Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generelt - Teknisk Analyse

Se på det som supply tilført markedet. Tolk så resultatet i etterkant. Falt, steg eller holdt prisen seg stabilt innenfor relevante nivåer?

1 Like

Hater selv slike barer. Spesielt hvis det bare er 1 eller 2 av dem. Det kødder til hele volumvisningen hvis man ser over en lang tidshorisont.

Man kan eventuelt sammenligne slike barer opp mot hverandre, og tolke reaksjonene i etterkant også.

Men man klarer ofte ikke tolke dem før man har sett hva som følger etter.

Men hvor det skjer og hvilken kontekst kan gi hint.

2 Likes

Se på det som større tradere som akkumulerer, og så kjøper opp kursen, og så selger seg ut med gevinst, uten at det gir noe stort kursras i ettertid.

1 Like

Hehe… Ja, blir litt kødd… Totalt sett har jo utviklingen vært opp og jeg tolker det dit hen at kjøperne har tatt godt imot supply i perioden. Ser man på de enkelte grønne barer så varierer det noe umiddelbart etter, men vil det for eks være riktig å kunne anta at det er større aktører som bytter hender?

Sånn rent konkret, så er det en konto som har solgt rundt 1m+ aksjer i nov/des som har tynget kursen i den perioden. Aktøren er ikke tom, men har ikke sett noe særlig salg i år.

Litt rart mønster :see_no_evil:

1 Like

Svarer deg her fordi jeg synes sitatet illustrerer at vi muligens har ganske forskjellig tilnærming til bruk av TA :slight_smile:

For meg har TA i all hovedsak verdi som beslutningsstøtte. Jeg er ute etter å definere/tallfeste hvor jeg skal kjøpe eller selge. Derfor er det ikke det samme for meg nøyaktig hvor trendlinjer settes og hvilke begrunnelser det har. Det må til for å tallfeste kjøps/salgs-prisen på gitt tidspunkt. Man trenger sjeldent linjer for å se en overordnet trend. Den ser man med det blotte øye :slight_smile:

Mange som legger ut TA-chart i ulike tråder uten noen kommentarer eller annet enn for eksempel at trenden ser fin ut. Det skjønner jeg ikke helt vitsen med egentlig…

1 Like

Ok. Jeg bruker linjene jeg trekker til å hjelpe hjernen min å forstå det du antakelig ser intuitivt.

Dersom jeg trekker en linje og ser at aksjen har snudd 4 ganger i det området, så ser jeg ofte etter en volumhendelse i nærheten av streken for å definere mitt kjøp, og jeg er ikke avhengig av å treffe nøyaktig på linjen.

Om jeg tar feil eller ikke defineres så av stop loss som jeg bestemmer ut i fra hva jeg tror er riktig risk reward og hvor mye jeg er villig til å vedde på at jeg tar rett.

Tillegg:
Tror det er mange forskjellige skoler om teknisk analyse. Om dagen leser jeg Jack Schwager sin bok om teknisk analyse for å få flere knagger å henge mine egne erfaringer på.

1 Like

Skjønner. Da misforstod jeg, for jeg fikk inntrykk av at du egentlig ikke brukte linjene i praksis. Det er det jeg har litt inntrykk av på en del tråder, at folk som uansett bare sitter long hiver ut trender med linjer som både tangerer og kutter candles om hverandre uten forklaring.

Ut fra svaret ditt nå, gjør ikke du og jeg dette veldig forskjellig. Det jeg uttrykte litt uklart er at når jeg trekker linjer så vil jeg at de skal trekkes konsekvent ift reglene man følger. Altså for eksempel i mitt tilfelle at jeg ikke veksler mellom å tangere wick og body på candelet. Jeg liker heller ikke hvis man ignorerer topper/bunner for å oppnå en trend eller formasjon som “ser bra ut”. Det bør i så fall begrunnes, for da synes jeg på en måte man aksepterer et ugyldig premiss. Bedre evt å akseptere at trenden kanskje ikke er tydelig nok til å agere på. Det er slike ting jeg tenkte med at det ikke er det samme hvor linjen tegnes.

Etter at linjene forhåpentligvis er tegnet presist, legger også jeg kanskje andre elementer inn i vurdering av hvor jeg plasserer selve kjøps-/salgsordren, for eks ting som risk/reward-vurderinger, hensyn til totalportefølje og fundamentalinfo inn i bildet. Forskjellen er nok at du da har mer aktiv bruk av volumbildet ved kjøp. Jeg setter gjerne forhåndsordre og da blir jo ikke volumhendelser direkte utslagsgivende i seg selv.

Jeg gjør stort sett bedre kjøp/salg hvis jeg har planlagt kjøpet i god tid. Gjerne ved å legge inn en ordre eller en trigger ordre. Da er jeg ikke så drevet av frykt eller grådighet :stuck_out_tongue:

3 Likes

Nam. De aller beste kjøpene er planlagt 6mnd i forveien og gjøres akkurat når det tekniske peker mot at markedet endelig ser det samme som du gjorde.

1 Like

Må si denne grafen illustrerer hvorfor jeg foretrekker å holde meg unna selskap som kjøper tilbake egne aksjer. (Hvorfor kjøpe tilbake minst i Q2 2020, når kursen er lavest?)

Fordi idiotene i pressen, politikken, byråkratiet osv osv osv osv osv lagde lover og massivt press på at de ikke skulle bruke pengene på sånt i en så forferdelig situasjon som man satt i, alt var usikkert, osv. Forbud mot utbytte, etc.

Selskapene risikerte å bli saksøkt sønder og sammen, styremedlemmer kunne havnet i fengsel, hvis de fant ut at det var lurt å bruke pengene på utbytte og tilbakekjøp i den perioden der. Tenk om det ikke gikk bra? I en så usikker situasjon?

Dette hadde sin naturlige forklaring.

1 Like

Få gode oppsett nett nå, og mye usikkerhet.

Noen som bruker disse usikre tidene til å gå over tidligere trades?
Og har dere identifisert svakheter eller dårlige vaner som jobber mot deg når du tar posisjon?

For min egen del ser jeg en del endringer som jeg kan ta for å redusere for tidlige entringer. Men ser jeg har blitt flinkere å ikke bite på FOMO trades. Men kan bli enda mer kynisk på exit strategi.
Har gått noen kroner opp i røyk av å la traden få litt for mye spillerom. Kommer ut i pluss, men ikke så mye jeg kunne hatt :joy:

4 Likes

Hva gjør man med TA når man har situasjoner som denne, hvor de øverste 3kronene av det candelet til høre kommer av salg av 10 aksjer. Uten de 10 aksjene, så hadde det candelet toppet på 42kr, ikke 45kr…

1 Like

Volum er vel en av de viktigste variablene sånn sett, så det kommer an på hvor stor vekt man legger på det i sin strategi?

2 Likes

Noen med kompetanse lyst å TAe OSEBX?

1 Like
1 Like

Hei!
For de som er interessert i Elliot Wave kom jeg over en ganske bra analyse av S&P500 fra 22. desember som viser to ulike scenarior:

2 Likes

Hei,

Sbanken har en flik som viser aksjer med unormal høy omsetning. Den sammenligner dagens omsetning med gjennomsnittlig omsetning for de siste 10 dager. Vet noen om det finnes tilsvarende funksjon i Nordnet eller en annen handelsplattform? Finner kun kursvarslinger for enkeltaksjer når volum overstiger x.

image

Finansavisen har en versjon av dette. Bruker børssiden deres med sanntid på jobb for å følge litt med.

1 Like