Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Generell Shippingprat 🚱

Jeg regnet pÄ at frontline med ratene som var pÄ torsdag(190 vlc, 100 suez og 66k lr2) sÄ tar det ca 1 Är fÞr hele mcap er tjent inn

10 suezmax som kom i september kom jo perfekt timet. KjÞpene de gjorde april, mai og juni samtidg + levering av 10 suezmax i september kunne ikke kommet bedre. MÄ ikke finne pÄ Ä kjÞpe nÄ som prisene er stive.

1 Like

Jeg tror potensielt du kan se 1 Ärs TC gÄ til 60-75k de neste ukene gitt at markedet holder.

Da vil aksjene ha mye mer Ä gÄ pÄ, sÊrlig gitt giringen i enkelte fordi dette lÞfter ogsÄ verdiene av bÄtene og verdijustert egenkapital. Hunter er en av de mest girede med 70% belÄning.

1 Like
4 Likes
  • I en ny shippingrapport anslĂ„r meglerhuset at Frontline vil betale et utbytte pĂ„ 523 millioner dollar neste Ă„r, eller rundt 4,8 milliarder kroner med dagens valutakurs. Det vil tilsvare en utbytteavkastning (utbytte delt pĂ„ aksjekurs) pĂ„ 23 prosent, ifĂžlge prognosene i rapporten.

• Cleaves tror investor Arne Fredlys tankveddemĂ„l Hunter Group vil dele ut 18 millioner dollar til aksjonĂŠrene i 2020, tilsvarende en utbytteavkastning pĂ„ seks prosent.

• Tankrederiet ADS Crude Carriers vil betale ut 21 millioner dollar neste Ă„r, tilsvarende en utbytteavkastning pĂ„ 32 prosent, spĂ„r meglerhuset. ADS ble startet av Arendals Dampskibsselskab i 2018 og er notert pĂ„ markedsplassen Merkur Markets.

• I tankrederiet Okeanis Eco Tankers anslĂ„r Cleaves at aksjonĂŠrene vil fĂ„ et utbytte pĂ„ 30 millioner dollar, eller en avkastning pĂ„ Ă„tte prosent, i 2020.

1 Like

Dagens fra Hannisdahl

Kom over denne svÊrt informative artikkelen om sitsen i VLCC-markedet akkurat nÄ. Toucher blant annet innom temaer som transportkostnad vs. cargo value, hvilke skipseiere som er eksponert for de rekordhÞye ratene og utsettelser av scrubberinstallasjoner. Anbefalt lesning!

2 Likes

Takk, det var en god artikkel!

I fÞlge den er det ingen av de norske skipene som er pÄ kontrakter i midtÞsten akkurat nÄ?

U.K.-based VesselsValue has used vessel-positioning and ownership data to map out exactly which owners have exposure to today’s near-record-level VLCC rates out of the Middle East.

Excluding ships that are already loading, it counts 50 VLCCs either waiting for cargoes in the Middle East or arriving within 10 days, led by China VLCC (one waiting, five arriving), Japan’s MOL (five arriving) and South Korea’s SK Shipping (one waiting, four arriving). Of the U.S.-listed companies, only two are on VesselsValue’s list: DHT (NYSE: DHT), with four arriving, and Euronav (NYSE: EURN), with one waiting, two arriving.

1 Like

Skal sies at jeg ikke er noen ekspert pÄ dette, men med tanke pÄ at det nÄ foregÄr slutninger med laycan godt ut i november, fÄr jeg det ikke helt til Ä stemme at det kun er skip som kommer i havn innen 10 dager som har eksponering mot de hÞye ratene. Skal nok ta denne listen med en klype salt.

2 Likes

Det er riktig at veldig fÄ skip er sluttet til $300.000, sÊrlig offisielle slutninger.
De norske skipene jeg har sett som har oppnÄdd veldig gode rater er fÞlgende:

Hunter Atla: $75.000-$80.000
Front Signe: $97.000

Hunter vil illustrativt ha en P/E pÄ 2,78 gitt TCE @ $70.000, med alle 7 VLCCene, med 3 pÄ vannet f.o.m. utgangen av Oktober: 6,48 - Det betyr at investorer vil fÄ en veldig god direkteavkastning, gitt at Hunter betaler ut alt overskudd i utbytte.

Det ligger i kortene at de skal kunne klare Ä slutte Hunter Saga pÄ $150-200K sÄ for de er ferdige med sea trail hos DSME.

1 Like

Jeg synes det er utfordrende Ä regne pÄ dette all den tid spotmarkedet endrer seg sÄ mye og sÄ fort. De neste 4 bÄtene til HUNT kommer vel ikke pÄ sjÞen fÞr neste Är, og hvem vet hva ratene er da liksom
 Men mÄ jo si kudos til Fredly her, smart tenkt, bra sett og modig gjort.

Nei, og derfor ser du ogsÄ P/E multipler som potensielt kan vÊre veldig lave om markedet blir stramt.

Snittraten siste 30 Ă„r i spot er $40.000.
P/E med 7 VLCC pÄ vannet: 6,95 @ $40.000
P/E med 7 VLCC pÄ vannet: 4,63 @ $50.000
P/E med 7 VLCC pÄ vannet: 2,78 @ $70.000

P/E kan vĂŠre lavere gitt at HFO/LSFO speader ut. Dette vil vĂŠre en IMO 2020 effekt.

3 Likes

De P/E tallene er basert pÄ nÄvÊrende kurs, riktig?

GĂ„rsdagens sluttkurs, har ikke oppdatert excel arket. :slight_smile:

3 Likes

Jeg skjĂžnner du er innvestert. Blir jo sinnsyk oppside gitt rater over 50k. Takk for veldig god og saklig info forresten. Opplever jeg har lĂŠrt masse av dere som kan dette markedet :slightly_smiling_face:

2 Likes

Kan ogsÄ ta Frontline: De har ca P/E 1 @ $125.000 - Hunter har ca. det samme om jeg legger til scrubberpremie pÄ toppen /m spread $330 mellom HFO/LSFO. Jeg tror det er veldig liten sannsynlighet for at det skjer, men vi har sett slike rater over tid fÞr, eksempelvis 07-08.

3 Likes

Fulgt med i VLCC fixtures og de siste ratene er ganske mye ned slik jeg leser infoen?

Ned fra perverst store belĂžp til bare sinnsyke? :slight_smile:

3 Likes

Hehe, det kommer helt an pÄ hvordan man ser det.

Prosentvis ned fra USD300 sĂ„ ser det jo stygt ut, men her mĂ„ man huske at ratene steg i rekordfart fra 100’ til 300’ pĂ„ to dager.

Hannisdahl uttalte for max et par uker siden (smĂ„tt begeistret over oppgangen fra 25’ til 50-70’): «Jeg ser ikke bort fra at vi ser rater pĂ„ USD100’ fĂžr nyttĂ„r». SĂ„ gikk det altsĂ„ noen dager og sĂ„ var ratene plutselig pĂ„ 300’.

Om ratene holder seg mellom 100-200’ er dette godt over forventet (Hannisdahl forventet opp mot 100’ i Q4).

1 Like