Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Generell Shippingprat 🚱

NĂ„ blir det en spennende helg, det ser ut til at embargo av COSCO vil bli et tema i helgen.

EURONAV: IKKE OVERRASKET OVER STERK MARKED I 4.KV -DE STOOP

Oslo (TDN Direkt): Konsernsjefen Hugo de Stoop i Euronav sier de fundamentale forholdene i tankmarkedet er svĂŠrt sterke og at han ikke er overrasket over Ă„ se et mye bedre tankmarked i fjerde kvartal, men Ăžnsker ikke Ă„ spekulere i rateutviklingen videre.

Det sa han til TDN Direkt pÄ DNB Markets Ärlige Nordic High Yield-konferanse torsdag.

Konsernsjefen sier at markedet er veldig volatilt og at det er umulig Ä si hva ratene vil vÊre om eksempelvis fem mÄneder, men peker pÄ at aktiviteten i raffineriene kommer tilbake og Þkt oljeeksport fra USA som stÞttende faktorer.

-Vi er veldig optimistiske for fremtiden da mange elementer som kan ha en pÄvirkning pÄ tankmarkedet, sÄ er mange av dem permanente. De kan bare bli Þdelagt av ytterligere flÄtetilbud, men flere ordre er bare tilgjengelig om 18-24 mÄneder, sier han.

IfÞlge en IMO 2020-oppdatering fra selskapet tidlig i september fremkommer det at Euronav har kjÞpt 420.000 tonn med LSFO til en gjennomsnittlig pris pÄ 447 dollar pr tonn.

De Stoop sier til TDN Direkt at de har tatt en konservativ tilnĂŠrming til de kommende IMO 2020-reguleringene, ikke en spekulativ en.

-Hva gjelder rensesystemer (scrubbere) kommer vi ikke til Ă„ ta et valg fĂžr slutten av Ă„ret eller tidlig neste Ă„r, fordi vi vil avvente og se hvordan forward-kurven utvikler seg. Vi vil forsikre oss om hva LSFO-prisen er, sier han.

Euronav-sjefen sier at Ä kjÞpe inn store mengder LSFO nÄ er en arbitrasje ytterst fÄ andre kan gjÞre, fordi det er veldig fÄ med en ULCC med en kapasitet til Ä lagre 3 millioner fat olje, som Euronav har gjort.

-Jeg kan ikke trade en ULCC som en VLCC og tjene mer enn 100.000 dollar pr dag pÄ skipet, sÄ alternativkostnaden er lav. Hvis noen andre Þnsker Ä gjÞre hva vi gjÞr mÄ de ta ut en VLCC eller Suezmax ut av flÄten og gÄ glipp av alternativkostnaden. Det er et annet spill enn hva vi spiller, sier han til TDN Direkt.

Pareto Securities skriver fredag i en oppdatering at VLCC-ratene var pÄ 158.030 dollar torsdag, en Þkning pÄ 28 prosent fra foregÄende handelsdag.

Meglerhuset peker ogsÄ pÄ eksplosjonen pÄ et iransk oljetankskip utenfor den saudiarabiske havnebyen Jeddah fredag kan lede til ytterligere spenninger, ineffektiviteter og forvirring i Persiabukta, noe som bÞr gagne tankmarkedet ytterligere.

1 Like
1 Like
2 Likes

Blir VLCC ratene oppdatert i helgen og eller kun i ukedagene ? Hva er snitt operaton cost per dag for Frontline ?

Hunter VLCC: $18,900
FRO VLCC: $24500 Suezmax: $21,300 LR2/Aframax: $16,200

1 Like

Ok, det ser ut som jeg mĂ„ likvidere andre posisjoner og gĂ„ ubehagelig tungt inn pĂ„ mandag. Jeg sitter allerede tungt, men dette ser ut som en “once in a lifetime”.

Jeg har allerede en stor posisjon i hunt og en litt mindre i ads-me.
SpĂžrsmĂ„let er, hva kjĂžper jeg nĂ„? Det riktige svaret er vel i Ăžyeblikket “alt som flyter”! :clown_face:
Jeg har lyst Ä diversifisere litt, det er en viss operasjonell risiko i ads med de 3 gamle bÄtene.

Jeg ser at OET har en ganske ny og flott flÄte. FRO?
Har noen oversikt over hvor stor andel av flÄten de har pÄ fast charter kontra spot?

@aksjefokus svarte nettop pÄ mye i frontline trÄden.

2 Likes

FRO har vel hele flÄten i spotmarkedet, med bÄter som bÄde er nye og eldre.

OET har relativt ny flÄte. - 4/8 VLC i spot markedet. 3,5 /4 Suezmax i spot. (De har en profitshare pÄ den ene)

OET:

OET will have the option to cancel the TC at its discretion from the end
of year three until the expiry of the charter without any penalty
or premium payable to Koch

Om du har ADS sÄ finner du vel best risk-reward i Hunter, du finner ogsÄ noen pros-cons i den andre trÄden.

