Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generell Shippingprat 🚢

Gogl bryter ut av fallende trend kanal, økte rater og bra oms i aksjen, kan bli greit dette da ?
For ett år siden stod den i 80, noe annet en rekord lave rater som ligger bak ?

Har ikke satt meg inn i aksjen, bare følgt med her og på HO siste ukene og vurdert på bakgrunn av info der / her.

Sist eg følgte Gordon i en aksje, ble det lukrativt ( fun ), blir det samme nå ? :wink:

PS : skryt til tekinvestor.no for bra nivå, og ikke alt tullet som er på HO!

4 Likes

Kronn ser bra ut detta. Capesize hardner videre til ifølge Lloyds list.

Dagens kommentar:

Capesize rates highest in eight months
Strong momentum continues with tightening supply in both Atlantic and Pacific Basins

FREIGHT rates for capesize bulkers in various trades across the globe have reached their highest levels since late-2014, with continued cargo flows from Brazilian and Australian miners amid the recent…

Tror bare ratene fortsetter opp.

Satser på det, men hva linkes grunnen til den kraftige oppgangen vi nå ser på ratene opp mot ?
Er jo, og har vert på rekordlave nivå, sånn sett kan det jo være naturlig med oppsving, ser vi på ratene bakover litt i tid, så kan den jo stige kraftig og fortsatt være lav.
Surret litt lenge før eg tok inngangen idag, kunne tatt den noen tiøringer billigere.
Ble noen tusen, men ikke tosifret

http://www.otcoutlook.com/golden-ocean-group-limited-goglnasdaq-analyst-price-target-update/656290/

Analytikerne i denne artikkelen mener at target price ligger rundt nok 42-43 kroner på kort sikt. Kan bli spennende.

4 Likes

Stikkordet her er blant annet at dette er fundamentalt. Ratene øker fordi:

*Malm produsert i Canada, Australia og Brasil blir nå produsert billig i store mengder. Kina som er største forbruker av malm, legger nå ned nasjonale miner for de går ikke rundt de kan ikke konkurere… Resultatet er at all malm tas overseas… Fundamentalt
*Mange av Kinas stålmøller var på vedlikehold. Dette ser nå ut til å være over i større grad, de er mer tilbake i produksjon. Med tomme lagre så MÅ det stckes opp fremover nå. Så billig som det er nå så skal det nok stockes i lengre tid.

• flåten av Capesize er nå trykt rimelig lavt med rekord skraping første halvår i 2015. Ingen har vært gal nok til å plassere særlig store Capesize nybygg… Bortsett fra Fredriksen da. Han får inn 1 og 2 ny Cape hver måned nå. GOGL kjøpte 18 Capes nybygg til 40 mill USD stykket… Veldig billig, nå med økte rater så stiger verdien av disse Capes heftig. Om GOGL selger noen Capes rundt juletider så kan de få ganske gode priser for dem (avhenger av ratene selvfølgelig). De kaller det “assetplay”… Enkelte tenker at noen Capes blir solgt slik at vi får noen hundre mill USD på bok… Utbytte tenkes det og om disse spekulative pengene. Fredriksen har gjort det før.
  • india våkner til liv, kullimporten øker ganske mye den veien. Noe jernmalm blir importert og… Må gjøre mer research på vekst utsiktene… Men folk tenker om India at de er der Kina var for 20 år siden
  • Iran åpner og tørrbulk shipping… Må gjøre mer research

Andre wildcards:
Hellas har verdens største Capesize flåte, at disse nå får vanskeligere vilkår vil stagge kjøp av nygygg og fortsette demolition av gamle Capes…

Dette er fundamentalt, de kaller det visst the perfect storm… Dette er ting som gjør at aksjen skal jevnt og trutt opp… Misser du salg på en lokal topp og aksjen faller noen prosent så kan du bare lene deg tilbake vel vitende om at bunnen nok mest sannsynligvis er høyere enn sist og at neste topp sannsynligvis er høyere…

Have fun :wink:

7 Likes

Sparebank 1 markets har forøvrig GOGL i sin portefølje. De er av de bedre til å velge riktig av meglerne og har 29% hittil i år.

