Jeg antar at Okeanis kjørte ut 4 VLCCer på TC, for å kunne sikre finansiering. De virker ganske spot-kåte som mange andre risikovillige redere.
Spotmarkedet har gått av hengslene, i alle fall i “villrede”… Man kan jo tenke seg momentene som påvirker dette (og med det verdien på båtene ) som ligger frem i tid, og med lav ordre bok, skulle man jo tro at markedet skulle nå en topp tidligst i 2021?
Markedet er jo ekstremt dynamisk, i tillegg har man fått flere nye momenter som man heller ikke kjenner utfallet på ( US Shail , Imo 2020) i et allerede utfordrende marked , noe som gjør dette både spennende og interessant.
Det er mange positive faktorer, og som Fredly har sagt: Funker ikke shipping nå, så er det bare å legge på røret og aldri drive med det igjen.
Ja, dette er en case Fredly har satt seg godt inn i og sett for seg flere scenarioer tenker jeg, gjennomført.
Tenker også slik at jeg kan hvile meg litt på “Investeringsselskapet-Hunter” når det gjelder timing for å avslutte også, de har jo i prinsippet de samme interessene for å komme godt ut av dette de også…
Vi er ihvertfall i samme båt med Fredly, som har satset en betydelig del av formuen på dette prosjektet.
Det er helt klart en fordel i Hunter at du vil få hjelp med exit. Jeg tror også du vil få det samme i Okeanis, grekerne der har en historie for å kvitte seg med skip i sterke markeder.
Ja, ser det som en stor fordel i disse 2 selskapene, og også en av grunnene til at jeg valgte disse to innenfor sektoren.
Treffe en god exit er alltid vanskelig , Luxus det å kunne “sitte på”.
Noen som investerer på rafinerisiden ?
Man kunne jo tenke seg at det kunne bli et oppsving ifm HFO/LFSO…
Kan være greit å få med seg https://www.freightwaves.com/news/why-crude-tanker-rates-just-fell-halfway-back-to-earth/amp?__twitter_impression=true
Pengepodden om shipping i forrige uke:
Ratene holder seg oppe?
Interessant artikkel om spreaden mellom HFO og MGO
“In an almost perfectly inelastic market, the suppliers can then put the price of HFO as close to the price of MGO as they want”
Det er selvfølgelig kun akademikere som kan komme opp med den type teorier. Jeg tviler sterkt på at vi får se at dette spreader-inn som det hevdes.
“The highest amount actually agreed, De Stoop confirmed, was around $200,000-$220,000 per day. VLCC spot rates have since fallen back into the high five figures. As of Oct. 22, Clarksons Platou Securities put average VLCC rates at $96,600 per day, down 66% week on week”.
Er det noen som har noen tanker om hvorfor Flex LNG ikke rører seg, selv med disse ratene?
Står litt om det i artikkelen jeg linket til:
LNG stock performance lags
"Unlike stocks of crude-tanker owners – which have experienced a significant run-up in pricing as spot rates have surged – stock performance of LNG carrier owners has been relatively lackluster.
As of mid-day on Oct. 22, all LNG carrier owner stocks were down versus 52-week highs: GasLog Partners (NYSE: GLOP) was below its high by 1%, Teekay LNG by 7%, Golar LNG Partners (NYSE: GMLP) by 32%, GasLog Ltd (NYSE: GLOG) by 39%, Golar LNG Ltd. (NYSE: GLNG) by 51% and Dynagas LNG (NYSE: DLNG) by 74%.
On one hand, this can be viewed as a buying opportunity, on the theory that LNG shipping stocks are poised to rise.
But on the other hand, in LNG shipping, there is a heavy focus on long-term time charters that can be more than a half-decade in duration. These contracts are often in the vicinity of $70,000 per day and unlike spot rates, they are not volatile. The listed companies have most of their tonnage on long-term charters, and thus, their exposure to the daily ups and downs of the spot market is limited. Listed crude-tanker owners have a much higher percentage of their fleets on spot".
Mener å huske at CEO uttalte i intervju at de nettopp avventet booking av Q4, fordi de tenkte at markedet ville stramme seg til. Videre ryktes det at mye tonnasje brukes til lagring da prisene er contango, og at det er ingen ledige skip for spotreiser i visse områder.
Fra https://www.flexlng.com/wp-content/uploads/2019/10/Flex-Capital-Link-NY-Oct19-vF.pdf
Q3-19 booked at ~$60kpdr
Q4-19 expected to be considerably better
Flex har en cash breakeven på ca $50k. Ratene de oppnår er gjerne over det som rapporteres generelt grunnet moderne skip (MEGI/XDF).
Rally i hele sektoren i USA nå, lover bra.