Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Generell Shippingprat 🚱

Du slipper vente sÄ lenge
 daglig rapport pÄ rater gjÞr jo dette adskillig lettere Ä prognosere :wink:

MEN fy sÞren for et spennende ordrebilde. Ingen av betydning har solgt, lav til ingen handel nesten. Man kan hÞre en knappenÄl falle :smiley: FÞler liksom at de over 1 mill aksjene som solgte i gÄr sitter pÄ nÄler nÄ og lurer pÄ om de traff. Lurvelevenet starter om dette bare presser videre pÄ opp.

Jeg hÄper jo selvfÞlgelig at vi ikke mÄ vente sÄ lenge. Men det er vel worst case :wink: SÄ lenge ratene holder seg eller Þker sÄ er det bare tidsspÞrsmÄl fÞr vi fÄr uttelling

“Capesize
rates rose 9% yesterday and stand now at USD17,162/day. The BDI (Baltic
Dry Index) has now risen by 95% to 1151 from 589 at end of May, mainly
driven by the Capesize segment. Cape spot rates are up by 301% in the
same period,” said DNB Markets’ shipping analysts Niciolay Dyvik, Oyvind
Berle, and Petter Haugen.

“We believe the improvement is driven by increasing Atlantic iron ore
volumes (Vale reported an all-time-high 2Q15 production recently), also
helped by low Chinese inventories (down 18% YTD, 26% YOY),” the analysts
said in a market report emailed to IHS Maritime.

“In our opinion the dry bulk segment was never oversupplied to the
extent one should believe by looking at the spot rates (1H15 Capesize
rates averaged USD4,591/day),” they pointed out.

A decline in Chinese coal imports has been blamed for the recent
prolonged weakness, but as the 90 million tonnes of annual decline in
Chinese coal trade equals only to a 2% loss of demand," they noted.

Rising coal imports to India combined with high pace of demolition sales
that have removed 20 million dwt, or 2.6% of the dry bulk fleet being
scrapped so far this year, have helped the market, they said.

This was also highlighted by Erik Nikolai Stavseth and Kurt Waldeland,
shipping analysts at Arctic Securities in Oslo. “We estimate that close
to 19 million dwt was scrapped in 1H15 - an annual run-rate of around 38
million dwt. Owners demolished 1.8 million dwt in June alone, the
lowest monthly figure so far this year,” they said in a market report.

“The decline in scrapping in June can partly be ascribed to the monsoon
season and continued downward pressure on scrap prices. We still expect
scrapping to reach all-time high levels in 2015, exceeding 40 million
dwt,” they said.

“On the contracting side, owners have understandably been reluctant to
place new orders. Following a very slow May, only one single vessel was
ordered in June. July has started equally slow and we do not expect
contracting to pick up near term. Increased scrapping, coupled with
ordering coming to a complete halt, is paving the way for a gradual
improvement of the supply/demand balance as we move into 2016,” the two
Arctic Securities analysts concluded. - See more at:
http://www.shippingherald.com/Admin/ArticleDetailsDryCargo/tabid/101/ArticleID/21198/Dry-bulk-sentiment-and-rates-improve.aspx#sthash.qSuTEUIs.dpuf

3 Likes

BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKSEN +3,3% TIL USD 19.499/DAG

12:09
			Oslo (TDN Finans): Baltic capesize-indeksen er opp 3,3 prosent til 19.499 dollar pr dag.

Det melder Bloomberg News onsdag.

JER, finans@tdn.no

TDN Finans, +47 22 00 11 55
5 Likes

supert :smiley: 
 Snart 200 000 USD netto dagen nÄ :smiley:

1 Like

FEF selger mye i dag, har solgt for 1,11 mil nÄ. FÄr hÄpe de er ferdige snart.

1 Like

De trader mye
 Deres salg er litt sÄnn at de Þnsker ikke selge mye til en stor kjÞpspost selv om kursen er bra

Vi vet jo hva det betyr
 De Þnsker bare Ä fÄ kurs ned
 Men det er ikke bare vi som har Þyne, og andre med muskler og kan blande seg inn i den leken der. La oss bare fÞlge med utover
 Vi mÄ bare vÊre tolmodig og ikke gÄ fem pÄ mener jeg.

Hvordan funker det der egentlig; jeg antar at nĂ„r man fyller opp bĂ„ten med last sĂ„ inngĂ„r man en avtale pĂ„ gjeldende rater og sĂ„ seiler man i vei. Oppgang i ratene har da “ingen betydning” fĂžr man er vel i havn og skal inngĂ„ en ny avtale. Med andre ord vil det ta noen uker fĂžr man ser noe sĂŠrlig effekt (inntektsmessig) av oppgangen (avhengig av lengden pĂ„ seilasene) og muligens har ratene falt igjen fĂžr den tid.

Dette vil jo i sĂ„ fall bety at oppgang som fĂžlger ratene umiddelbart er en gambling pĂ„ at de holder seg (eller fortsetter Ă„ stige), mens en oppgang som lagger noen uker/mĂ„neder er basert pĂ„ mer fundamentale faktorer som “reelle penger i kista”
 eller er jeg helt pĂ„ villspor?

2 Likes

kommer tilbake pÄ denne om noen timer
 tegningen er ikke umiddelbar nei
 GOGL har 5 Capesize som gÄr direkte i spot markedet. Andre lagger litt bak

BÄtene som ikke gÄr direkte i spot markedet, gÄr dem med lengre kontrakter pÄ en kontraktsfestet pris ?
Ellre er det hele tiden flytende rater som gjelder ?

