kjÞpte mer pÄ 33 nÄ
bare meg eller er denne trĂ„en blitt en spameâtrĂ„d?
Holdt egentlig akkurat den halslinjen nÄ.
Men jeg vil helst ikke se 32.5 og lavere⊠Moment er ogsÄ falt under 0.
MACD lang er ok,
MACD kort er OK
Kun momentum som peker ned akkurat nÄ. Og helst ikke bryte halslinjen. Jeg gamblet nÄ pÄ at vi traff bunn og skal opp.
32,6 er akkurat halsen.
MĂ„ da for fan begynne Ă„ bevege pĂ„ seg snart⊠SItter nĂ„ pĂ„ hendene og venter pĂ„ utelling herâŠ
ForstÄr ingenting av kursutviklingen. Uansett, her er en fersk artikkel:
Hm mange tror altsÄ at oppgangen i ratene er midlertidig som fÞlge av spekulativ varelagring. Lurer pÄ om jeg skal selge pÄ neste opptur. Er egentlig kun inne her pÄ ren gambling. Snitt 33.10.
Spekulativ varelagring? My god, blir ikke det litt vell konspiratorisk�
Jeg holder korta hvertfall
Sitt pÄ hendene litt til (og ha hendene oppÄ dyna). Det ser ut til Ä lysne litt i USA, bÄde GOGL og FRO ser ut til Ä kunne snu oppover.
(jeg sitter i bilen, sÄ jeg har ikke studert handelen. Men det ser ut til Ä trekke oppover)
Unfortunately, as I dug a little deeper, it appears that this trend may also be short lived. Stockpiles of iron ore at Chinese ports just came off a 20-month low of 79.35 million tons on June 26.
Source: Market Realist
Annie Gilroy of the Market Realist notes that âafter declining for 11 consecutive weeks, port inventory has started inching up recently. Iron ore inventories increased for two consecutive weeks to reach 82.35 million tons as of July 10.â She continues, âthis translates into an inventory-to-steel production ratio of 1.18x. Often preferred by analysts over raw inventory figures for tracking progress in the sector, this ratio measures how much inventory is available to keep actual steel production activity going. To put things into perspective, the five-year average ratio is 1.48x the amount of steel production.â
By this metric, it appears that China still has some stockpiling to do if it is to come in line with historical averages, and it looks like it is doing just that. According to Bloomberg, the bear market in iron ore has sent China out bargain-hunting noting that âthe acceleration in bookings of Capesizes, 960-foot-long vessels that dominate the ore trade, pushed daily rates to the most since November this month. They are mainly headed to China, which added 3 million metric tons of imported ore to stockpiles at ports in July, the biggest expansion since May 2014.â
But Bloomberg cautions, "that replenishment may be short-lived. Chinaâs steel production, the driver of demand for iron ore, will remain flat before declining. Consumption is being eroded by slowing economic growth and a shift toward services from manufacturing."
Indeed, Platts notes that â(Chinaâs) H1 crude steel output fell 1.3% year on year to 410 million mt, the first decline in nearly 20 years and a sign production may have peaked, the China Iron and Steel Association said.â So it looks like those declines forecasted by Bloomberg may already be manifesting.
Conclusion
It looks as if the recent surge in iron ore imports into China may not be a sustainable trend but rather the result of opportunistic stockpiling.
Unfortunately, that means that the three main catalysts I see responsible for the recent BDI upswing, while having positive short-term impacts, may not have long-term staying power. If the BDI is to continue its progress, it will have to find other support, otherwise I fear that the recent rally in rates will be a short-term event that will be measured in months rather than years.
Siste setning messured in months. Det holder det til Ä fÄ fart pÄ kursen.
Fint og flott, men det skjer jo ingenting.
Kjent det der Morti⊠Kina stockpiling starter ofte pÄ denne tiden av Äret⊠Og den pÄgÄr inn i Januar. Men det er flere ting som du mÄ vÊre klar over nÄ. Om du ser pÄ den gul linja over her sÄ Þker kina importen av jern mer og mer uavhengig av hva lagrene er. Lagrene bygger de opp samtidig med stÄlproduksjon. NÄ er det sesong for stÄlproduksjon. Det vil gÄ en kule varmt fremover nÄ nÄr ratene allerede nÄ er sÄpass pÄ gli tross at Kina bare sÄ vidt har fÄtt startet stockingen. Det er flere grunner til det og. De som leier/chartrer bÄtene til GOGL er de som betaler Fuel. Hva tror du skjer nÄr fuel prisene kommer ned og malm samtidig er billig⊠De vil dra til ekstra nÄ⊠Det vil bli et lurveleven fremover.
Et dÞgn til havs for en Cape i marsjfart (13 knop omlag) er 40 Tonn fuel til 250 USD pr tonn⊠AltsÄ 10000 USD bare i drivstoff i dÞgnet. Om fuelprisene kommer ned for eks 20 % sÄ ser dere at det spares 2000 USD i fuel. Disse pengene kan lett brukes pÄ dyrere chartre nÄ for det er fortsatt gevinst i billig malm. Den Þker litt i pris nÄ pga all aktiviteten, men ikke mer enn normalt.
Men tilbake til den gule linja der. Den gÄr jo bare opp⊠Mens flÄten nÄ faktisk over mange Är har kommet ned. Mange mener at krysningspunktet har vi nÄ nÄdd⊠Og samtidig starter India opp ganske heftig kull import. Iran er og pÄ banen nÄ etter lÞftet embargo⊠Faktisk, situasjonen nÄ er veldig uoversiktlig og kan eksplodere nÄr som helst.
Siste faktor nÄ⊠Som er nevnt tidligere. Kinesiske miner har nÄ blitt parkert med tanke pÄ kost av malm. Mesteparten av dem styrer nÄ inn mot nedleggelse⊠Fordi malmen fra Brasil og Australia nÄr nye bunnivÄ. De har Þkt output over 30% fra enkelte miner⊠Teknologisk fremskrit⊠Denne sesongen blir jÊÊvlig bissi⊠Og hvem vet⊠Kanskje sesongen blir 1.5 Är denne gang pga omstendighetene nevnt over.
For ordens skyld vil jeg bare nevne at det var Bedreviter som linket denne. Jeg bare leste linken hans og fant den interessant. Og tenkte jeg ville utheve noe av det.
Den er veldig interessant. Eller den er dry bulk 101⊠Nice read.
Drybulk skal vÊre en lur plass Ä sitte de nÊrmeste parr mndene⊠Gudene vet hva som skje her. Vil bare treige GOGL skal begynne Ä bevege seg nÄ. Helt utrolig at selskapet som er mest eksponert mot Capesize av dem alle ikke rÞrer pÄ seg en dritt.
Blir spennende Ä se pÄ Capesize tallene i dag.
Noe pĂ„ gang med GOGLâŠ
Korreksjonen er nĂŠr
nesten 34 RT!
Vi fÄr vente Ä se nÄ de nÊrmeste ukene hva som skjer. MotstÄende markedskrefter kan vÊre leit nok, langsiktig trend er ned sÄ det skal en del til for Ä snu alle til Bull. Vi fÄr hÄpe det er snudd og pÄ vei opp
Vel⊠det er et godt tegn nÄr GOGL lugger opp tross kortsiktig negativ Capesize rate utvikling.
Noen som har sett ratene for dagen?