Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generell Shippingprat 🚢

Siste mnd nå så bunnet Hunt ut rett over 4 og Fro rett over 70. Jeg har gjort handler i overkant av disse områdene og tror foreløpig begge har satt en bunn, gitt det ikke skjer noe spesielt utover den generelle uroen som har vært ifbm Corona viruset.

5 Likes

Jeg tror du har rett. Men så ble HUNT pengene fra salg på 5.31 plassert i enda mer Targovax. FRO ble flyttet til PHO. Tror ikke jeg selger NEL heller akkurat nå. Alt annet går så bra for tiden. Shipping pengene er godt plassert andre steder. Kanskje det er slik for flere, og bunnen dermed blir «lang»?

2 Likes

Fearnley kom med følgende anbefalinger og kursmål for ikke lenge siden:

  • Frontline: Kjøp med kursmål på 140 kroner.
  • Hunter Group: Holdanbefaling med kursmål på 6,3 kroner.
  • Okeanis Eco Tankers: Kjøp med kursmål på 175 kroner.

Noen som kan forklare hvorfor de vurderer hunter så mye dårligere enn de andre to?

Hva mener du med dårligere? at de kjører Hold?

NAV er i området 8kr om baljene omsettes for 110Musd om jeg husker riktig. Litt svakt å guide 6,3 og hold. Må være noe risiko som spiser av sannsynlighetsverdien.

Nå vet jeg ikke om dette er faktiske analyser eller bare en “anbefaling” uten analyse, aka tenkte på et tall på dritern?

At de vurderer Hunter og Okeanis annerledes kan ha noe å gjøre med at OET har høyere giring og derav høyere NAV-elastisitet. OET har også fordelen av å ha en større andel av flåten på vannet, inklusive Aframaxer og Suezmaxer som har høyere spotrater enn VLCCer per i dag (ifølge Poten). Slikt sett kan jeg skjønne at de ser større oppside i OET.

Jeg mener også at rabatten mot NAV er større i OET per i dag, men siden jeg tydeligvis ligger inne med høyere gjeldsestimater for HUNT enn diverse andre, skal jeg vente til etter Q4-rapporten neste uke med å si det for sikkert :stuck_out_tongue:

Frontline har jeg ikke greie på.

2 Likes


Hvordan tolker dere dette?

Skyldes nok ex dry-dock statusen.

Ja, det gir vell vanligvis en rabatt, men betalingen. Menes det 7k under BE? :joy:

TCE er et nettotall, så de får betalt, men ikke nok til å dekke reiseutgiftene (som f.eks. drivstoff).

1 Like

Takk. Aldri sett minus før :thinking:

Nei, ikke jeg heller :stuck_out_tongue: Er nok bare for å komme igang igjen etter dry docking. Regner med at man aldri ville godtatt rater som ikke engang dekker variable kostnader ellers.

1 Like

Kan jo være at båten har scrubber, da kommer de kanskje ut med et lite pluss

At de har et så mye dårligere kursmål (prosentmessig) for Hunter. Det er hva jeg definerer som dårligere vurdering.

4 Likes
4 Likes
2 Likes
3 Likes

Noe spess som tynger shipping i dag? Bortsett fra at pirato er ute å baisser?