TÞrrbulk det neste som skal opp, med Kina som skal pÄ handletur i US?

Slik jeg forstÄr det sÄ fÄr man snittrater daglig som man bruker for Ä forhandle frem en gunstig pris (TCE), men gjelder avtalene pr. tur? Eller er bÄtene pÄ langtidskontrakter? Bare tenker at kunder kanskje forhandler frem lengre kontrakter nÄ med lavere snitt siden markedet er stramt eller hva tenker du?

I spotmarkedet sÄ forhandles disse avtalene per tur. Dynamikken her kan vÊre forskjellige, nÄ er det befraktere som overbyr hverandre pÄ de skipene som er ledige, men i et marked som er preget av overkapasitet sÄ underbyr gjerne rederne hverandre til befraktere.

I time-charter markedet (tidscerteparti) sÄ regner de ut en rate for hele perioden. Det kan vÊre endel detaljer og forskjellige typer avtaler, men vi tar ikke hensyn til det nÄ.
TC markedet kan vÊre bÄde hÞyere og lavere enn spot markedet. F. eks tidligere i hÞst kunne du kunne chartre inn en VLCC for 1 Är pÄ $31.000 dagen, mens spot lÄ pÄ rundt $20.000. Markedet som helhet forventet at dette skulle stramme seg til, men ikke sÄ mye som det har gjort. Dette har nÄ Þkt til $50.000, og vil potensielt fortsette Ä Þke gitt det sterke markedet akkurat nÄ.

Befraktere (oppdragsgiver) bÄde i spot og TC markedet kan vÊre navn som: Koch, Total, Trafigura, Exxon, Equinor o.l.

La oss bare se pÄ hvordan TC markedet har begynt Ä rÞre pÄ seg, ogsÄ lenger ut pÄ kurven:

7 Likes

Takk for svar, har du en hendig oversikt over hvilke av OSE selskapene som kjÞrer spot og hvilke som er pÄ langtidskontrakter? Er vel surt Ä vÊre pÄ langtidskontrakter nÄ som spotprisen er sÄ hÞy :blush:

For de som vil lese mer om tankmarkedet sÄ er dette en veldig god introduksjon:

https://www.euronav.com/media/65361/special-report-2017-eng.pdf

6 Likes

Utrolig spent pÄ hvordan spotmarkedet vil bli i desember dersom COSCO-sanksjonene opprettholdes. Da skal enda flere VLCCer i dry-dock for Ä installere scrubbere. PÄ toppen av dette mÄ vel nÞdvendigvis skip som skal kjÞre pÄ compliant fuel rengjÞre tanker og rÞropplegg - vil anta dette ogsÄ strammer til tilbudssiden noe?

ADS er i spot-markedet med sine tre bÄter. Har fÄtt installert scrubber pÄ to av tre skip.

4 Likes

@Vien Med disse ratene sÄ kommer rederne til Ä kansellere ombygging og prÞve Ä skyve dette til neste Är. Vi ser allerede rederier gjÞre dette nÄ. Jeg tror ikke alle kansellerer, sÄ gitt at sanksjonene mot COSCO, Iran og Venezuela stÄr seg sÄ blir dette markedet ufattelig stramt over flere mÄneder. Det kommer til Ä slÄ hardt pÄ inntjening om man har $300.000 per dag over 2-4 mnd.

Jeg kan poste en dump av excel arket pÄ Hunter her ogsÄ:

Det kan potensielt bety en noe hĂžyere spread mellom HFO og LSFO i og med at enda fĂŠrre skip vil benytte seg av scrubbere.

6 Likes

Er det noen som har eller Þnsker Ä sette opp en enkel benchmarkliste over selskapene vi diskuterer her, med mcap, flÄte, spot/fixed rater og time frame pÄ hvor lang tid med dagens rater vil tjene inn mcap/ kjÞpskosten av bÄtene?

Kan ta det jeg har i hodet:
FRO: Spot
Hunter: Spot
ADS: Spot
OET: VLCC: 4/8 Spot, Suezmax 3,5/4 Spot (profit-share pÄ den ene Smaxen), Aframax: 2/3 frem til Q1 2020. 3/3 f.o.m. Q2 2020.

Jeg tror de fleste rederiene skal tjene inn ca. hele mcap pÄ under 1 Är med $200k dagen. (Kanskje ikke FRO, pÄ grunn av litt hÞyere prising).

2 Likes

Ser snittratene for VLCC neste Är estimeres til 55k - dette skal vel opp en del om prisene holder seg men samtidig bÞr en vel vÊre varsom med Ä regne med dette rallyet vil vare sÄ lenge
 Men fint om det varer til jul f. eks :wink:

1 Like