nei. Vil aksjen gå til 5.80 om den bryter formasjonen? Også svaret på det er nei. For å gi et eksempel: BTC lå i denne formasjonen i veldig lang tid (11 måneder) før den brøt ned.

image

Ifht. measured move skulle den falt til negative verdier:

$12800 -$5800 = $7000.
$5800 - $7000 = -$1200.

Fasit ble at den “bare” falt ca. 46%.

Så konklusjonen min er: det er en bearish formasjon om den ikke bryter topplinjen OG bryter ned under støttelinjen 11.80-11.90. Mao. så er dette ingen fasit - men noe å være obs på.

Bryter den OPP og OVER topplinjen er formasjonen annullert og antaglivis feil. Bryter den under bunnlinjen er det ikke noen automatikk i hvor langt ned den vil gå, men det vil selvfølgelig være bearish fordi vi vet at støtte blir motstand osv.

1 Like

Jeg tror du har en misforståelse av formasjoner.

Dette er en bearish formasjon så lenge formasjonen er gyldig.

Men den bryter opp av formasjonen over 50% av gangene, så å forvente bearish breakout blir direkte feil. I praksis vil en slik formasjon være omtrent ett coinflip i forhold til retning, med en litt større sannsynlighet for bullish breakout opp, enn bearish breakout ned.

Jeg tror har misforstått hvordan man bruker formasjoner, de fleste har typisk mindre enn 55% sjanse for å bryte opp i en bestemt retning. Å satse penger på at de slår til og så bli “sjokkert” over at det gikk andre veien er ikke poenget.

Poenget med formasjoner er at bruddet gjerne er stort nok til at man kan satse penger på at det blir et brudd, og så kuttet tapet sitt hvis man tar feil. Hvis man har 53% sjanse til å tjene f.eks. 10% og 47% sjanse til å tape 2-3%, så skal det ikke mange slike veddemål til i året før man har dratt inn 100% fortjeneste i løpet av et år.

2 Likes

Ja, og evnt trade innenfor rangen av selve formasjonen (kjøp i bunnen, selg i toppen), i tillegg til å vurdere breakouts. Litt samme som å trade horisontale motstandslinjer… ofte liten grunn til å være investert inne i motstandsområdet hvis du har identifiert det korrekt, men mange muligheter opp til motstand, eller på brudd.

1 Like

Ja, det er en bearish formasjon - hvordan mener du jeg misforstår formasjonen? Så lenge kursen trender inne i formasjonen er den gyldig. Det er jeg enig i, men det jeg mener er at man ikke kan bekrefte at formasjonen er korrekt før den bryter - i dette tilfellet - ned. Inntil da er det bare noe å være obs på i mitt hode.

Hvis du blar oppover i tråden er topplinjen noe jeg har solgt på ved minst to annledninger tidligere. Jeg har ikke alltid truffet bunnen, men det er vanskelig å spotte formasjonen så lenge man bare har 1 treff på bunnlinjen. Nå har jeg 3.

Det beste er om kursen bryter over topplinjen med styrke, får et pullback ned og tester bruddet og så går videre opp. Det vil være et bra bullish kjøpssignal i min bok.

Dette er misforståelsen din.

Det er ikke sånn formasjoner fungerer.

En formasjon er gyldig så lenge kursen går inne i formasjonen opp og ned og stanger i motstandslinjene (i dette tilfellet er bunnen på samme nivå, mens toppen er synkende).

Men bruddet på formasjonen skjer når kursen går ut av mønsteret.

Det er ikke sånn at formasjonen “er gyldig” fordi den får breakout i retning du gjetter på. Formasjonen er gyldig så lenge den stanger opp og ned i motstandslinjene, og på brudd så må du ikke se om formasjonen i seg selv er bearish.

Du må se på prosentsjanser for breakout opp, og prosentsjanse for breakout ned.

Dette er en bearish formasjon så lenge den er gyldig fordi toppene er lavere.

Men breakout skjer over 50% av gangene opp, så din forventning om breakout ned er da åpenbart feil.

Og det er i hvert fall ikke slik at formasjonen blir gyldig i det øyeblikket breakout skjer i din antatte retning. Hele poenget med formasjonen er å trade den innenfor range, eller å være oppmerksom på at breakout kan gi rask reprising opp eller ned.

4 Likes

Jeg vil helst ikke ha noe pullback på denne formasjonen

1 Like

Ah - jeg er enig med deg - var nok en brainfart ifht. hvordan jeg formulerte meg.

Men en viktig distinksjon; jeg forventer ingenting. Jeg observerer bare at kursen ligger inne i det som jeg anser som en potensiell bearish formasjon som gjør at jeg avstår fra å kjøpe til kursen enten bryter opp og ut av formasjonen - eller ned :slight_smile:

Edit: @theroger - jeg mente pullback etter brudd opp over topplinjen, ikke ned :sweat_smile:

4 Likes

Hehe, skjønte det. Pullback ved brudd ned, throwback ved brudd opp. Mitt poeng var uansett at :

4 Likes

So far so good. Close over 14 i dag og ville være nydelig.

3 Likes

Kan være å håpe om for mye, klarer vi close over 13.60 så :+1:
Trolig blir det test av støtte på 13.00 :chart_with_downwards_trend:
image

1 Like

Sannsynligheten for brudd på den fallende linjen uten nyheter var svært liten.

Begynner å bli trangt i trekanten dog. Bør bryte en eller annen vei innen de Q1.

1 Like

Dagen i dag var ikke alt for gale :+1:

image

2 Likes

Dette var ikke galt i det hele tatt! :slight_smile:

Så lenge den stigende trendlinjen holder er det jo bullish?

3 Likes

Kursen ligger nå presset helt inne i trekanten mellom kjøp/salg, hvor går ferden videre? Anser det som et sterkt positivt signal.

Timeschartet: fortsatt over skyen, men X9 har brutt ned gjennom X26, samtidig, F26 er over kursen. Jeg tenker det er positivt, men det skal helst komme en rebound over 14 er ganske snart.

Dagschartet: motstanden på toppen av skyen holdt, rebound ned til midt i skyen. X9 > X26, F26 > kursen, fortsatt positivt. Brudd opp av skyen vil være veldig positivt og vi kan få en rekyl opp mot 15,5. Nedad er det støtte på bunnen av skyen på 13,3-ish.

Holder seg fortsatt bra selv etter at MOM ble utsatt:

image

Innen slutten av februar bør vi se brudd ut av denne formasjonen:

4 Likes

På 1h chartet så touchet kursen akkurat på bunnen av skyen

1D chartet så ligger vi og vaker i skyen og venter på ett brudd ned eller opp. Håper noen bilder fra filmen Dune kan hjelpe oss over :wink:

1 Like