For det første er det viktig å påpeke at det er en potensiell formasjon. Det er jo ikke skrevet i stein at dette er riktig formasjon eller at den vil bryte ned. Men formasjonen er i utgangspunktet bearish fordi det er stadig lavere topper men en stabil og sterk bunn – dette er definert av andre enn meg.
Det eneste kriteriet jeg ikke ser den oppfyller er varighet . Lenken sier 1-3 måneder, slik jeg har tegnet den snakker vi om snaut 1.5 år. Vet ikke hvor mye det har å si, men normalt vil jo formasjoner over lengre tid ha mer tyngde hvis de bryter, enn formasjoner som oppstår på kortere tidsintervaller?
Jeg vil gjerne se en alternativ tolkning av disse strekene – et alternativt scenario jeg selv har prøvd meg på er å tegne det som en symmetrisk trekant f.eks slik:

Jeg synes bare scenario 1 (descending triangle) stemmer bedre enn scenario 2 (symmetrisk trekant) fordi bunnlinjen kan trekkes på mange måter. Det ser bare litt rart ut å tegne det slik synes jeg.
Når det gjelder measured moves er det min erfaring at man må bruke hodet. Er det logisk at aksjen skal til 5.80 på kort sikt? Nei. Vil aksjen gå til 5.80 om den bryter formasjonen? Også svaret på det er nei. For å gi et eksempel: BTC lå i denne formasjonen i veldig lang tid (11 måneder) før den brøt ned.

Ifht. measured move skulle den falt til negative verdier:
$12800 -$5800 = $7000.
$5800 - $7000 = -$1200.
Fasit ble at den “bare” falt ca. 46%.
Så konklusjonen min er: det er en bearish formasjon om den ikke bryter topplinjen OG bryter ned under støttelinjen 11.80-11.90. Mao. så er dette ingen fasit - men noe å være obs på.
Bryter den OPP og OVER topplinjen er formasjonen annullert og antaglivis feil. Bryter den under bunnlinjen er det ikke noen automatikk i hvor langt ned den vil gå, men det vil selvfølgelig være bearish fordi vi vet at støtte blir motstand osv.