1 Like

Er du SP1M mannen? En fryktet jævel når det kommer til å gruse FUNCOM kursen…

4 Likes

Derja… Spesiell gave til dere FUNCOMere…

Reuters kom med tallene tidlig i dag og min venn med dette sinnsyke 350 000 dyre Reuters kontoen gav meg en kopi av dette :wink:

Capesize opp 8.84%

KJØP

7 Likes

Tenker neste topp i RSI chartet blir i området 80 - 90

2 Likes

Nais Irathi… Spennende dager nå… Ratene bikker 20000 USD/dag straks :smiley:

Har sjeldent truffet bedre med et fundamentalt tips enn vedr disse ratene nå… Nå venter jeg bare på belønningen… Fan så laggete GOGL kursen er… Mye skepsis som skal ut av markedet her tydeligvis før vi får belønning for bettet.

1 Like

Hvorfor skjer det ingenting med aksjen hvis alt er så lovende som du sier Gordon?
http://www.netfonds.no/quotes/ppaper.php?paper=GOGL.OSE

Ut fra det jeg har fått med meg (det som er postet her de siste dagene) så har ratene øket med mange % hver dag.

Så hvorfor skjer det ingenting? Er 35.3 bra inngang?

Hei… Appropo Capesize info over det var Spot ratene… Ignorer dette… BCI kommer senere

En misforståelse… Men høye spotrater indikerer videre oppgang så blir spennende dette.

Hvis aksjen bryter opp gjennom 38.40 gir dette ett meget sterk teknisk kjøpssignal. Skjer med utviklingen Gordon?

Nei man må bare vente… Det fundamentale er på plass… veldig… GOGL har begynt å tjene store mengder penger nå daglig… Det er bare å vente på å bli løftet opp… Mye teknisk dilldall først kanskje… Men nå har vi ventet i et parr uker etter at det fundamentale inntraff… Det kan ikke ta lange tia før vi korrigerer nå… Og som oftest er det for sent å kaste seg på når det skjer… Bare vær tolmodig… Vi finter dem… Ikke motsatt :wink:

1 Like

Merkelig utvikling i GOGL-kursen, synes jeg. Den går opp på salgsanbefalinger og ned på kjøpsanbefalinger . litt motsatt TA. Det er vel noen som kjører noe lurespill her. Ratene går opp, så det er vel bare et spørsmål om tid nå.

Er det noen måte å se hvilke rater de forskjellige skipene får? For tank så har jeg en app som heter vlcc fixtures som gir meg ratene for hver slutning. Finnes det noe tilsvarende for dry bulk?

Hadde slutningene for drybulk for et parr år siden… Men husket ikke helt hvordan jeg fikk det… Uansett Baltic performance indikatoren er best siden den har et fast sett typiske ruter og pris utvikling der som benchmark…

Si fra om du finner det… Jeg er enig med Thomas. Kursutviklingen nå er veldig spesiell. Her fintes det noe helt for jævlig… Men Ratene er det ingen som kan finte, det er real life handel og markedskrefter i praksis… Smellet er ikke langt unna føler jeg,. +10% til i dag kan utløse det, men er samtidig ikke helt sikker… Uansett tror det er mye posisjonering og tenking i kulissene nå.

Se på dette

Kategori 4 :wink: Tror det kortsiktig blir trangt med Capes i Stillehavet ja?

Det spekuleres nok i hvor varige disse økningene, gnisninger makroøkonomisk og mye usiikerhet og uro i Kina. Som jeg nevne i går så kan det bli konflikter i Kina vedrørende oljereserver i sørkinahavet. Selv med de beste fundamentale forhold vil elendighet og dårlig makroøkonomi fucke opp det meste, MEN, det er sorgene og blir hvis om atte, nå er det bedring i ratene og ser vi tilbake om ett halvt år og kursen gikk fra 30 - 45 kr så er vi nok fornøyde med det, selv om det tok noen mnd. I know I will

2 Likes

Jeg skal se om jeg finner noe.

Det er mye finting om dagen ja, så det kan forsinke oppgangen. Men oppgangen kommer. Q3-rapporten vil hvertfall bekrefte dette, men det er jo en stund til.