Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generelt - Teknisk Analyse

@Janno

Man trenger strengt tatt ikke mer enn et par indikatorer å forholde seg til nei. Ichimochu cloud og stocasthic oscillator etc. blir for avansert for meg.

Forholder meg SMA, MACD, RSI, trendkanal og Volum kombinert med kjente formasjoner (HS, OHS etc). :+1:

3 Likes

Det er en evinnelig diskusjon som kommer opp gang på gang og det er om TA har noe for seg eller ikke. Det er delte meninger om det - og desverre forsøpler kanskje noe av diskusjonen TA tråder i enkelte aksjer (som f.eks Funcom).

Tenkte derfor å ta diskusjonen her for de som vil, ikke at jeg tror det vil føre noe særlig frem, men for å ha et sted hvor man kan lufte frustrasjonen over alle TA-nissene :slight_smile:

Anbefaler alle haterz å først lytte til denne podcasten, hvor det forklares godt hva TA er og hvorfor det fungerer :slight_smile: #brannfakkel

@Evilfreud @Irathi @VargVemund @Bullishproof @OnkelStevart @holmes @Morti @Paddy80 @slapps etc.

1 Like

Episode #60 og 61 av pengepodden tar også for seg teknisk analyse. Her er Geir Linløkken fra Investtech gjest.

Stjeler du linken min som jeg postet for 10 dager siden her @Nocturne :smiling_imp:

Men ja anbefaler folk som er ukjent til teknisk analyse å lytte til episoden.
Å anbefaler alle aksje noobs å lytte til alle episodene av pengepodden, kan kreditere mye av avkastningen min til den podcasten :slight_smile:

1 Like

Lol, sorry, så ikke du hadde postet den alt :wink:

Noen som vil fortelle litt om hvordan de finner “topp og bunnpunktene” de bruker for å måle opp fibonacci?

Hvilke av disse tre skal jeg for eks. bruke som low?

Eller er dette korrekt?

Bunnen før stigningen kanskje?

In technical analysis, Fibonacci retracement is created by taking two extreme points (usually a major peak and trough) on a stock chart and dividing the vertical distance by the key Fibonacci ratios

Enten det, eller bunnen etter 5,80 toppen.

jeg skal være inne i kit og kog før det smeller i nord Korea

2 Likes

Du kan bruke alle tre, det er en klassisk lower low, og lower high. Når man ser på Fibonacci kan du bruke hvilken som helst tid zone du ønsker, spørsmålet er i hvilket perspektiv du ønsker se, 5 min, 30 min, 60 min, daglig, ukentlig osv osv. Finnes ingen klare regler. Selv bruker jag ukentlig/måned for å hitte trenden, sen ned mot daglig/ukentlig for swings, og 10-60 min for intra dag trades.

Jag bruker kun Fibonacci for å finne min entry, stopp og limit. Finnes ett par andre indikasjoner man kan bruke i tillegg som hjelpemiddel, men Fibonacci synes jag er beste verktøyet og den som givit meg mest over tid.

4 Likes

Slik jeg har forstått det bruker man gjerne andre verktøy for å finne entry, men fibonacci kan hjelpe deg med å finne target og stopp?

1 Like

Noen som har synspunkter på videre utvikling ut i fra dette bildet?
Blå linje er MA20, rosa er MA50.

Kudos for evt å gjenkjenne selskapet :wink:

Episurf virker veldig klar for reprising :thumbsup:

Ligger en morningstar der :ok_hand:

1 Like

Kudos! Hadde trua på at du kom til å ta den :smile:

Takk @TinvesT. Synes det så lovende ut :wink:

1 Like

NANO vs LINK

1 Like

Har ligget sjuk de siste dagene og hatt litt for mye tid å slå ihjel. Har brukt litt av denne tiden til å finne og analysere potensielt gode tekniske caser på oslo børs. Fant et par gode kandidater for de som er interessert:

Yara International; Har ligget i en nedadgående trend over lang tid men brøt ut av denne på godt volum nylig (se ukes-chart). Bruddet var på 240, som vi kan se ble bekreftet av backtesten på dags-chartet.
yara

BW LPG; har ennå ikke fått sitt brudd, men ved brudd opp av trendkanalen kan gi en god kjøpsmulighet om ikke alt for lang tid. BW

DNO; hadde et veldig fint brudd med godt volum på ukes-chartet for noen uker siden. Det kan se ut til at den skal ned å teste 10kr området som er ca 50% av oppgangen, som kan gi en god kjøpsmulighet om ikke lenge.DNO

Dette er ingen kjøpsanbefaling, men potensielt gode muligheter som må vurderes selv. En annen ting som kan være verdt å evaluere, er hvor mye mer potensiell oppside oslo børs har, før en korreksjon er på innmarsj. Et chart kan være så sexy som det bare vil, men å handle mot markedet er som å kjøre bil uten bensin; det går ingen vei.

5 Likes

Ser dette riktig ut @babyrage ? Eller kan man bare bruke dette på tydelige trender? Denne ligger jo i en mer eller mindre sidelengs / svakt stigende utvikling, men toppene er noenlunde like på (b) i forrige bølge og (1) den nye bølgen?

Capture

NANO er nok i en zigzag korreksjon med siste C bølge mot 48-55 kr. Vanskelig å si. Men det mønsteret skulle stemme overens med min graf jag postet i 2016 på 120 NOK. Minnes jag ikke feil var mitt target 50-55 NOK da. Får se hva som viser seg.

http://www.elliottwave.net/educational/basictenets/basics3.htm

41

2 Likes