Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Generell Shippingprat 🚱

Hehe, ja, sier ikke at ratene ikke fremdeles er ekstremt hÞye, bare at dippen jeg har ventet pÄ ser ut til Ä komme nÄ. Blir en kjÞpsmulighet tror jeg (for min del).

Ser flere er negative til tank nÄ da:

Tankmarkedet er noe av det mest volatile du finner, ratene er fortsatt knallsterke og dette vil svinge mye!

Jeg forstÄr enda ikke konseptet med utbytter. Er det ikke bedre spare cash til nedturen slik at man kan sluke de skadeskutte i dÄrlige tider og bli kongen pÄ de 7 hav? Nesten alle selskapene jeg har sett pÄ driver med dette.

Bedre hvis de gÄr konk og skipene skrapet, sÄ ratene kan gÄ opp

1 Like

Det er ingen store barrierer bare du har kapital. Ergo, straks ratene er for gode, blir det helt texax og det blir bygd alt for mange, og ratene gÄr til sveltihjel. Krever en enorm teft Ä hÄndtere det markedet her.

Frontline in the US of A er ned 11% nÄ

NÄ som ratene ikke er helt sveltihjel, ja da gÄr gjerne balja i +20-30Är pÄ sjÞen.

2 Likes

Du fÄr cashen ut av selskapet, og det som implisitt sÄ skjer er at risikoen blir veltet over pÄ lÄnegiver. Veldig fordelaktig ogsÄ kan man heller reinvestere utbytte neste nedtur, man skal ikke reinvestere utbytter fra disse aksjene i samme rederi eller segment.

7 Likes

SĂ„ Fredriksen gjĂžr dette helt feil?

Han reinvesterer jo, men gjerne ikke i samme tidsrom som ratene er hĂžye.

Det som vel er feil er Ă„ kjĂžpe shipping aksjer som har gĂ„tt masse fordi ratene er hĂžye her og nÄ 

Njet. JF modellen er nettopp det jeg er inne pÄ.
Du reinvesterer ikke utbyttene nÄr du fÄr de, du salter de ned og investerer de under neste nedtur.

Ikke nÞdvendigvis, om du tenker pÄ i dag. Dette kan vÊre starten pÄ en ny syklus som kan vÊre 1-2 Är. Om det er det sÄ vil man tjene veldig mye mer penger. Ratene kan godt ha toppet ut, men det kan fortsatt bli hyper profitabelt Ä sitte her, fordi aksjemarkedet har heller ikke diskontert inn inntjening pÄ mer enn rundt $40-50K i snitt TC ekvivalent for 2020.

Hunter har en P/E pÄ 4,4 med $50.000 dagen, ex evt. scrubber og ECO premie.
Hunter har en P/E pÄ 3 med $50.000 dagen, med en HFO/LSFO spread pÄ $330.

Om du ser pÄ stÄl verdiene sÄ er det fortsatt 25-30% opp til snittprisen pÄ en VLCC siste 25 Är inflasjonsjustert. Om markedet skulle bli sterkt over tid, sÄ kan VLCC gÄ fra dagens $100, til $175, og det vil slÄ hardt pÄ verdijustert egenkapital med 60-70% gjeldsgrad.

image

Det er riktig basert pÄ tallene du har presentert @aksjefokus - men for den jevne investor tror jeg det blir vanskelig diskontere inn rater som er mye hÞyere fordi vi ikke vet hvor lenge de vil vare, ei heller hvilke av bÄtene som har oppnÄdd de hÞye ratene. Det eneste eksempelet jeg har sett er den HUNTER bÄten som fikk 80k. I fÞlge den artikkelen som ble postet tidligere virker det som om det primÊrt er de asiatiske selskapene som har dratt nytte av rater over 100k.

