Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Generell Shippingprat 🚱

Kan jeg spĂžrre hvor man finner skipsverdiene ?

2020-01-31 11:26:28 CET
TANK: MARKEDET ER PREGET AV USIKKERHET -MACLEOD
Oslo (TDN Direkt): Administrerende direktĂžr Robert Hvide Macleod i Frontline sier at tankmarkedet er preget av
usikkerhet.
Det sier han til TDN Direkt fredag.
Macleod peker pÄ at koronavirusutbruddet i Kina er hovedÄrsaken. I tillegg bidrar redusert eksport fra Libya og Irak
pÄ grunn av uroligheter og spekulasjoner rundt den sanksjonerte Cosco-flÄten til Ä svekke sentimentet.
-Under SARS-utbruddet i 2003 kom markedene tilbake i lÞpet av kort tid, og det kan man hÄpe vil skje nÄr
koronaviruset kommer under kontroll, sier han.
Samtidig viser han til at fase 1 av handelsavtalen mellom USA og Kina vil bety kraftig volumĂžkning i oljeeksport fra
USA-gulfen til Kina som et positiv moment.
Fearnley Securities skriver at sentimentet definitivt er imot skipseierne for Ăžyeblikket.
“Med nyheter fra Reuters over natten om at USA kan oppheve sanksjonene pĂ„ COSCO-skipene innen kort tid kan
det vĂŠre ytterligere nedsidepress pĂ„ kort sikt”, skriver meglerhuset i en oppdatering fredag.

1 Like

On subs til 42k$/dag i nesten 100 dager. I sommer hadde de fleste innen skipping ville drÞmmer om slikt, men nÄ er det skuffelse. Fortsatt tjener de med scrubber veldig gode penger.

3 Likes

Blir krisestemning for shipping fremover. Frontline pÄ 81kr i USA.
Skipsverdiene er ikke veldig synlige lengre.

Noen som vet hvor lpgratene ikke har blitt nevneverdig pÄvirket enda?

Som McLoud sier mÄ det snu makroÞkonomisk, ikke bare ratemessig. Vi fÄr se nÄr kvartallsrapportene kommer. Alle vet Q4 blir bra sÄ jeg tenker vi kan fÄ et lÞft inn mot det i allefall :slight_smile:

Det er ikke sÄ veldig vanskelig Ä skjÞnne hva som driver bÞrsene om dagen, om det er liv laga etter slike makroÞkonomiske uroligheter sÄ kommer rekylen opp igjen. Og nÄr ratene stuper sÄ spiller det liten rolle pÄ kort sikt hvordan utsiktene er lengre frem, fordi kortsiktige hender selger pÄ kortsiktige nyheter. Jeg har ikke peiling pÄ shipping og spekulerer nÄr det snur igjen.

1 Like

Ikke akkurat det vi trengte akkurat nÄ. Vi kan vel forvente en kraftig knekk i bÄde rater og kurser pÄ mandag. Hvis vi skal vÊre litt optimistiske sÄ kan det vÊre langsiktig positivt da det vil fremtvinge skroting av en del eldre fartÞy som er holdt uvanlig lenge pga de hÞye ratene


Kanskje litt gode nyheter for tankaksjene midt i elendigheten?

2 Likes

Veldig mange gode betraktninger fra EuroNav sjefen her:

https://www.hellenicshippingnews.com/how-coronavirus-crisis-affects-tanker-shipping-and-stocks/

Oppsummering: kortsiktig bear, langsiktig meget bull.

1 Like

Tenker ogsÄ at det kommer til Ä ta seg kraftig opp nÄr stÞyen er passert. Du holder fortsatt, selv om jeg tenker at det tekniske ser ganske grelt ut?

Hva om det er oppgangen som er stĂžyen og nedgang som blir trenden?

Tenker du at verden kommer til Ä slutte helt med olje? Hvis markedet blir dÄrlig for lenge, kommer det til Ä bli skraping i stor stil. Hvis man da eier selskap med moderne tonnasje med scrubber vil man ha et fortrinn samtidig som man kan vente ut.

Husk at mange av scrubberinstallasjonene foregÄr pÄ kinesiske verft. Dette vil antakeligvis ogsÄ dra ut i tid. Hva gjÞr redere som har planlagt dokking. Drar pÄ ny tur (dÄrlig rate - kanskje under breakeven), eller blir de liggende Ä vente? Ingen kan vite. Poenget mitt er bare at her er det veldig mange variabler som er helt umulig Ä beregne.

Edit:

1 Like

Ja, jeg holder fortsatt. Gikk ut av FRO tidligere, men gikk inn igjen for tidlig ogsÄ. Vurderer nÄ Ä fylle pÄ men avventer til jeg ser trendendring pÄ minst daily. Kommer til Ä reinvestere utbytte ogsÄ. Hvis vi skal tro spÄdommene til EuroNav sjefen og analytikerne sÄ har ikke det store lÞftet kommet enda, pÄ bakgrunn av IMO 2020. Tenker ogsÄ nÄ som ratene er i fritt fall sÄ blir det mer aktuelt Ä ta ut noe av kapasiteten (i.e. gamle skip). Er forberedt pÄ at det kan ta tid :sunglasses:

Er du sikker pÄ dette med utbytte? For Ä sitere en som ikke kan nevnes med navn uten Ä bli rapportert, sÄ bÞr man absolutt ikke gjÞre det i shipping. Bare se pÄ Fredriksen.

Jeg har ingen formening om tankmarkedet skal opp eller ned. Det er mange variabler som pÄvirker markedet
Poenget var Ă„ vise at ting som blir tolket negativt er stĂžy mens ting som blir tolket positivt ikke er det

Hvis man skal tro en del aktÞrer i sosiale medier angÄende Coronavirus er det best Ä selge alt, kjÞpe hermetikk og flytte ut i skogen :slight_smile: Vi fÄr se hvor omfattende det er, men jeg tror det er kortsiktig stÞy. SÄ fÄr vi se hvor lang tid verden bruker pÄ Ä hente seg inn igjen.

Vi fÄr se hvor stort utbytte blir, men jeg har tro pÄ tank og hÄper jo at analysen ikke er helt hull i hodet. Slik jeg tolker det er det sÄpass mange skip som enda ikke har skrubbere pga. ratene har holdt seg hÞye. NÄ som ratene faller sÄ vil jeg tror flere skip vil inn pÄ verft for Ä fÄ dette pÄ.
I mellomtiden kan det skape litt mer stabilitet i ratene pga. lavere kapasitet.

Forþvrig er jeg like bekymret for en pandemi som jeg for hva jeg skal ha til middag
 :zipper_mouth_face:


men verftene stenger jo ned pga corona.

Ja, de gjÞr det, men vil tro det er verft utenfor Kina ogsÄ som har kapasitet, alle scrubber installasjonene gjÞres vel ikke der? Har ikke undersÞkt dette skikkelig enda.