Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generell Shippingprat 🚢

Vi kan få oppgang på høyeste volum siste 6 mnd, ligger godt an. Teknisk og fundamentalt sterk, styrker begge aspekter daglig.

Oslo (TDN Finans): Baltic Dry-indeksen stiger 4,3 prosent til 1.113 poeng.
Det melder Bloomberg News tirsdag.
Baltic Dry +4,3%
Capesize +9,7%
Panamax +0,8%
Handysize +0,0%
Supramax +1,5%

Oslo (TDN Finans): Baltic Capesize-indeksen er opp 9,7 prosent til 14.747 dollar pr dag.

2 Likes

Fytti det peiser på i USA. GOGL 4.50 nå = 8.22 *4.52 = 37.15

Nå starter inndekning la grande +15% neste :wink:

1 Like

Var det ikke jpm som nylig kom med kjøpsanbefaling på fro

1 Like

Volumet i Norge runder 1.3 millioner nå. Jeg tror at det vi ser nå er effekten av at taket i trendkanalen som Irathi påpekte har røket så det holder. Alle skal inn, ut, inn igjen eller bare inn og ut helt til det kommer… Jævlig morsomt. Uansett resultatet blir en jævlig hverdag for de som er short. Jeg tror vi skal opp mye fremover.

37.6 NOK (4.57 USD) i USA nå… Hohohoho!!!

1 Like

4.62 ==> 38,00 i USA

Tror Shortdødaren er i siget gitt. Vurder å sitt med GOGL til i morgen folkens. DNB sier 6 USD… Jeg tror mye av det kan komme i USA bare nå utover kvelden.

Hadde egentlig ikke tenkt å selle før eventuelt ratene snur nesen nedover for alvor igjen, hvis vi endelig får ett godt rateår nå, kan det vel være greit å sitte på oppover.

1 Like

Tror folk dekker seg inn i fro på slutten av dagen.

Kan ikke selge nå. Må kjøpe mer hvis man tror på økning i ratene fremdeles… Det har ikke smelt skikkelig enda…

Jager på oppover i USA. Blir spennende å se hvor fort vi ser 6 USD.

2 Likes

10% i 3 dager til og vi har over 20.000 om dagen. Kanskje litt vel optimistisk? Nye 2 kr i morgen? Blir kroner av slikt.

1 Like

Vanligvis når ting har jagd oppover bortimot +25% så bør man tenke seg litt om…

MEN, jeg vil si at risken ved å holde i GOGL nå er likevel begrenset…

1. Det fundamentale støtter caset så jævlig. Det som startet ratene denne gang ser ut til å være nye ruter fra Brasil til Kina, kraftig scraping fra Hellas og en del andre nasjoner, samt økt handel. Det meste av dette skjer i Atlanteren, Stillehavet og Indiske hav øket svakt, men har sånn sett ikke bidratt til galskapen ennå… Det kommer med stockingen av Malm som er rett rundt hjørnet. Korn transporten fra USA har heller ennå ikke satt inn. Det er lite nye båter på tur ut. Dette bare tighter seg så jævlig til. Noen kaller dette the perfect storm.

2. Sånn Teknisk så har alt av motstand blitt skamfert nå nettopp på et voldsomt volum. Jeg har liten tro på at det er mer nedside nå umiddelbart etter å ha krysset gjennom slik motstand. Det bruker vanligvis å sette fart i en aksje.

3. Om ratene basert på punkt 1 bare fortsetter opp så styrker GOGL seg hurtig. Bruk P/E 15. Dersom ratene skulle gå til 20 000 USD/dag (som for øvrig er nedre range historisk sett) så tjener GOGL omlag 8000 USD dagen i bunnlinja pr Capesize. De har 21. Det alene gir en marketcap på omlag 8 milliarder… Altså kurs 50 Kroner

4. DNB kom med sin kjøps anbefaling i dag. Jeg tviler på at vi faller dagen etter den anbefalingen. Anbefalingen friskmelder hele markedet forøvrig

5. OSE sluttet på dagens høyeste. Lover godt

lykke til :smiley:

4 Likes

Ja gjeld er viktig å sjekke. Shipping vil jeg gjerne lære mer om. Vi vil få en ny gulltid. De skal jo til og med lage en ny ‘Panama kanal’. Kineserne finansierer såvidt jeg husker. Var det gjennom Nicaragua mon tro? Husker ikke helt. Er jo en digresjon uansett. Kom bare på det. Interessant. Jeg er sikker på en ting og det er at shipsfarten vil øke på i mange år til. Mye penger i shipping. Og nå har ratene ligget brakk siden 08. Glad for at det finnes andre her som vil lære mer om dette markedet. Jeg er noob her. Kjekt at Gordon har peil her også :slight_smile:

13% høyere malmproduksjon i Australia fra BHP

http://www.ihsmaritime360.com/archive

Virker og som om Baltic indexen henger etter. Mange meglere hevder at de selger transport for høyere rater nå. Pacific begynner å komme etter nå. Nå starter virkelig lurveleven :wink:

http://wchildblog.com/2015/07/21/typhoon-season-pushes-up-capesize-rates/

Jeg tror både fro og goggen kommer utover dagen. Fortsetter ratene i dag med samme styrke er alle skipene snart i pengene.

2 Likes

Asc, car og mli selger i gogl i dag… Får håpe de kommer på bedre tanker snart. Jeg kjøpte litt i dag. Får håpe det var lurt.

kommer det økning noen dager til så tjener goggen kroner så det griner, sesongen har vel ikke startet for alvor enda… Med momentumet som er i shipping om dagen må man forvente at volumet nå avtar og at det begynner å gnage oppover. Det er bull tendenser og flere begynner å tørre og tro på varig oppgang.

1 Like

Ute og kjører i dag. Dårlig mulighet til å følge med. Jeg solgte litt på 36.40 bare for at jeg ikke skal glemme å ta gevinst som vanlig. Neste salgspost er rundt 39…

Men egentlig hvis jeg hadde hatt tolmodighet så hadde jeg bare sittet makset ut i GOGL. Tror ratene bare knuser videre i dag. Begynner imidlertid å bli litt keen på DRYS. Synes de har gått forferdelig lite…

Men fan… Ser det handles store volum i dag og. Tror kanskje vi peiser videre på utover dagen ? Etter 14:30 pleier alltid være dritsterk.