Jeg tror vi vil se hÞyere kurser nÄr a). ratene stabiliserer seg pÄ et ganske greit nivÄ og b). vi fÄr sign off pÄ flere (norske) bÄter som oppnÄr ratene det skrives sÄ mye om
 men innen den tid bÞr man nok vÊre inne :thinking:

ForÞvrig enig i dette med stÄlverdien og p/e beregningene, det er bare sÄ sykt stort utfallsrom om det skulle snu (og det snur jo relativt kjapt i denne bransjen har man sett). Jeg sitter enda pÄ gjerdet angÄende innvestering i tank, men er glad jeg tok meg bryet med Ä lese meg opp pÄ dette markedet. Absolutt spennende og volatilt, akkurat sÄnn jeg liker det :slight_smile:

Dette med utfallsrommet er interresant. Prisene for en VLCC er historisk lave og verft gÄr break-even pÄ ca. $100m (DSME). Forblir markedet stramt over tid, sÄ kommer dette opp. Det er egentlig ikke veldig mye nedside i asset-values. Prisen for en ny VLCC er ca $100m, men ryktes om at det forhandles om VLCCer nÄ for rundt $110m.

Jeg kan ta P/E for $40.000 dagen ogsÄ i Hunter: 6,64, enda lavere om HFO/LSFO spreader ut til $330 som er min forventning.
Nedsiden er altsÄ relativt beskyttet pÄ grunn av lav kostandsbase, en Ärsak til det er at skipene er bestilt pÄ lave priser og de har gunstig finansiering.

NÄ er det flere positive drivere i tankmarkedet enn negative. Markedet kommer fra Är hvor de har blitt bestilt lite skip, pÄ grunn av historisk dÄrlige fraktrater i 17 og 18.
Skulle markedet bli svakt sÄ vil skip gÄ ut Ä bli skrapt og det er nok av eldre skip pÄ ca. 20 Är Ä ta av.

Ordreboken har ikke vÊrt sÄ lav mot eksisterende flÄte siden 1997, med 8-9%.
Ton-mil vil Ăžke som fĂžlge av at USA Ăžker sin eksport kapasitet.
IMO 2020 (scrubber, hĂžyere raffineri innsats,)

4 Likes

Rater over 100 000 for resten av Ă„ret

1 Like

Er det noen som har lest artikler om rensing av tanker har startet for fartĂžyene som ikke har scrubber installert?

Bytte til compliant drivstoff er én ting, men tankene mÄ ogsÄ renses i forkant. Gitt hvor korttenkte en del redere virker Ä vÊre - kan det komme en skikkelig skvis mot slutten av Äret?

Vet du noe om tidsbruk eller tid det tar Ă„ rense tankene?

Sjekk intervjuet med CEO i EuroNav - de snakker litt om dette - uten at jeg husker detaljene.

Nei, lenge siden jeg har lest noe om dette i forbindelse med IMO2020 selv. SĂ„ bare en post i gĂ„r om at noen rederier kjĂžrte LR1 skip som Panamax’er for Ă„ utnytte rateboomen, men dette igjen fĂžrte til en omfattende renseprosess i etterkant.

Ok, takk

Har lest at pÄ de lengste rutene er dette allerede i gang . PÄ grunn av de lange distansene. har ikke link for Þyeblikket

1 Like

Ser at VLCC er bra ned, mens Suezmax holder seg relativt bra. MÄ vÊre positivt for NAT , selv om den var ned over 8% i gÄr.

Det er sannsynligvis ikke relatert til IMO2020. LR1 er typisk brukt til frakt av raffinerte produkter. Om du fyller den opp med rĂ„olje mĂ„ du rense den igjen fĂžr den kan gĂ„ tilbake til ‘rene produkter’ igjen.

USA advarer kinesiske shippingselskaper mot Ă„ skru av sporingssystemer: – Du vil ikke gjĂžre dette

Det hvite hus advarer kinesiske shippingselskaper mot Ä skru av skipenes sporingssystemer for Ä gjemme befraktninger av iransk rÄolje.

Det skriver Reuters onsdag, med henvisninger til uttalelser fra to seniorrepresentanter fra Det hvite hus.

– Vi har sendt flere meldinger til shippingselskapene. Du vil ikke gjþre dette, det er ikke verdt det, sier en seniorrepresentant ifþlge Reuters.

Reuters har tidligere skrevet at Cosco Shipping Tanker (Dalian) har stengt av sporingssystemer pÄ rundt en tredjedel av oljetankskipene siden USA innfÞrte sanksjoner mot selskapet for angivelig Ä ha fraktet iransk rÄolje.

1 Like