Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fusjonsenergi

En ting jeg tenkte på var om dem hadde lagd en intrikat funksjon for å lure oss til å tro den spytter ut oksygen.

F.eks hvis man har en form for venturi effekt på luften som blir dradd gjennom filteret og inn i eksosen.

Men dette hadde i seg selv bare “vannet” ut eksosen. Men hvis man samtidig fylte innmaten med noe substans som kan absorbere CO2 osv, som også kanskje tar litt tid å virke. Så kunne man fått det til å se ut som at dette var “magisk”.

Så fult mulig å lage noe som kan sees ut som noe fantastisk, men som egentlig ikke er det.

Enig at det er mange måter man kan trikse med tall og verdier - det fine med prosjektet er at det er open source.

Alle plantegningene og komponenentene man trenger for å lage maskinen finnes åpent på nett. Hvem som helst (med know-how) kan anskaffe komponentene og teste det selv. (Eksempelvis er UV lyset de bruker identisk med lyset jeg bruker til reptilene mine :sweat_smile:). Mao. er det mulig å både replisere og verifisere forsøket.

Noen ingeniører med tilgang til verksted her inne? Vi kan crowdsource komponentene :wink:

Bør leses. Finnes også en del intevjuer og podcaster med Cook rundtomkring.

Dette her har alle vibbene til en klassisk scam. Til og med konseptet Zero Point Energy er jo kjent fra mange tidligere scams, kanskje fordi det ER et konsept innenfor vitenskapen (men ikke noe som kan utnyttes til å lage evighetsmaskiner).

Se f.eks diskusjonen her
https://www.reddit.com/r/AskPhysics/s/AYtfR5AlxL

2 Likes

Paperet og Bendall-maskinen er begge umulige i henhold til fysikk slik den er beskrevet i dagens lærebøker. Jeg vet det ikke er spørsmålet du stiller, jeg vil bare begynne med å nevne det fordi “vitenskapelig skepsis” er blitt nevnt i tråden og den skeptiske holdningen til begge er å avvise begge som umulige inntil langt mer håndfaste bevis og/eller teoretiske forklaringer blir presentert.

Det som skiller de to er at Bendall-maskinen krever at du kaster adskillig flere av fysikkens lover ut vinduet om du tror på forklaringen. Paperet har én sentral påstand, kjernereaksjoner kan forekomme i kollapsende bobler, og alt annet følger av det. En kontroversiell påstand, men vanskeligere å blankt avvise som umulig, spesielt fordi fagfellevurderingen i Nature SREPS betyr at flere som kan mer fysikk enn meg (jeg er kjemiker) har lest paperet og ikke funnet noe formelt feil med det (det er ikke nødvendigvis det samme som å si at de tror det stemmer). Samt at boblekollaps er et felt hvor det er vanligere å si at vi kanskje ikke vet alt (men å si at derfor skjer kald fusjon er veldig spekulativt). Bendall-maskinen har en serie med mer eller mindre drøye påstander, men kjernereaksjoner i kollapsende bobler er ikke en av dem.

Påstandene om maskinen:
Du kan ionisere luft mer effektivt med UV.
Ionisert luft kan forbli i ionisert tilstand lenge nok til å føres inn i en boblegenerator i gassform.
“Mikroplasma” eksisterer.
Bobler med ionisert luft har økt sjanse for å danne “mikroplasma”.
“Mikroplasma” er stabilt nok til å kunne føres gjennom et rør i en varmeveksler.
I denne varmeveksleren brytes vanlig materie ned og eksisterer “som ren energi”, men består samtidig av partikler med masse (protoner og elektroner).
Fra denne tilstanden kan de rekombinere til nye grunnstoffer.
Den rekombinasjonen som tilsynelatende er favorisert er at disse beveger seg gjennom metallet i varmeveksleren og kombinerer med C for å danne N og O.
Summen er at du får mer energi ut enn du puttet inn, du får redusert CO2-utslipp fra forbrenningen, og du har på ikke noe tidspunkt en kjernereaksjon i klassisk forstand.

Det er forskjellen jeg ser på de to. Og om man i det hele tatt kan snakke om at noe ting er “mer umulig” enn andre, så havner Bendall-maskinen i kategorien “mer umulig”.