ÅÄÄÄÄÄ sÄ tung i baken
 GOGL, kravler seg bare sÄ vidt opp selv med en sterk kuling av medgang i ryggen
 Herregud hvor det herjes og fintes
 Vi fÞler virkelig pÄ toppen av trendtaket som Irathi viste oss for 34.50.

Men hÄper vi klarer dette, for jeg Þnsker Ä fÄ uttelling for sÄ mye rett nÄ sÄnn ganske snart
 ventet 2 til 3 uker allerede. Tror vi glepper ut av denne kneika som et sÄpestykke og peiser oppover nÄr de som sitter short eller non-long og venter pÄ en trade skjÞnner at slaget er tapt.

Man fÄr vel den raten som er gjeldende nÄr man laster opp ja. Oppgangen har ingen betydning fÞr neste gang du laster opp. Det er en gamble Ä satse pÄ at ratene holder seg, eller fortsetter ja, men trenden er jo ganske tydelig.

Jeg skulle gjerne hatt litt mer oversikt over hvor de forskjellige skipene er, sÄ vi kan fÞlge med pÄ hvilke rater skipene faktisk fÄr.

Det kan vÊre at OSE venter pÄ Ä se retning fra USA fÞr de trÞkker til. Vi ser jo helt tydelig pÄ FRO at det er sÄnn der.

Jeg fĂžler egentlig at OSE er den som leder an vedrĂžrende GOGL, hĂžyere volum og ligger foran kursmessig.

Dere leste denne?

TĂžrrbulkmarkedet har bunnet ut

2 Likes

hm
 har ingen erfaring her. Men tror du ikke ogsÄ at ratene kan vÊre forhÄndsavtalt, selv i spot-markedet? Slik at det kan gÄ enda litt lenger tid her

Du skal kunne sÞke opp alle bÄtene deres her https://www.marinetraffic.com og se status til en hver tid (hvor de er pÄ vei, fart etc)

Lista over flÄten dems her: http://www.goldenocean.no/?menu=7

1 Like

Snart slutt pÄ dette tullet nÄ ser det ut til, kommer ratene noen prosent videre fremover nÄ sÄ ryker 20k merket og da begynner det for alvor Ä gÄ opp for enhver at dette kan bli lÞnnsomt

1 Like

SÄnn
 Tilbake pÄ min pult

Hvordan ratene pÄvirker dag ratene til hver bÄt er ikke sÄ rett prem. Det avhenger av den profil og portefÞlge av kontrakter ethvert shippingselskap velger Ä ha for sin flÄte.

GOGL har for eksempel 24 Capesize nÄ i Juli (blir vel 25 og 26 nÄ i August)

opptil 5 av disse er direkte pÄ Spot ratene. Det vil si at fra det Þyeblikk bÄten tegnes for et oppdrag sÄ gjelder spot prisen fra tegningsdag. GOGL har og et parr tre bÄter hvor raten rett og slett sier BCI +3%. AltsÄ det er koble direkte pÄ indeksen og sÄ er det gitt noen prosent pÄ toppen av det.

2/3 av flÄten er jo ikke sÄ responsiv med tanke pÄ rateÞkningen, de ligger pÄ future kontrakter og andre agreements som kan vare alt fra en mnd til Är. Men det som er et uomtvistelig faktum er at slike lange kontrakter de jobber ut fra et middel av hva ratene har vÊrt og er. Det er klart bra at ratene styrker seg slik at de nye tegnede ratene blir bedre. Men det tar lengre tid fÞr disse bÄtene kommer i siget med tanke pÄ omsetning. Det som imidlertid er hyggelig med GOGL er at de har mange nybygg som kommer nÄ. Verdiene av nye Capesize bÄter i dette markedet er jo definitivt Þkt noksÄ kraftig. GOGL har en asset verdi Þkning her uten at de egentlig har fraktet et eneste tonn. En annen ting er at jeg regner med at de fleste av disse bÄtene ikke har forpliktelser nÄr de kommer ut. De kan tegnes rett inn pÄ kongerater :wink:

Til sist
 Jeg tror vi fÄr se flere og flere av GOGL sine bÄter komme ut pÄ spot markedet nÄ. Det er generelt liten vilje fra Shipping siden til Ä binde seg til rater nÄr markedet hardner til og gÄr hÞyere
 Tegning av lengre kontrakter skjer nÄr man har utsikter til at markedet kommer ned.

Alt i alt, Økte rater fra en dag til en annen gir ikke BAM ekstra cash i koppen (annet enn for spot bĂ„tene og de som sier BCI+X%)
 Men det er jo definitivt er element som gir grunn til optimisme og bedre bunnlinje for hver nytegning som skjer.

3 Likes

hehehe
 Merril Lynch og DNB Markets i robot krig
 DNB nissen pÄ berget var ikke helt enig med utviklingen der nei :wink:

Vet ikke jeg
 Har troa pÄ at nÄ er det noe som mÄ gi her
 Gir selger siden
 Da tror jeg fighten er over for denne gang og vi peiser opp mange kroner. Gir kjÞpersiden
 Vel jeg tviler pÄ at det er stort mer Ä hente pÄ nedsiden enn et parr kroner maks. SÄnnset sÄ har jeg troen pÄ at dette mÄ gÄ rette veien for oss. For lite Ä trade pÄ under oss