Edit: “Liker” innlegget ditt, ikke fordi jeg er enig, men fordi din oppsummering på et par avsnitt gjør det mye lettere å skjønne hva påstandene er uten å måtte lide seg gjennom en videosjanger jeg hater. Og fordi vi klarer å holde en viss tone, selv om vi åpenbart er uenige. :+1:

6 Likes

En ting som jeg sliter foreløpig å finne er selve “scam” delen i dette opplegget.

Uavhengig om dette virker eller ikke, blir all info delt som open-source. Jeg har ikke sett noe snakk om bønn etter penger eller lignende enda. Foreløpig er mantraet at man vil ha infoen ut i publisiteten for å unngå at dette forsvinner i en skuff.

Dem som gidder å bruke tid og ressurser på å teste dette vil jo fort finne ut om dette er bare piss.

Men som sagt, mer info, mer bevis.

2 Likes

Det at de ikke ber om penger gjør at de slipper å gjøre seg skyldig i svindel. Se på f.eks Theranos-rettsaken for å se hvor ille det kan gå om du begynner å hente inn kapital på fiktive oppfinnelser.

Jeg tipper oppmerksomhet, og indirekte gjennom det mulighet til å ta betalt for intervjuer, bøker, foredrag osv. er et motiv. Du blir ikke milliardær av det, men det er noe. Pluss at man ikke kan utelukke at de som driver med det tror på det selv.

2 Likes

Som lekmann er det alltid interessant å høre fra noen med formell bakgrunn, selv om fagfeltet ditt er kjemi. Det var også litt av poenget med å starte diskusjonen fordi jeg selv bare har en overfladisk forståelse av fysikk og kjemi (dog en over gjennomsnittet interesse av slike fagfelt).

Kjemi er vel egentlig mer relevant i diskusjonen, all den tid man snakker om transmutation.

Enig i oppsummeringen din av maskinen. Mikroplasmaen ser ut til å spille en viktig rolle i påstandene, og de hevder den er essensiell i prosessen hvor man omdanner C til bl.a. O og N.

Mitt største ankepunkt etter å ha forsøkt å sette meg inn i påstandene er hvordan mikroplasmaen holder seg stabil lenge nok, og at den dannes enkelt pga. kavitasjon.

Har sett mange videoer online av kulelyn i naturen som består i opp til noen minutter, så det er ikke umulig. Men etter det jeg kjenner til har man ikke klart å gjenskape dette skikkelig før nå:

-men som man kan lese er ikke dette noe man egentlig skal klare å gjenskape i garasjen.

Tror også det kan være vanskelig å si at noe er feil også, da papiret hovedsaklig bare forteller at de har funnet spor og indikasjoner på prosesser som dem ikke kan forklare hvorfor skjer.

Dette er og noe dem spesifiserer:

Since the mechanism of nuclear reactions is not the focus of our research, we can only put forward intuitive and vague speculations with respect to our experimental observations. The present conjecture, reaction (6) or (7), is just two possibilities.

Utifra det, så kan det være vanskelig å si at, nei, det dere observerer er feil.

Hvis det skulle vært noe så kunne man sagt at metodene dem har brukt har vært feil eller lignende. Men å fortelle noen at hva dem observerer er feil blir litt merkelig. Da noen først må repetere hele prosessen for så å presentere sine funn.

Så dette kan nok stå ubesvart i lang tid før vi får en konklusjon.

1 Like

3 Likes

send en e-post til Støre og nevn Bill Gates er keen på investering…*ingenting skjer :man_shrugging:

1 Like

…er det nå vi skal shorte olja,? :thinking:

2 Likes

Ikke helt enda.

1 Like

Ser her ja! :smirk::+1:

7 Likes

Vinner kina dette fusjonracet så er det ikke bra.

Dette skulle de vist frem på tv-programmet “Debatten” til politikere som enda rister på hodet angående atomkraft i norge…

(edit:Det kan tenkes at det blir for effektivt med atomkraft i norge i det at det blir da for lite inntekter i form av CO2 avgifter :thinking:)

7 Likes

Her er et selskap til som vil utvikle fusjonkraft .

1 Like
1 Like

https://www.dn.no/energi/equinor/iea/fatih-birol/iea-sjefen-om-europas-historiske-energi-feil-okonomien-blor/2-1-1744404

1 Like

Ny norsk energipatent: Detaljert visning patent | Patentstyret

1 Like